رابرت گیتس: مخالفت چشمگیری با عضویت اوکراین در ناتو وجود دارد

به گزارش ایسنا، «رابرت گیتس» وزیر دفاع سابق ایالات متحده با «دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس روابط خارجی روزنامه واشنگتن‌پست در مورد مسیر رو به جلو در اوکراین با گذشت تقریبا یک سال از حمله روسیه و… صحبت کرد.

گیتس در این گفت‌وگو که چهارشنبه انجام شد، تاکید کرد: فکر می‌کنم مخالفت‌های قابل توجهی در اروپا برای پیوستن اوکراین به ناتو وجود دارد و من گمان می‌کنم که در سنای ایالات متحده هم مخالفت‌هایی وجود داشته باشد، زیرا مردم باید به خاطر داشته باشند که در اصل ناتو یک اتحاد نظامی است.

رابرت گیتس معتقد است که اگر کی‌یف به عضویت این ائتلاف نظامی درآید، اروپایی‌ها حاضر نیستند پسران و دختران خودشان را برای جنگ در اوکراین به اوکراین بفرستند. او گفت: فکر می‌کنم مخالفت‌های قابل توجهی در اروپا برای پیوستن اوکراین به ناتو وجود دارد، و من گمان می‌کنم که در سنای ایالات متحده هم چنین مخالفت‌هایی وجود داشته باشد، زیرا مردم باید به خاطر داشته باشند که در اصل، ناتو یک اتحاد نظامی است. و سوال این است که آیا این دولت‌ها و مردمان آن‌ها آماده هستند تا پسران و دختران خود را برای جنگ در اوکراین بفرستند و من فکر می‌کنم، به ویژه در اروپا، پاسخ احتمالاً این نیست.

هنگامی که از این رئیس سابق پنتاگون در مورد شانس اوکراین برای پس گرفتن شبه‌جزیره کریمه که در نتیجه همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ بخشی از روسیه شد، سوال شد، او پاسخ داد که این یک «مشکل چالش‌برانگیز» خواهد بود، زیرا کریمه برای روسیه بسیار مهم است و تلاش کی‌یف برای گرفتن آن یک «خط قرمز واقعی» برای مسکو خواهد بود.

متحدان ناتو در سال ۲۰۰۸ به اوکراین و گرجستان قول دادند که روزی به این ائتلاف نظامی بپیوندند، اما گفتند که هیچ کدام آماده پذیرش فوری این دو کشور نیستند.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله