لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

دومین رزمایش دریایی روسیه و چین برگزار می‌شود

کارشناسان نظامی چین معتقدند نیروی دریایی چین و روسیه همانند پارسال، احتمالا پس از رزمایش «وستوک-۲۰۲۲»، رزمایش دریایی مشترکِ دیگری را برگزار خواهند کرد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گلوبال‌تایمز، کارشناسان نظامی چین می‌گویند نیروی دریایی چین و روسیه، احتمالا پس از رزمایش «وستوک-۲۰۲۲»، که در شرق روسیه در حال برگزاری است، دومین رزمایش دریایی امسال خود را برگزار خواهند کرد.

 

کارشناسان نظامی چین در گفت‌وگو با «گلوبال‌تایمز» گفته‌اند نیروهای دریایی چین و روسیه احتمالا همانند آنچه پس از رزمایش «وستوک-۲۰۲۱» رخ داد، پس از رزمایش وستوک-۲۰۲۲ رزمایش دریایی مشترک دیگری را انجام دهند.

 

به گفته این کارشناسان، گرچه تبادل اطلاعات و تجربه‌ها بین ارتش روسیه و چین به امری عادی تبدیل شده، در شرایط کنونی کنونی، تقویت همکاری‌های همه‌جانبه، به‌ویژه در زمینه نظامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا این همکاری‌ها موجب حفظ ثبات و صلح منطقه‌ای می‌شود. اما باید تأکید کرد این همکاری‌های نظامی هیچ طرف سومی را تهدید نمی‌کند.

 

نخستین رزمایش دریایی مشترک بین ارتش روسیه و چین، اکتبر ۲۰۲۱ و پس از رزمایش وستوک-۲۰۲۱ روسیه انجام شد.

 

بنا بر بیانیه وزارت دفاع روسیه، رزمایش وستوک -۲۰۲۲ از اول سپتامبر تحت فرماندهی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه و با تمرین‌ های عملی و اقدامات تهاجمی و دفاعی در ۷ مکانِ منطقه نظامی شرق روسیه آغاز شده و تا هفتم سپتامبر (روز چهارشنبه) ادامه دارد.

 

در این رزمایش ۶ هزار نیروی نظامی از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، سازمان همکاری شانگهای (SCO)، و کشورهایی مانند الجزایر، ارمنستان، بلاروس، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، لائوس، مغولستان، نیکاراگوئه، سوریه، تاجیکستان حضور دارند.

 

به گفته وزارت دفاع روسیه، در کل بیش از ۵۰ هزار نیروی نظامی، بیش از ۵ هزار واحد سلاح و تجهیزات نظامی، از جمله ۱۴۰ هواپیمای جنگی، ۶۰ کشتی و قایق در این رزمایش شرکت دارند. آخرین رزمایش وستوک (شرق) در سال ۲۰۱۸ در مقیاسی بزرگ و با حضور ۳۰۰ هزار نیروی نظامی برگزار شد.

 

ارتش چین نیز برای نخستین بار در این رزمایش شرکت کرد.

 

به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروی دریایی روسیه و چین در حاشیه رزمایش وستوک-۲۲ رزمایش نظامی مشترکی را در دریای ژاپن برگزار می‌کنند.

ابراز نگرانی شدید ژاپن از رزمایش‌های نظامی روسیه

دبیر کابینه ژاپن با ابراز نگرانی از رزمایش‌های نظامی روسیه در جزایر مورد مناقشه دو طرف، گفت درباره این اقدامات غیرقابل قبول به مسکو اعتراض کرده است.

ادامه

جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, شرق اروپا, گزارش

کابوس پنتاگون؛ بمب افکن راهبردی و پنهان کار «شیان اچ-۲۰» چین

یک وبگاه تخصصی حوزه نظامی در گزارشی به تلاش چین در ساخت و استقرار چندین نوع بمب‌افکن رادار گریز اشاره کرد و نوشت، بمب افکن «شیان اچ-۲۰» می‌تواند به اهدافی از جمله پایگاه‌های ایالات متحده در ژاپن، گوام و فیلیپین حمله کند.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

درخواست ۱۲میلیارد دلاری بایدن از کنگره برای تداوم حمایت از کی‌یِف

کاخ سفید در ادامه اقدامات جنگ‌افروزانه خود، از کنگره آمریکا درخواست کرد تا کمک نظامی دیگری را به مبلغ حدود ۱۲ میلیارد دلار برای اوکراین تصویب کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

نخست وزیر سوئد: جنگ انرژی پیامدهای خطرناکی برای اروپا دارد

ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد گفت: جنگ انرژی روسی پیامدهای خطرناکی برای اروپا دارد و ثبات مالی ما را تهدید می‌کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, بالتیک, بلغارستان, بنگلادش, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, دانمارک, دونتسک, روسیه, سوئد, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, گزارش, لهستان, لوگانسک, هلند