تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

یک دادگاه پاکستانی حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان و همسرش را به حالت تعلیق درآورد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ یک دادگاه پاکستانی حکم حبس صادر شده در مورد عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش در خصوص فروش غیر قانونی هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد. قاضی عامر ... تعلیق حکم حبس نخست‌وزیر سابق پاکستان

ادامه

آزادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, سیاسی

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

هفته‌نامه نیوزویک در گزارشی نوشته که دموکراسی پاکستان در خطر است و از مجامع بین‌المللی درخواست اقدام کرده است. به گزارش شفقنا از نشریه هفتگی نیوزویک؛ پاکستان خود را در مقطعی حساس می‌بیند- و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با تحولات سیاسی و آشفتگی اقتصادی عظیمی است که بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب این ... گزارش نیوزویک؛ «دموکراسی پاکستان در خطر است»

ادامه

اسلام سیاسی, بنگلادش, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, سیاسی, گزارش

فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

رائو ایندرجیت سینگ، وزیر برنامه‌ریزی هند، در راجیا سبها (شورای ایالت‌ها، یکی از مجلس‌های قانون‌گذاری در هند) در ۱۴ فروردین‌ماه سال جاری گفت دولت هیچ داده‌ای برای برآورد سطح فقر پس از سال‌های ‍۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ ندارد، بنابراین نمی‌داند چند نفر از چنبرهٔ فقر رهایی یافته‌اند. از طرف دیگر در ۲۷ تیرماه سال جاری برنامه ... فقرِ ارزیابی از «فقر» از سوی سازمان ملل

ادامه

جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کودکان, گرسنگی, مقاله, هندوستان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

مدرن پالیسی: برنامه راهبردی ایران و چین نقش مهمی در توسعه جنوب آسیا خواهد داشت

پایگاه خبری- تحلیلی “مدرن دیپلماسی” در گزارشی نوشت: برنامه راهبردی ایران و چین نقش مهمی در توسعه جنوب آسیا خواهد داشت و پیوستن ایران به خانواده بزرگ ابتکار “کمربند و جاده” یک تحول مثبت و خوشبینانه است.

 

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، رسانه فرانسوی مدرن دیپلماسی با انتشار گزارشی به نقل از زامیر احمد عوان نوشت: جنوب آسیا بخش بسیار مهمی از این جهان است و با برخورداری از آب و هوا، توپوگرافی، قومیت، زبان، ادیان مختلف و متنوع یک جهان یکتا است. از حیث داشتن ذخایر و منابع طبیعی مانند کوه‌ها، یخچال‌ها، دریا و غیره برای گردشگری هم غنی است و از کشاورزی غنی هم برخوردار است اما با این حال از لحاظ اقتصادی ضعیف و عقب مانده است.

 

“زامیر احمد عوان” کارشناس پاکستانی و عضو “مرکز جهانی سازی چین”  نویسنده این گزارش آورده است: ابتکار کمربند و جاده که شی جین پینگ رئیس جمهوری  چین آن را راه اندازی کرده است یک بارقه امید برای کل منطقه جنوب آسیا است. بسیاری از کشورها بطور رسمی یا غیررسمی به این طرح پیوسته‌اند. پاکستان و میانمار از منتفعان اصلی این طرح هستند. در حالی که کریدور اقتصادی چین – پاکستان پروژه اصلی کمربند و جاده است و تا حد زیادی پیشرفت کرده است ، ۲۲ پروژه هم تکمیل شده و اکنون به بهبود اجتماعی – اقتصادی پاکستان کمک می‌کنند. همین تعداد پروژه هم در صف اجرا هستند. میانمار نیز مطابق کریدور چین – بنگلادش – میانمار که یکی از موفقیت های طرح کمربند و جاده است در این پیوند وارد شده است.

