داسیلوا؛ پروتکل الحاقی اتحادیه اروپا برای توافق با «مرکوسور»، یک تهدید است

رئیس‌جمهوری برزیل درخواست‌های جدید اتحادیه اروپا برای امضای توافق با «مرکوسور» (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی) را به منزله «تهدید» ارزیابی و تاکید کرد یک «بدهی تاریخی» بر دوش قدرت‌های بزرگ اروپا به دلیل راه انداختن انقلاب صنعتی و آلودگی ناشی از آن وجود دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل در جریان سخنرانی در مجمع پیمان مالی جدید جهانی در پاریس به صراحت خاطر نشان کرد: خواسته‌های اتحادیه اروپا برای انعقاد توافق با مرکوسور یک تهدید است.

داسیلوا سخنرانی و این اظهار نظر خود را در حضور امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه ایراد کرد که یکی از مخالفان اصلی توافق امضا شده در سال ۲۰۱۹ است؛ توافق میان اتحادیه اروپا و اعضای مرکوسور (آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه) هنوز در انتظار تصویب است.

با گذشت سال‌ها از انتظار تصویب، اتحادیه اروپا یک پروتکل اضافی با تغییراتی در بخش تجارت و توسعه پایدار پشنهاد کرده که مجموعه‌ای از تعهدات در مسائل زیست‌محیطی و تحریم‌ها در صورت عدم رعایت آن را شامل می‌شود.

رئیس‌جمهوری برزیل با وجود ابراز آمادگی و تمایل فراوان برای توافق با اتحادیه اروپا گفت: این امر ممکن نیست؛ پروتکل الحاقی که اتحادیه اروپا طراحی کرده است، اجازه نمی‌دهد این توافق انجام شود.

به عقیده لولا داسیلوا، یک انجمن راهبردی نمی‌تواند در حالی که نامه دیگری وجود دارد که یک شریک استراتژیک را تهدید می‌کند، حفظ شود.

رئیس‌جمهوری برزیل اطمینان داد قدرت‌های بزرگ اروپا که انقلاب صنعتی را به وجود آوردند، بدهی تاریخی دارند زیرا آن‌ها کره زمین را آلوده کردند و این کشورها هستند که باید اقدامات حفاظت از محیط زیست در کشورهای در حال توسعه مانند برزیل را تامین مالی کنند.

وی افزود: موضوع آب‌وهوا، موضوعی فرعی نیست. به همین دلیل است که برزیل جنگل‌زدایی را کنترل می‌کند. ما در سال ۲۰۳۰ به جنگل‌زدایی پایان می‌دهیم.

داسیلوا یادآور شد برزیل فقط آمازون نیست؛ پنج زیست‌بوم (بیوم) بزرگ وجود دارد که هر ساله مورد حمله قرار می‌گیرند؛ تحت تاثیر آتش‌سوزی، باران.

توافق مرکوسور با اتحادیه اروپا در نتیجه پدیده جنگل‌زدایی در دولت ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری سابق برزیل متوقف شد. داسیلوا حدود ۱۰ روز پیش در دیدرا با اورسولا فون در لاین رئیس‌ کمیسیون اروپا نیز از پروتکل الحاقی اتحادیه شکایت کرد. وی تاکید کرد پیش‌فرضی که باید میان شرکای راهبردی وجود داشته باشد، اعتماد متقابل است و نه بی‌اعتمادی و تحریم.

رئیس‌جمهوری برزیل در مورد همکاری میان اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین تصریح کرد: وقتی من در مورد ایجاد ارزهای جدید در مشاغل جدید صحبت می‌کنم، افرادی هستند که می ترسند. من نمی‌دانم چرا برزیل و آرژانتین باید با دلار تجارت کنند، چرا مردم نمی‌توانند این کار را با ارزهای ما انجام دهند. من نمی‌دانم چرا برزیل و چین نمی‌توانند با ارزهای ما کار کنند، چرا من باید دلار بخرم.

مرکوسور پنجمین بلوک اقتصادی بزرگ جهان خارج از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که توافق میان این بلوک و اتحادیه اروپا از سال‌ها قبل به دلیل مخالفت‌های اعضای اتحادیه همچون فرانسه متوقف شده است.

برزیل اعلام کرده است که فرانسه باید از اتخاذ موضع‌ حمایت‌گرایانه از پروتکل الحاقی دست بردارد.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

«دانیل اورتگا»: شکست در افغانستان پیام روشنی برای آمریکا داشت

«دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه با بیان اینکه شکست در افغانستان پیام روشنی برای واشنگتن داشت، خطاب به آمریکا گفت: امیدوار است این کشور از تحولات افغانستان که با شکستی مشابه جنگ ۱۹۷۵ ویتنام، از آن خارج شد درس بگیرد و راه تفاهم با سایر کشورهای جهان را دنبال کند.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, تروریسم, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

کوبا آمریکا را به دلیل سیاسی کردن منشأ کرونا محکوم کرد

وزیر امور خارجه دولت کوبا تلاش های آمریکا برای مقصر جلوه دادن چین درباره منشأ ویروس کرونا را «غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» خواند و گفت: این عادت واشنگتن است که برای پیشبرد مقاصد خود متوسل به دروغ شود.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, کوبا