کوبا خروج از فهرست آمریکایی «حامیان تروریسم» را خواستار شد

رئیس‌جمهور کوبا پس از اذعان واشنگتن به تغییر وضعیت هاوانا و و نادرست بودن درج نام این کشور کارائیب در فهرست کشورهایی که به نظر می‌رسد در مبارزه با «تروریسم» به طور کامل همکاری نمی‌کنند، از ایالات متحده خواست که پا را فراتر بگذارد و آن را از فهرست کشورهای حامی مالی «تروریسم» حذف کند. ... کوبا خروج از فهرست آمریکایی «حامیان تروریسم» را خواستار شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, ایران, تحریم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, سوریه, کره شمالی, کوبا, ونزوئلا

چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

پکن در واکنش به افزایش تعرفه‌های آمریکا بر برخی از کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی که مدتی است در روابط تجاری دومین اقتصاد بزرگ دنیا با غرب چالش به وجود آورده، اعلام کرد که گویا برخی در واشنگتن عقل خود را از دست داده‌اند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی وزیر خارجه ... چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تحلیل, جهان, چین, شرق آسیا, غرب

آلمان با تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد

اولاف شولتس صدراعظم آلمان با اعمال و تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد. به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، شولتس سه‌شنبه درباره تصمیم آمریکا برای تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین اظهار کرد: در حال حاضر، ۵۰ درصد از خودروهای برقی وارداتی چین شامل برندهای غربی است که ... آلمان با تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, چین, خبر, شرق آسیا

رزمایش مخفیانه آمریکا و تایوان در اقیانوس آرام

چند منبع آگاه از برگزاری یک رزمایش مشترک میان آمریکا و تایوان (چین تایپه) در اقیانوس آرام در ماه گذشته میلادی خبر دادند که بنابر اعلام این منابع به صورت رسمی اعلام نشده است. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، چهار منبع آگاه اعلام کردند که نیروی دریایی آمریکا و تایوان رزمایش‌های مشترکی ... رزمایش مخفیانه آمریکا و تایوان در اقیانوس آرام

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

دولت بایدن تعرفه واردات کالا از چین را به شدت افزایش داد

کاخ سفید در بیانیه‌ای از افزایش شدید وضع تعرفه واردات بر بسیاری از کالاهای چینی با هدف مقابله با آنچه خطرات غیرقابل قبول برای امنیت اقتصادی آمریکا مدعی شده است، خبر داد. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روزنامه دیلی‌میل، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا امروز سه‌شنبه از افزایش شدید تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از چین ... دولت بایدن تعرفه واردات کالا از چین را به شدت افزایش داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تنش‌زایی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

خروج از پیمان آسمان‌ باز، اشتباه بزرگ راهبردی ترامپ

این احتمال وجود دارد که آمریکا با از دست دادن پیمان آسمان‌های باز به عنوان مفیدترین ابزار خود در ارتباط با روسیه، بزرگترین اشتباه راهبردی را مرتکب شود؛ اشتباهی که شاید هرگز نتوان آن را جبران کرد.

 

به گزارش تسنیم، این‌ روزها شایعات درباره تمایل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از پیمان آسمان‌های باز آنچنان شدت گرفته است که احساس می‌شود با یک راز برملا شده روبرو هستیم. نگرانی‌های همیشگی آمریکا درباره روسیه نیز سبب شده تا شاهد مباحثات داخلی دو حزبی و قطبی‌شده‌ای در داخل آمریکا باشیم.

 

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا که در هفت پایتخت اروپایی دفتر دارد در مقاله‌ای با اشاره به این اختلافات دوحزبی تأکید می‌کند که خروج آمریکا از این پیمان آنچنان که «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی در زمانی که روی کار بود، پیشنهاد کرده بود، صرفا اوضاع را بدتر خواهد کرد.

 

پیمان آسمان‌های باز که در سال ۱۹۹۲ میان ۲۳ کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا به امضا رسید، ملزومات خاص خود را دارد. بر اساس این پیمان، هر یک از کشورهای عضو می‌تواند به تعداد مجاز پرواز نظارتی بر فراز کشور دیگر انجام دهد به شرط آنکه از سه روز قبل پرواز را و از یک روز قبل مسیر پرواز را اعلام کرده باشد. همچنین تصاویری که تحت نظارت مقامات کشور هدف گرفته می‌شود نیز شامل جزئیات مربوط به تجهیزات رؤیت‌شده و یا مختصات دقیق سایت‌های نظامی نمی‌شود و این تصاویر در نهایت و در صورت تقاضا می‌تواند در اختیار هر یک از کشورهای عضو قرار گیرد.