 

وی افزود: نپال به مدت دهه ها زیر نفوذ هند قرار داشت و از این هژمونی لطمه می‌دید. وضع وقتی بدتر شد که هند در سال ۲۰۱۵ نپال را محاصره اقتصادی کرد و نپال با کمبود شدید غذا و سوخت و برق و دارو مواجه شد. نپال در نهایت تصمیم گرفت که به چین نزدیک شود و پکن به نپال کمک نمود و از توسعه اجتماعی و اقتصادی آن حمایت کرد.

 

نویسنده این گزارش افزود: بنگلادش، سریلانکا، مالدیو، بوتان نیز تحت این هژمونی بودند. هند با همه همسایگان خود مناقشه مرزی داشت و در چنین شرایطی طبیعی بود که این کشورها درصدد یافتن حمایت کشوری قوی تر از هند باشند و از این رو به سمت چین متمایل شدند.

 

بر اساس این گزارش، هند تنها کشور جنوب آسیا است که با ابتکار کمربند و جاده مخالف است درحالیکه بقیه جنوب آسیا با آن موافق هستند.

 

این کارشناس منطقه جنوب آسیا افزود: ابتکار کمربند و جاده طرحی برای تقویت ارتباطات و پیوندها و ارتقای زیرساخت ها و مبارزه با فقر و گرسنگی است و این چیزی است که جنوب آسیا نیازمند آن بوده است و اشتراک منافع با چین موجب شده که تمام جنوب آسیا تحت خانواده کمربند و جاده قرار گیرد. همچنین نیاز به تقویت همکاری بین کشورهای جنوب آسیا وجود دارد و این امر ممکن است نیازمند کاهش مقررات ویزا و ارتقای گردشگری و تبادل محققان برای ایجاد درک و هارمونی باشد. افزایش تماس های مردمی به فرصتهای بیشتر همکاری منجر خواهد شد.

 

دراین گزارش آمده است: توافق چین – ایران نقش مهمی در این منطقه ایفا خواهد کرد . چین متعهد به سرمایه گذاری درایران شده است.

 

نویسنده نتیجه گرفته است: تعمیم و امتداد خانواده کمربند و جاده به ایران، افغانستان، ترکیه، آسیای مرکزی و اوراسیا از نگاه جنوب آسیا یک تحول مثبت است و برای آینده بسیار خوشبینانه است. کمربند و جاده به عنوان عامل تسهیل کننده و ارتقا دهنده درک، هارمونی و توسعه در این منطقه از جهان عمل می‌کند.

روسیه: هواپیماهای آمریکا و ناتو مواد مخدر را از افغانستان قاچاق می‌کنند

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که گزارش‌ها درباره قاچاق موادمخدر از افغانستان توسط هواپیماهای آمریکا و ناتو باید بررسی شود.

ادامه

اروپا, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, خبر, روسیه, ناتو

سنای افغانستان: برخی زندانیان آزاد شده طالبان به میدان جنگ بازگشته‌اند

رئیس سنای افغانستان گفت که دولت این کشور برای اعتمادسازی جهت آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شمار زیادی از زندانیان طالبان را آزاد کرده است اما برخی از این زندانیان به میدان جنگ بازگشته‌اند.

ادامه

افغانستان, امریکا, تروریسم, جنوب آسیا, جهان

ضمیر کابلوف: نیروهای آمریکایی در افغانستان به تجارت مواد مخدر مشغول هستند

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفت که نیروهای اطلاعاتی آمریکا که این کشور را به همکاری با طالبان متهم می‌کنند، خود در قاچاق مواد مخدر در افغانستان دست دارند.

ادامه

افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه

اشرف غنی؛ افغانستان هیچ نگرانی و ملاحظه‌ای درباره خروج نظامی آمریکا ندارد

رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد: هیچ ملاحظه‌ و نگرانی درباره خروج نظامیان آمریکایی نداریم بلکه مقامات واشنگتن باید نگران آن باشند.

ادامه

افغانستان, امریکا, جنوب آسیا, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, خبر