چرا اتحادیه اروپا به آمریکا وابسته است؟

بی‌اعتنایی و رویکرد قدرت مآبانه آمریکا نسبت به اروپا همواره با واکنش‌های خنثی از سوی اتحادیه اروپا مواجه شده است و دلایل آن همواره محل بحث بوده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، شاید بتوان گفت همه‌چیز از کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ شروع شد. وقتی او میان تبلیغات پوپولیستی و پر سر و صدای خود، توافق ... چرا اتحادیه اروپا به آمریکا وابسته است؟

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اورآسیا, ایسلند, بلژیک, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, صندوق بین‌المللی پول, مقاله, ناتو

سهم ارزهای ملی درتسویه حساب‌های متقابل میان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ۹۰ درصد رسید

نخست‌وزیر روسیه اظهار کرد که دلارزدایی بلوک تجاری به رهبری روسیه تقریبا کامل شده است. به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر روسیه، میخائیل میشوستین فاش کرد که سهم ارزهای ملی در تسویه حساب‌های متقابل میان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به ۹۰ درصد رسیده و همچنان در حال رشد است. کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا که بر اساس ... سهم ارزهای ملی درتسویه حساب‌های متقابل میان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ۹۰ درصد رسید

ادامه

آمریکا, ارمنستان, اقتصادی, اورآسیا, بلاروس, جهان, روسیه, قرقیزستان, قزاقستان, گزارش, ویتنام

خسارت ۱۵۰۰ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا از تحریم‌های روسیه

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به علت تحریم‌های روسیه حدود ۱.۵ تریلیون دلار خسارت دیده‌اند. باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی، الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به علت تحریم‌های روسیه حدود ۱.۵ تریلیون دلار خسارت دیده‌اند. این مقام روس افزود، هیچ نشانه‌ای از ... خسارت ۱۵۰۰ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا از تحریم‌های روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحادیه آفریقا, اقتصادی, اورآسیا, اوکراین, تحریم, خبر, روسیه

هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

رییس جمهور چین در دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه – یک راه، هشت گام عملی این کشور برای شتاب دادن به گسترش این طرح را تشریح کرد. این اقدامات شامل افزایش بودجه وام‌ها، توسعه سبز در راستای حفظ محیط زیست، برنامه‌های فرهنگی و علمی و نیز افزایش ارتباط دیجیتال در بخش‌های مختلف پروژه است. به ... هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

ادامه

آسیا, آسیای میانه, آمریکا, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق, شرق آفریقا, گزارش, محیط زیست

روایت «راشاتودی» از فعالیت مخفی سازمان سیا در ارمنستان

شبکه خبری راشا تودی در گزارشی به حضور آژانس توسعه جهانی آمریکا در ارمنستان پرداخت که به عنوان «تکه‌ای از سازمان سیا» در این کشور منطقه قفقاز جنوبی فعالیت می‌کند. به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه خبری راشا تودی، مسئولان ارمنی در منطقه مورد مناقشه قره باغ هفته گذشته پس از مواجهه با یک عملیات ... روایت «راشاتودی» از فعالیت مخفی سازمان سیا در ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, اروپا, استراتژیک, انگلیس, اورآسیا, بیولوژیکی, جهان, حقوق بشر, روسیه, فساد, قفقاز, گزارش

رئیس جمهوری بلاروس خواستار حذف دلار از معاملات اتحادیه اوراسیا شد

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که دلار آمریکا باید از معاملات کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بخصوص در حوزه نفت و گاز حذف و کنار گذاشته شود.

 

به گزارش ایرنا، لوکاشنکو که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را برعهده دارد، روز جمعه در اجلاس مجازی سران این اتحادیه گفت: زمان آن فرا رسیده است تا برای کنار گذاشتن  استفاده از دلار در معاملات مواد هیدروکربنی (نفت و گاز) در کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تصمیم گرفته شود.

 

رئیس جمهوری بلاروس ازجمله اهداف اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تامین ثبات ارزهای رایج در این اتحادیه، امنیت معاملات، تسهیل دسترسی به بازارهای مالی و ایجاد ساختار مالی مشترک در چارچوب این اتحادیه اشاره کرد.

 

لوکاشنکو این را نیز گفت که غرب علاقه مند به تقویت اتحادیه اوراسیا و تحکیم موقعیت این اتحادیه به عنوان یک رقیب نیست و باید برای پاسخ دادن به اقدامات آن تدابیری اندیشید.

 

همکاری اعضا در مبارزه با کرونا 

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در سخنانی در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت که در بحث های این اتحادیه، مبارزه با همه گیری کرونا جزو موضوعات کلیدی و در اولویت قرار دارد.

