اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در ۱۳ استان ایران

معاون وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که در ۱۳ استان این کشور محدودیت‌های جدیدی در ارتباط با پاندمی کرونا اعمال می‌شود. این محدودیت‌ها شامل مراکز مختلف از موزه‌ها و گردشگاه‌ها تا مراکز آموزشی و ورزشی است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر

روسیه از آزمایش موفق سه نمونه اولیه واکسن کرونا خبر داد

خبرهای امیدبخش درخصوص دستیابی به واکسن کرونا و داروهای موثر برای آن در روسیه ادامه دارد و به تازگی عنوان شده که آزمایش سه نمونه اولیه واکسن کرونا موفقیت آمیز بوده است.

ادامه

اجتماعی, جهان, خبر, دانش, روسیه, شرق اروپا

درخواست از دولت برای تجدیدنظر دربازگشایی‌ها/ کادر درمان خسته وفرسوده در کنار حقوق‌هایی سه تا چهار ماه پرداخت نشده

عضو کمیته کشوری کرونا با اشاره به افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا، گفت: تجدیدنظر در بازگشایی‌های انجام شده توسط دولت در مقابله با کرونا بسیار کارساز خواهد بود.

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, کارگری

آتش‌سوزی در درمانگاه سینا اطهر در خیابان شریعتی/ ۱۵ زن و ۴ مرد جان باختند

اورژانس دقایقی پس از انفجار در تهران اعلام کرد:در ساعت ۲۰:۵۶ حریق در درمانگاه سینا اطهراعلام شده که براساس گزارش‌های اولیه حاکی از انفجار کپسول اکسیژن است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حوادث, خبر, کارگری

زنگ خطر/ تست مثبت کرونا ۹۹۸۶ نفر از کادر درمان تنها در بیمارستان‌های دولتی

معاون کل وزارت بهداشت ضمن اشاره به افزایش موارد بروز و فوتی کووید-۱۹ در کشور، گفت: اینکه برخی محدودیت‌ها بازگردد اجتناب ناپذیر است و همانطور که ستاد ملی کرونا با ماهیت شهرستانی تصویب کرده است، اکنون شش استان به علاوه استان تهران درخواست‌هایی در این زمینه داشتند و حتی برخی موارد با این اختیار در استان‌هایی ... زنگ خطر/ تست مثبت کرونا ۹۹۸۶ نفر از کادر درمان تنها در بیمارستان‌های دولتی

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر

دولت نئولیبرال و خطر ابتلا و کشته شدن چندین میلیون نفر

مبارزه با کرونا و پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک جهانی عزم ملی ایرانیان و اراده سیاسی حکومت جمهوری اسلامی ایران را می‌طلبد.

 

متاسفانه دولت ایران اخیرا در یک عقب‌نشینی آشکار و خطرناک از اجرای طرح ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا مبنی بر فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه اجباری، کشور را در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی قرار داده است.

 

اما چرا دولت ایران از دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا سر باز می‌زند و تاکنون اقدام عملی و کاربردی موثر در مقابله با این بیماری خطرناک انجام نداده و هیچ قصدی هم برای این کار ندارد؟ پاسخ روشن است! به نظر می‌رسد اقدامات دولت ایران در پیشگیری از تبعات اقتصادی کرونا و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی در کشور و نه پیشگیری و درمان بیماری تعریف شده است. در این راستا دولت سیاست «ایمنی گله‌ای» را در مقابله با کرونا در پیش گرفته است.

 

ایمنی گله‌ای اولین‌بار در قرن ۱۴ میلادی یعنی ۱۲۰۰ سال قبل استفاده شده است و از آن زمان به بعد تا به امروز فقط دو کشور انگلستان و ایران صحبت از ایمنی گله‌ای به میان آورده‌اند و از این دو کشور نیز جامعه مدنی و کادر درمانی انگلستان با این اقدام دولت مخالفت کردند و سرانجام دولت انگلستان تن به قرنطینه اجباری داد اما دولت ایران در نبود یک جامعه مدنی منسجم سیاست ایمنی گله‌ای را در مقابله با بحران کرونا در پیش گرفته است.

 

شبه‌عادی جلوه دادن شرایط کشور و رهاسازی جامعه به حال خود و همچنین عمل نکردن دولت به پروتکل‌های بهداشتی و درمانی ستاد ملی مقابله با کرونا دلالت بر اتخاذ سیاست یک بام و دو هوای دولت در مبارزه با کرونا و انتخاب راهکار ایمنی گله‌ای در کنترل بیماری دارد.

 

قرنطینه برای دولت جمهوری اسلامی ایران بسیار پرهزینه است چون باید مایحتاج مردمی که در خانه‌ها هستند را حکومت تامین کند و به دلیل اینکه حاکمیت تمایلی به صرف هزینه ندارد پس ترجیح می‌دهد همه جامعه مبتلا به بیماری کرونا شوند و از این تعداد چند میلیون نفر کشته شوند تا به اصطلاح دولت «ایمنی گله‌ای» را پیاده‌سازی کند و از این طریق یک ایمنی جمعی نسبت به بیماری در کشور پیدا شود.

