استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

یک تحلیگر ارشد سنگاپوری با بیان اینکه سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین می‌تواند مواضع نظامی چین را هدف قرار دهد، افزود: استقرار این سامانه ممکن است به افزایش تعداد نیروهای نظامی پکن در دریای جنوبی چین و افزایش تنش در این منطقه در بلند مدت منجر شود. به گزارش شنبه ایرنا از نشریه «ساوث چاینا ... استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین؛ تداوم تنش‌های دریای جنوبی چین

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, اتحاد شوروی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, فیلیپین, هندو پاسیفیک

کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

اداره موشکی کره شمالی روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کلاهک بزرگ موشک کروز و یک موشک ضدهوایی جدید خود را با شلیک به سمت دریای غربی شبه جزیره کره آزمایش کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی کره شمالی، بر اساس این بیانیه، این پرتاب‌های آزمایشی ... کره شمالی بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, ژئوپلیتیک, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

درخواست چین از احزاب سیاسی جهان برای مقابله با آمریکا

رئیس جمهور چین خواستار مقابله احزاب مختلف سیاسی جهان با کشورهایی شد که به محاصره فناوری می‌پردازند.

 

به گزارش خبرنگاران جوان، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، در سخنان امروز (سه‌شنبه) خود با اشاره به اظهارات آمریکا که چین را رقیب خود در عرصه فناوری می‌داند، خواستار مقابله احزاب مختلف جهان با هر کشوری شد که به محاصره فناوری اقدام می‌کند.

 

بر این اساس، درحالی که دولت آمریکا به ریاست جو بایدن از کشور‌های متحد خود مانند ژاپن و اتحادیه اروپا خواسته است تا فشار بیشتری بر چین وارد کنند، پکن نیز از کشور‌های دوست خود از جمله «کره‌شمالی و صربستان» خواست تا با آمریکا مقابله کنند.

 

شی جین پینگ که در نشستی مجازی با حضور ۵۰۰ نفر از ۱۶۰ کشور جهان از جمله روسیه، بورکینافاسو، زیمباوه و کوبا، صحبت می‌کرد در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «با اتحاد با یکدیگر باید با هر اقدام یک‌جانبه (از سوی آمریکا) که در قامت واژه های فریبنده مانند چندجانبه‌گرایی، هژمونی و سیاست قدرت‌ مطرح می شود، مخالفت کنیم.»

 

او در حالیکه به سیاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا، و شعار او مبنی بر «آمریکا اول» اشاره می‌کرد، گفت: «از نگاه من، وقتی کشورم اول باشد، جهان شلوغ و در تنگناست و رقابت بسیار شدید خواهد بود.»

 

این مقام ارشد چین در ادامه خواستار اتحاد جامعه جهانی و حرکت در جهت آینده مشترک بشریت شد و گفت: «هر کشوری که در صدد محاصره فناوری باشد باید جداسازی و کنار گذاشته شود.»

 

در مقابل «کورت کمپل» هماهنگ کننده کاخ سفید در امور شرق و منطقه اقیانوس آرام، در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا و چین می‌توانند همزیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند، اما چالش‌ها بسیار شده و پکن نیز موضعی قاطعانه گرفته است.

 

این مقام ارشد کاخ سفید تاکید کرد جو بایدن در نظر دارد تا سال جاری با رهبران کشور‌هایی از جمله «استرالیا، هند و ژاپن» دیدار داشته باشد. «واشنگتن این کشورها را گروه ایستادگی مقابل پکن می‌داند.»

 

کمپل در پاسخ به زمان اولین ملاقات میان بایدن و همتای چینی او، گفت: «انتظار دارم پیش از نشست ماه اکتبر گروه جی ۲۰ تماس‌هایی بین دو طرف انجام شود.»

 

این مقام آمریکایی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به چالش‌های میان آمریکا و چین، اعلام کرد امکان همزیستی مسالمت‌آمیز میان دو کشور وجود دارد. با این حال، وی از رویکرد پکن در قبال استرالیا که یکی از متحدان اصلی آمریکاست انتقاد کرد.