روسیه: هواپیماهای آمریکا و ناتو مواد مخدر را از افغانستان قاچاق می‌کنند

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که گزارش‌ها درباره قاچاق موادمخدر از افغانستان توسط هواپیماهای آمریکا و ناتو باید بررسی شود.

ادامه

اروپا, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر, روسیه, ناتو

مخالفت واشنگتن با پیشنهاد مسکو برای مذاکرات صلح افغانستان

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اخیرا ضمن تاکید بر عدم تاثیرگذاری گزینه نظامی برای حل مشکلات افغانستان خواستار «آغاز هر چه زودتر مذاکرات مستقیم بین افغانستان و طالبان» شد تا جنگ داخلی این کشور پایان یابد.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه

روزنامه «ایزوستیا»: آمریکا تمایلی به‌همکاری با روسیه در افغانستان ندارد

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هفته گذشته به خبرنگاران گفته بود که روسیه آماده است تا برای مبارزه با تروریسم در افغانستان با آمریکا همکاری کند.   وی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آشفته امنیتی در افغانستان تاکید کرده بود که تلاش‌های مشترک روسیه و آمریکا در مبارزه با تروریسم در این کشور می‌تواند بسیار ... روزنامه «ایزوستیا»: آمریکا تمایلی به‌همکاری با روسیه در افغانستان ندارد

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, خبر, روسیه

انفجارهای امروز کابل ۴۷ کشته و ۷۰ زخمی برجای گذاشت / داعش برعهده گرفت

به گزارش یورونیوز، وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که در انفجارهای امروز (پنجشنبه) در کابل دست کم ۴۷ تن کشته و ۷۰ تن زخمی شدند. وزارت کشور افغانستان مجموع کشته‌ها و زخمی‌های این انفجارها را ۱۲۵ تن اعلام کرد.   به گفته مسؤولان افغان، دو انفجار در نزدیکی یک مسجد و دفتر رسانه‌ای رخ داد. ... انفجارهای امروز کابل ۴۷ کشته و ۷۰ زخمی برجای گذاشت / داعش برعهده گرفت

ادامه

افغانستان, تروریسم, جهان, خبر

موافقت «اشرف غنی» با اجرای طرح کنترل حریم هوایی افغانستان

دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طرح اداره هوانوردی افغانستان برای کنترل حریم هوایی این کشور توسط رادارهای سراسری مورد تصویب قرار گرفته است.   این طرح اخیرا برای قانونمندسازی و نظارت بر پرواز هواپیماها و بالگردهای نظامیان خارجی مورد تصویت پارلمان افغانستان نیز قرار گرفته بود.   این در حالی ... موافقت «اشرف غنی» با اجرای طرح کنترل حریم هوایی افغانستان

ادامه

افغانستان, امریکا, تروریسم, جهان, خبر

رئیس جمهور قزاقستان اختیارات خود را با پارلمان و کابینه تقسیم کرد!

به گزارش خبرگزاری «افق»، «نور سلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان پس از گذشت ۲۵ سال اختیارات خود را با کابینه و پارلمان این کشور تقسیم کرد.

 

نورسلطان نظربایف در سخنرانی خویش هدف از این اقدام خویش را توسعه دموکراسی و ثبات در کشور عنوان کرده است.

 

نظربایف گفته است: ما یک کشور، دولت و سیستم جدیدی را ساختیم و برای حفظ آن نیاز بود تا قدرت ریاست جمهوری بیشتر و مدیریت کشور منسجم تر شود، اما اکنون در ۲۵ سالگی استقلال قزاقستان، جهان در حال دگرگونی و جامعه پیچیده‌تر شده است و به همین دلایل نیاز است تا برخی از اختیارات ریاست جمهوری به پارلمان و کابینه انتقال یابد.

 

طرح رئیس جمهوری قزاقستان نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از اختیارات رئیس جمهور این کشور به دو قوه دیگر انتقال داده شده است.

 

براساس این طرح وزرای کابینه این کشور باید از مجلس رأی اعتماد بگیرند و در برابر این نهاد پاسخگو باشند.

 

براساس این طرح دولت قزاقستان می‌تواند خود برنامه‌های اجرایی را ترتیب و اجرا کند در حالی که پیش از این، رئیس جمهور به دولت دستور اجرا و یا علام اجرای برنامه‌های توسعه را صادر می‌کرد.

 

نهادهای محلی نیز در این طرح اختیارات بیشتری پیدا خواهند کرد.

 

براساس طرح جدید رئیس جمهوری قزاقستان تنها در بخش سیاست خارجی، مسایل دفاعی و امنیت ملی اختیارات خود را حفظ خواهد کرد.

 

با این حال «اومیرتای بتی موف» سفیر قزاقستان در کابل گفت: رئیس جمهوری قزاقستان پس از ۲۵ سال اقدامی در راستای تثبیت دموکراسی و ثبات در کشور انجام داده و این امر می‌تواند قزاقستان را به یکی از کشورهای نمونه در منطقه تبدیل کند.

 

بتی موف تاکید کرد که پس از این، تفکیک قوا در قزاقستان کاملا ًعملی خواهد شد و نهادهای اجرایی این کشور از اختیارات بیشتری برخوردار خواهند بود.

 

وی در ادامه افزود: رهبری قزاقستان متعهد به تأمین ثبات و دموکراسی و نیز پیشرفت و توسعه در این کشور است.
مهر

خطر داعش برای روسیه و چین

داعش همچنان در مناطق مختلف جهان عرب به پیش می‌رود تا جایگزینی برای همه گروه‌های افراطی باشد. این تشکیلات سال گذشته در افغانستان ظاهر شد و به قصد تسلط بر طالبان با این جریان وارد جنگ شد. کما اینکه این تشکل در تاجیکستان در همسایگی افغانستان نیز خودی نشان داد و دولت‌های عضو سازمان شانگهای ... خطر داعش برای روسیه و چین

ادامه

اسیای مرکزی, جنگ بر علیه تروریسم, چین, روسیه, مقاله