 

وی با اشاره به ساخت و ثبت سه واکسن کرونا در روسیه به تولید مشترک واکسن روسی اسپوتنیک وی در کشورهای قزاقستان و بلاروس اشاره و خاطرنشان کرد که امکان تولید این واکسن در ارمنستان و قرقیزستان هم بررسی می شود.

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که این کشور شرایط مهاجران کارگر را بهبود می بخشد و در درجه اول اولویت با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

 

وی گفت:، در آینده نزدیک سیستم یکپارچه ” «کار بدون مرز»  شروع فعال خواهد شد و بر اساس ان  امکان پر کردن اسناد لازم برای کار آنلاین هم فراهم خواهد شد.

 

رهبر روسیه خاطرنشان کرد: “البته، از نظر ما، لازم است تلاش کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای هماهنگی سیاست ها در زمینه توسعه اقتصادی و رسیدگی به مشکلات فوری اجتماعی، از جمله مشکلات ناشی از همه گیری افزایش یابد. ”

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) باید سریعاً در مورد قیمت کالاهای مهم اجتماعی نظیر قند اقدامات لازم را انجام دهند.

 

رهبر روسیه در جلسه تأکید کرد: “چندی پیش، کمیسیون اقتصادی اوراسیا تصمیمات خاصی را با هدف تحکیم سیاست قیمت گذاری تصویب کرد. در صورت لزوم، اقدامات لازم برای سایر محصولات نیز به همان اندازه انجام شود. ”

 

پوتین همچنین خاطرنشان کرد که امروز، در برابر یک فضای ناپایدار جهانی، مشکلات مربوط به نوسانات شدید قیمت محصولات مهم اجتماعی تشدید شده است

 

نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری سابق قزاقستان و رئیس افتخاری شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در این اجلاس گفت که اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پتانسیل های زیادی برخوردار است و اعضای این اتحادیه نیاز به همگرایی بیشتر دارند.

وی افزود: فقط با همکاری با شرکای مطمئن و با اعتبار و متحدان می توانیم امنیت اقتصادی و استقلال کشورهای ما را تامین کنیم.

 

اوراسیا که یک اتحادیه اقتصادی است، با حضور پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اصلی از سال ۲۰۱۵ کار خود را در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی، اقتصاد کلان و مهاجرت نیروی کار در جهت تجارت آزاد و موافقت‌نامه های تجاری با کشورهای دیگر آغاز کرد.

 

آبان ماه سال ۱۳۹۸ موافقت‌نامه ای تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا به امضا رسید که بر اساس آن ۸۶۰ قلم کالایی میان ایران و پنج کشور متحد اقتصادی مبادله می شود که آمارها در ماه های گذشته نشان می دهد که افزایش ۶۳ درصدی در صادرات با این کشورها ثبت شده و قرار است در سال دوم این موافقت‌نامه اقدام هایی برای آغاز مذاکرات تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شود.

رشد ۷۰ درصدی صادرات چین به امریکا در ماه‌های ژانویه و فوریه نسبت به دوره مشابه سال گذشته

در ماه‌های ژانویه و فوریه، میزان صادرات چین به آسه آن بیش از ۴۰ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته و میزان صادرات چین به ایالات متحده بیش از ۷۰ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, اورآسیا, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله

آیا توسعه ایراد دارد؟ جغرافیای سیاسی طرح راه ابریشم جدید (یک کمربند، یک راه)

طرح ابتکاری راه ابریشم جدید (راج) یا طرح “یک کمربند، یک راه”، در پی پیشرفت جهان است. چرا این امر برای ایالات متحده و برخی از متحدان غربی‌اش مشکل ساز شده است؟ “کیث لمب” توضیح می‌دهد.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, استعمار, افریقا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, ایتالیا, ایران, جهان, روسیه, ژاپن, سازمان تجارت جهانی, سرمایه‌داری, سریلانکا, شرق اروپا, عراق, عربستان سعودی, لیبی, مقاله, نئولیبرالیسم

مدرن پالیسی: برنامه راهبردی ایران و چین نقش مهمی در توسعه جنوب آسیا خواهد داشت

پایگاه خبری- تحلیلی “مدرن دیپلماسی” در گزارشی نوشت: برنامه راهبردی ایران و چین نقش مهمی در توسعه جنوب آسیا خواهد داشت و پیوستن ایران به خانواده بزرگ ابتکار “کمربند و جاده” یک تحول مثبت و خوشبینانه است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, ایران, بنگلادش, پاکستان, ترکیه, جنوب آسیا, جهان, چین, سریلانکا, میانمار, هندوستان