تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

خواسته‌های ۱۸بندی کارگران خطاب به وزارت کار و دولت

حسین حبیبی در نامه‌ای، خواسته‌های کارگران را خطاب به وزارت کار و دولت به این شرح مطرح کرد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین حبیبی در نامه‌ای سرگشاده، خواسته‌های کارگران را در هجده بند بیان کرد.

 

قانون کار سال ۱۳۶۹ در حمایت از کارگران مطابق قانون اساسی و … استاندارهای سازمان بین‌المللی کار تدوین شده و هر قانون و آیین‌نامه و تصویب‌نامه‌ای که موجب از بین رفتن یا کاهش چتر حمایتی از کارگران شود، باعث ظلم و ستم به کارگران خواهد بود.

 

وفق ماده ۲۰۳ قانون کار، وزارت کار و وزارت دادگستری، مامور اجرای قانون کار هستند؛ در واقع تنظیم روابط کار، دفاع و حمایت از کارگران شاغل برعهده وزارت کار است؛ بنابراین خواسته‌های زیر خطاب به وزرات کار مطرح می‌شود:

 

۱- عقد قرارداد کار براساس تبصرهای ۱و۲ ماده ۷ قانون کار تنظیم شود

 

در کارهایی که ماهیت کارآن‌ها غیر مستمراست حداکثر مدت تعیین شده اجرایی و عملیاتی شود

 

در کارهایی که ماهیت آن مستمر است؛ قراردادکار دایمی تلقی شود و باید حاکمیت اراده در عقد قرارداد کار برای کارگر دیده شود در غیر اینصورت قرارداد کار یکطرفه و یکسویه بوده و باطل است. وظیفه دولت و مجلس وقوه قضاییه است که در جهت حمایت از کارگران اقدام کنند.

 

۲- وفق ماده ۸ قانون کار شروط مذکور در قرارداد کار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در قانون کار منظور ننماید.

 

۳- قراداد کار باید مبتنی بر مواد ۹.۱۰قانون کار تنظیم شود.

 

۴- کارگر پیمانکاری موضوع ماده ۱۳ قانون کارحق برخورداری از حمایت‌های قانون کار ازجمله مواد ۶.۷، ۸.۹، ۱۰.۲۵، ۲۶.۲۷ و۱۴۸رادارد، مواد ۲۸.۱۷۸حق برخورداری از داشتن تشکل کارگری را دارد، مواد۳۸.۴۱ حق برخورداری از مزد مساوی در شرایط مساوی در کار مساوی در یک کارگاه و حق برخورداری از حداقل دستمزد را دارد، مواد ۴۸ و۴۹ حق برخورداری از طبقه‌بندی مشاغل وفق قانون کار را دارد.

 

۵- کارگران شرکتهای تامین نیرو در قالب پیمانکاری غیر قانونی است؛ شرکت‌های و موسسات دولتی برای فرار از تعهدات قانون اساسی و قانون کاردر قبال کارگران آن‌ها را به وجود آورده، در واقع شرکت‌های فوق قانونی نیستند و باید بساط آن‌ها برچیده شوند.

 

۶- حداقل دستمزد باید بر اساس تورم و سبد معیشت یک خانواده ۴ نفره افزایش یابد.

 

۷- دولت‌ها و کا رفرمایان باید از دخالت در امور تشکل‌های کارگری مانند تشکیل و انجام وظایف منع شوند.

 

۸ – مناطق آزاد به علت آنکه موجب اشتغال و رشد اقتصادی سرزمین اصلی نشده و بلکه موجب سوء‌استفاده و فرار قانونی از پرداخت مالیات وحقوق گمرکی و حقوق کارگران شده باید بطور کامل به سرزمین اصلی برگردند؛ نه اینکه روز بروز شاهد گسترش آن باشیم.

 

۹- خصوصی‌سازی به علت آنکه باعث حراج بیت المال و موجب بیکاری کارگران شده متوقف شود.

 

۱۰- بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده؛ استقلال سازمان تامین اجتماعی تامین وحفظ شود چراکه منابع آن از محل حق بیمه کارگران بوده و بین‌النسلی است.

 

۱۱- بازرسی‌های تامین اجتماعی در کارگاه‌ها برای بیمه کردن کارگران افزایش یابد.

 

۱۲- سازمان تامین اجتماعی باید به تکلیف خود در قبال کارگران موضوع ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی مانند تمدید دفترچه بیمه و سایر تعهدات عمل نماید و حق سنگ‌اندازی به بهانه‌ عدم واریز حق بیمه از سوی کارفرما را ندارد.

 

۱۳- سازمان تامین اجتماعی در رابطه با مشاغل سخت و زیان‌آور حق سنگ اندازی ندارد.

 

۱۴- اراِئه خدمات درمانی و بیمه‌ای به کارگران شاغل و همچنین پرداخت حقوق ومزایای در شان و کرامت به کارگران بازنشسته در صورت اشتغال پایدار کارگران شاغل که موجب تامین منابع مالی سازمان تامین اجتماعی می‌گردد امکان دارد؛ پس دولت و مجلس و قوه قضاییه مکلفند از اشتغال پایدار و دستمزد واقعی و قانونی کارگران حمایت کنند.

 

۱۵- هرگونه اختلافات کارگری و کارفرمایی وفق ماده ۱۵۷فصل نهم مراجع حل اختلاف قانون کار رسیدگی شود.

 

۱۶- تجمع و اعتراضات صنفی و راهپیمایی وفق اصل ۲۷ قانون اساسی آزاد حق مسلم کارگران است؛ دولت و مجلس باید نسبت به تامین حقوق قانونی و مسلم و درشان کارگران همت کنند.

 

۱۷- وفق اصل ۲۶ قانون اساسی حق تشکیل تشکل‌های کارگری آزاد، حقی مسلم است.

 

۱۸- طرح الحاق یک تبصره به ماده ۴۱ قانون کار مبنی بر پرداخت مزد طبق قرارداد کار بین کارگر و کارفرماکه همان مزد توافقی است، نباید تصویب شود چراکه دست‌یابی به امنیت شغلی و مالی که دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری آن را نابود کرد نه تنها غیر ممکن می‌شود بلکه کارگران را این بار به شکل قانونی به استثمار و بردگی خواهند برد.

از مبارزۀ کارگران صنایعِ مس حمایت کنیم

در دو ماه اخیر کارگران شرکت ملیِ صنایعِ مس ایران در کرمان و آذربایجان تجمع‌های اعتراضی به دستمزدهای ناچیز خود، عدم پرداخت مزایا و پاداش، عدم اجرای طرحِ طبقه‌بندی مشاغل به صورت عادلانه، و قراردادهای کاری کوتاه مدت برگزار کرده‌اند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد در شهرهای تهران، اصفهان و اهواز + ویدئو

شمار‌ی از بازنشستگان صنعت فولاد استان‌های تهران، اصفهان و اهواز، امروز یکشنبه همزمان با تجمع در مقابل ساختمان صندوق فولاد در تهران و امور بازنشستگی در این استان‌ها، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر, کارگری

تظاهرات ایتالیایی‌ها در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت

ایتالیایی‌ها در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در رم تظاهرات کردند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, ایتالیا, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, کارگری