 

متاسفانه آن‌طور که پیداست دولت ایران به جان مردم کشور بی‌تفاوت بوده و چندگانگی در ارکان حاکمیت در این خصوص مشهود است. دولت مدافع سیاست‌های نئولیبرالی اقتصادی اعتقادی به قرنطینه و تعطیلی کامل کشور ندارد اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ریاست قوه قضاییه و حتی نیروهای نظامی مانند دولت فکر نمی‌کنند.

 

دولت بی‌تدبیر و ناتوان از ارائه راهکار مناسب برای مقابله با بیماری کرونا مردم را سرگردان بین سلامت و معیشت شان کرده است. سرنوشت کشوری که هرگز قرنطینه عمومی را تجربه و اجرا نکرده است و در طرح فاصله گذاری اجتماعی شکست خورده خیلی قابل پیش‌بینی نیست. امروز با آزاد گذاشته شدن فعالیت کسب‌و‌کارها در کشور خطر ابتلای ده‌ها میلیون نفر و کشته شدن چندین میلیون نفر دور از انتظار نیست.

 

اکنون ساختار اجرایی سیاستگذاری کشور در مقابله با کرونا نیازمند مدیریت واحد و قدرتمند با هدف ایجاد اعتماد عمومی به سیاست‌های کلان حاکمیت در مقابله با کروناست. این هدف در صورتی محقق خواهد شد که تشکیل «کمیته امداد ملی» با حضور نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد داخل و خارج کشور در دستور کار قرار گیرد. با توجه به اینکه تعداد مبتلایان به کرونا هنوز به پیک نرسیده است، این کمیته باید با هدف حصول اعتماد ملی و جهانی به برنامه‌های ستاد مقابله با کرونا دولت ایران را در راستای انجام وظایفش مبنی بر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از طریق تعطیلی و قرنطینه کانون‌های انتشار بیماری و همچنین انجام گسترده تست‌های غربالگری کرونا در سراسر کشور تا زمان پس از پیک کرونا در کشور هدایت و راهبری کند.

 

فراموش نباید کرد که امروز کشور در لبه پرتگاه یک فروپاشی و شورش اجتماعی در پس بیماری کرونا قرار دارد و اولویت نخست نظام جمهوری اسلامی ایران باید نجات جان میلیون‌ها انسان در کشور و در درجه دوم نجات اقتصاد باشد.
جهان صنعت

دکتر هاشمیان: تحریم ما داخلی است / این تحریم‌ها را برای بیمارستان ما (مسیح دانشوری) اعمال کرده‌‌اند

مبارزه با ویروس جدید کرونا در ایران، جدا از انتقادات چهره‌های سیاسی و اجتماعی، با انتقادات فعالان حوزه پزشکی هم مواجه بوده است.

ادامه

اجتماعی, امریکا, ایران, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, ژاپن, مصاحبه و گفتگو

انتقاد جمعی مدیران سلامت از اطلاعات و تحلیل غلط روحانی درباره کرونا

هشت تن از مدیران پیشین حوزه سلامت و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران با استناد به آمار رسمی،‌ در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ از وجود آمار و اطلاعات غلط در سخنرانی‌های او درباره بحران کرونا انتقاد کردند.

ادامه

اجتماعی, ایران, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا, کارگری

راه درازِ «محمد ابراهیم» از روستاهای متروکِ جنوب خراسان تا کوچه‌های پرخطرِ تهران

به راستی سهم محمد ابراهیم از ذخایر ملی و صندوق‌های اندوخته کشور چقدر است؛ حتی در زمانی که مرگ در میان زباله‌ها نفس می‌کشد و دنبال طعمه‌ای آسان می‌گردد، نباید آنهایی که مسئولند، پای درد دل محمد ابراهیم بنشینند و سهمی از دخایر اندوخته‌ی ملی به او و امثال او بدهند تا لااقل در این ... راه درازِ «محمد ابراهیم» از روستاهای متروکِ جنوب خراسان تا کوچه‌های پرخطرِ تهران

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, فقر, گزارش

جامعه‌ای با مناسبات به غایت نابرابر

فرشاد مومنی اظهار داشت: ساز و کارهای تصمیم گیری و تخصیص منابع به چه صورتی بوده که در سال ۱۳۹۸ با یک نقطه عطف تاریخی روبرو شدیم و برای اولین بار حتی پیش از ظهور کرونا، کل سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در اقتصاد ملی حتی قادر به جبران استهلاکات نبوده و ما با یک بحران ... جامعه‌ای با مناسبات به غایت نابرابر

ادامه

اجتماعی, ایران, جهان, حقوق بشر, سیاسی, مصاحبه و گفتگو