 

این اندیشکده اروپایی که نگرانی‌های مشترکی با آمریکا درباره روسیه و آنچه تهدید روس می‌خواند، دارد، در این مقاله اصرار داد که این پیمان برای مقابله با این تهدید ادعایی هم که شده نباید از بین برود اما اختلافات دوحزبی سیاست خارجی در واشنگتن به حدی بالا گرفته که هر لحظه این احتمال وجود دارد که آمریکا از این پیمان خارج شود و این نگرانی‌ها صدچندان شود.

 

این در شرایطی است که منتقدان این پیمان بر این باورند که هواپیماهای مورد استفاده در این قرارداد، جاسوسی هستند اما این اندیشکده تأکید می‌کند که کیفیت تصاویر تهیه شده در این پروازها در مقایسه با تصاویر تهیه شده توسط ماهواره‌های نظامی روسیه بسیار پایین‌تر بوده و قابلیت استفاده ندارد، ضمن اینکه اگر نقض قابل توجه مفاد این پیمان اتفاق افتاده بود به راحتی توسط مقامات آمریکایی که مسئولیت نظارت بر این پروازها را داشتند، گزارش شده بود.

 

در صورت خروج آمریکا و روسیه از این پیمان، آنها به دلیل بهره‌مندی هر دو کشور از ماهواره‌های نظامی بسیار پیشرفته، متضرر نخواهند شد و اروپا تنها بازنده اصلی این اتفاق خواهد بود. چرا که به دلیل عدم بهره‌مندی کشورهای اروپایی از تجهیزات بسیار پیشرفته تجسسی، تصاویر تهیه شده در این پروازها می‌توانست حداقل بینشی درباره فعالیت‌های نظامی روسیه در اختیار آنها قرار دهد.

 

شورای روابط خارجی اروپا در ادامه تأکید دارد که تبادلات اطلاعاتی در سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز جایگزین کافی برای این پیمان نخواهد بود چرا که ذیل این پیمان نظامی، اطلاعات بیش از آنکه به اشتراک گذاشته شود، مورد تجارت قرار می‌گیرد و همین مسئله، شرایط را برای کشورهای کوچکتر اروپا دشوارتر خواهد کرد و از سوی دیگر با توجه به افتضاح اطلاعاتی که منجر به جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ شد، بعید است که از این به بعد هیچ کشور اروپایی جرأت کند صرفا بر اساس اطلاعاتی که آمریکا در اختیارش قرار می‌دهد، در اتخاذ تصمیمات سیاسی مشترک مشارکت کند.

 

این مقاله در پایان اینطور تحلیل می‌کند که چنانچه آمریکا پیش از آن که جایگزینی برای پیمان آسمان‌های باز مطرح کند، از آن خارج شود، یک اشتباه بزرگ دیپلماتیک در روابط خود با اروپا مرتکب شده است که دیگر هرگز قابل جبران نخواهد بود و چنین شرایطی صرفاً بر شهرت آمریکا به نادیده‌انگاری راهبردی همپیمانان خواهد افزود و گزینه‌های موجود برای مدیریت روابط با روسیه را بسیار محدود خواهد کرد.

پنتاگون، رقابت با چین و روسیه را برنامه راهبردی ارتش امریکا خواند

وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه گفت: به رغم افزایش تهدیدات امنیتی در خاورمیانه، اما ارتش آمریکا برنامه‌های خود را بر رقابت با چین و روسیه متمرکز کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال اروپا

استقبال فلسطین از قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از راهکار “دو کشوری”

تشکیلات خودگردان فلسطین از قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از راهکار دو کشوری و مخالفت با سیاست‌های تصرف اراضی فلسطینیان و شهرک‌سازی‌ها، سیاست تحمیلی، اقدامات یک‌جانبه اسراییل و حمایت از خواسته‌های فلسطینی‌ها از جمله تشکیل کشور مستقل‌شان تقدیر کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

پلوسی؛ ترامپ استیضاح می‌شود

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: ترامپ استیضاح می‌شود.   پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: دونالد ترامپ درجلسه نمایندگان آمریکا استیضاح می‌شود.   رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: تخلفات ترامپ محرز شده و اقدامات ترامپ امنیت ملی آمریکا را در معرض تهدید قرار داده است.   پلوسی در پایان گفت: دستور آغاز نگارش طرح استیضاح ... پلوسی؛ ترامپ استیضاح می‌شود

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر