رزمایش‌های چین در تنگه تایوان، آمریکا را نگران کرده است

شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه منافع آمریکا در حفظ صلح و ثبات تنگه تایوان است، اعلام کرد که واشنگتن از رزمایش‌های بزرگ چین در این منطقه نگران است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی تایوان «بی‌ثبات‌کننده است، احتمال خطای محاسباتی را بالا می‌برد و صلح و ثبات منطقه‌ای را خدشه‌دار می‌کند». ارتش آزادی‌بخش خلق چین اخیرا در پی «اقدامات تحریک‌آمیز» تایپه و واشنگتن، رزمایش گسترده‌ای در این منطقه انجام داد.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از گزینه‌های پس گرفتن آن می‌داند.

تایوان دوشنبه اعلام کرد که مجموعا ۷۱ جنگنده، هواپیمای ضدزیردریایی، هواپیماهای جنگ‌افزار الکترونیک و پهپادهای جاسوسی چینی به همراه هفت کشتی نظامی را ظرف ۲۴ ساعت در نزدیکی این جزیره ردیابی کرده است. ارتش چین اعلام کرد که این رزمایش «پاسخی قاطع به توطئه‌های فزاینده» در این منطقه است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۳ این کشور را امضا کرد که در آن دو میلیارد دلار وام به تایوان ظرف پنج سال آینده در نظر گرفته شده است.

یک مقام کاخ سفید گفت: آمریکا منافع دیرینه‌ای در حفظ صلح و ثبات تنگه تایوان دارد، اما در عین حال ضمن پایبندی به سیاست چین واحد، به حمایت از تایوان ادامه می‌دهد تا این جزیره توانایی کافی برای دفاع از خود را داشته باشد.

زمان سربازی اجباری در تایوان ۳ برابر می‌شود

ارتش تایوان از نظر مقیاس، به مراتب کوچک‌تر از ارتش چین است و گرچه آمریکا به صورت رسمی استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما حمایت زیادی از این جزیره به عمل آورده است، از جمله با فروش سلاح.

در همین راستا، دفتر رئیس‌جمهوری تایوان اعلام کرد که امروز (سه‌شنبه) جلسه‌ای برای بررسی تقویت توان دفاعی تایوان برگزار خواهد شد.

این دفتر با بیان اینکه تیم امنیتی تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان از سال ۲۰۲۰ در حال بازنگری در ارتش این جزیره است، اعلام کرد که قرار است سربازی اجباری از چهار ماه به یک سال افزایش یابد.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله