تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در اول دی ماه؛

لایحه اصلاح قانون کار٬شرکت‌های پیمانکاری وقراردادهای موقت

 

نهم دی ماه -درلایحه اصلاح قانون کار، تبصره مربوط به تعیین تکلیف مدت قرارداد برای کارهای با جنبه مستمر، حذف شده و کارگران عملا فاقد حمایت قانونی می شوند.لایحه در خدمت منافع کارفرمایان و شرکت‌های پیمانکاری تنظیم شده است.

 

اصلاح قانون کار برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی

نهم دی ماه – درمفاد لایحه معیوب اصلاح قانون کار هیچ رنگ و بویی از کوچکترین تکالیف دولت به چشم نمی‌خورد.به بهانه پیوستن به سازمان تجارت جهانی، بنیاد و شاکله اصلی حقوق کار را به مسلخ [می برند]… سوداگران سودجو در ایران در صدد دستیابی به سراب دریافت وام از صندوق بین المللی پول، بانک و جهانی به دنبال قلع و قمع حداقل‌های حمایتی قانون کار هستند.

 

هدفمندی یارانه‌ها وتعیین حداقل دستمزد کارگران

نهم دی ماه – معاون وزیر کار انتقاد کارگران به درج شرط اقتصادی در لایحه اصلاح قانون کار را رد کرده و گفت؛ در سال‌های گذشته از جمله سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها بعضا حداقل دستمزد حتی کمتر از نرخ تورم اعلام می شد؛ بنابراین همیشه موضوع شرایط اقتصادی در زمان تعیین حداقل دستمزد مطرح بوده است.

 

مبارزه زنان کارگر ؛برابری دستمزد برای کار مشابه

نهم دی ماه – میزان درآمد زنان به‌نسبت مردان و سهم حضور زنان در مشاغل در جمهوری اسلامی حکایت از شکاف جنسیتی[ طبقاتی ] دارد. زنان ایرانی درآمدی معادل ١٧ درصد مردان ایرانی دارند یا مردان ایرانی ۵,٩ برابر زنان ایرانی درآمد کسب می‌کنند.

 

اعتراض زحمتکشان به نداشتن بیمه‌ تامین اجتماعی

نهم دی ماه- با وجود آنکه ۱۳ میلیون کارگر ایرانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند ولی چهار میلیون کارگر به شکل پنهانی و زیرزمینی فعالیت می‌کنند که تحت پوشش قانون کار نیستند و حداقل دستمزد در مورد آنها رعایت نمی‌شود.

 

اعتصاب کارگران شرکت پلی اکریل اصفهان

هشتم دی ماه- از ساعت نه صبح روز۸ دی ماه حدود ۵۰۰ نفر از کارگران این شرکت برای چندمین بار در هفته‌های گذشته مقابل فرمانداری اصفهان دست به تجمع اعتراضی زدند و پس از آن اعتراض خود را با راهپیمایی در خیابانهای اصفهان ادامه دادند. دستمزد کارگران در ۶ ماه گذشته پرداخت نشده است و هنوز خطوط تولید راه نیفتاده و ۲۰۰۰ کارگر این کارخانه همچنان سرگردانند. کارگران معترض می‌‌گویند :مسئولان حاضر نیستند صدای ما را بشنوند اما ما به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.

 

ادامه اعتصاب کارگران کارخانه قند یاسوج

هشتم دی ماه- تجمع صنفی کارگران کارخانه قند یاسوج وارد هشتمین روز خود شد. این کارگران که تعداد آنها بیش از ۳۰ نفر است به تعطیلی تدریجی کارخانه، عدم پرداخت دستمزد مهر، آبان و آذر سال ۹۵ و مزایای مزدی سال ۹۳ و ۹۴ خود معترض هستند. کارگران این کارخانه همچنین مبالغی از سال ۸۲ طلب کار هستند که تاکنون به آنها پرداخت نشده است. در حل حاضر نه تنها کارگران فصلی بیکار شده اند بلکه کارگران رسمی که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند در خطر مواجهه با بیکاری قرار دارند و هیچ کس نیز پاسخگوی آنها نیست.

 

تجمع اعتراضی کارگران خدماتی مجتمع آلومینیوم مهدی

هشتم دی ماه- حدود ۲۳۰ کارگر خدماتی مجتمع آلومینیوم مهدی در استان هرمزگان، صبح روز ۸ دی در اعتراض به اخراج خود؛ مقابل ساختمان اداری این مجتمع تجمع کردند. کارگران معترض می‌‌گویند : هریک از ما در طول فعالیت کاری‌مان زحمات زیادی در این مجتمع کشیدیم و این درست نیست که کارفرما پس از بهره‌کشی از ما حکم اخراج ما را صادر کند.

 

ادامه مبارزه کارگران گروه ملی صنعتی

هشتم دی ماه- کارکنان شرکت گروه ملی فولاد برای سومین بار در یک هفته اخیر در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالبات خود دست به تجمع زده‌اند، و در این میان مدیریت مجموعه در مقام کارفرما از تهران به نزد آنها در اهواز رفته و اعلام کرده است برای اینکه معوقات شما را پرداخت کنیم باید تولید افزایش یابد. در مقابل این اظهارات کارگران نگرانند که مبادا در صورت بروز چنین اتفاقی بازهم مشکل پرداخت مطالبات آنها حل نشده باقی بماند.

 

اعتراض کارگران شهرداری «هشترود»

هفتم دی ماه- کارگران شاغل در مجموعه‌های شهرداری هشترود واقع در استان آذربایجان شرقی هنوز دستمزد سه ماهه گذشته خود را دریافت نکرده‌اند و بخشی از بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.کارگران می‌گویند: در منطقه‌ای محروم و با شرایط سخت، مشغول خدمت رسانی به مردم هستیم اما دولت و مسئولان هیچ فکری به حال ما نمی‌کنند.

 

ادامه مبارزه کارگران مجتمع سبز مهاباد

هفتم دی ماه- کارگران مجتمع سبز مهاباد برای ۲۶مین روز متوالی مقابل این مجتمع تجمع کرده‌اند. تجمع کنندگان از خرداد ۹۴ مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند و تنها به آنها مبالغی به صورت علی الحساب پرداخت شده است که تکافوی معیشت آنان را نمی‌‌دهد. در تجمع امروز همانند تجمعات روزهای گذشته، کارگران کشت و صنعت، مجتمع دامداری، سرد خانه زمزم و هما مرغ مهاباد حضور دارند .

 

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت فولاد

هفتم دی ماه- صبح روز هفتم دی ماه دست کم ۸۰۰ نفر از بازنشستگان صنعت فولاد کشور که از نقاط مختلف کشور همچون کرمان، اصفهان، مشهد، مبارکه، زیرآب، طبس، سمنان، شاهرود، سنگرود خود را به پایتخت رسانده‌اند، خواستار رسیدگی به وضعیت بازنشستگان صنعت فولاد … لغو خودگردانی صندوق فولاد، انتقال به صندوق بازنشستگی کشوری با تطبیق آیین‌نامه معتبر فولاد، مکلف کردن دولت به اجرای تعهدات و پرداخت مطالبات قانونی بازنشستگان فولاد مطابق آیین‌نامه معتبر فولاد، پرداخت به موقع حقوق و هزینه‌های درمانی بازنشسته فولاد از بودجه‌های سنواتی شدند.

 

تجمع اعتراضی کارگران سد سیمره

ششم دی ماه- کارگران سد سیمره بین ۱۱ تا ۱۳ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده طلبکارند که این مسئله باعث شده تا کارگران دچار مشکلات معیشتی ناشی از دریافت حقوق بشوند. به همین دلیل حدود۱۰۰نفر از کارگران شاغل در پروژه سد سیمره واقع در بخش هندمینی از توابع شهرستان بدره استان ایلام روز دوشنبه ۶ دی ماه دست به اعتراض صنفی زده و خواستارمطالبات صنفی خودشدند.

 

سیاست‌های ضد کارگری حکومت و خواسته‌های کارگران

ششم دی ماه- دولتی‌ها و سرمایه‌داران می‌خواهند همین حمایت‌های روی کاغذ مانده را هم از بین ببرند و محو کنند؛ چراکه می‌خواهند هیچ مستمسک قانونی برای اعتراض و حق‌طلبی باقی نگذارند.احیای قراردادهای دائم، حفظ استقلال سازمان تامین اجتماعی، محو شرکت‌های پیمانکاری، ایجاد تشکل‌های آزاد و مستقل بدون دخالت دولت و کارفرما و به رسمیت شناختن حق اعتراض و اعتصاب صنفی، محوری‌ترین خواسته‌های کارگران است.

 

خواست کارگران صنعت انرژی

ششم دی ماه- کارگران شاغل در این بخش از بسیاری از حقوق خود محروم هستند و بعضی از آنها ماه‌هاست که حقوق دریافت نکرده‌اند حال در این شرایط با انواع هجمه‌ها به روحیه آنها و خانواده‌هایشان آسیب وارد می‌کنند…کارگران نمی‌توانند دست روی دست بگذارند و از تشکل‌یابی غافل شوند چراکه دستیابی به مطالبات تنها از این طریق ممکن می‌شود.

 

اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار

ششم دی ماه- لایحه اصلاح قانون کار به صورت همه جانبه‌ای حقوق کارگران را تضییع می کند و زمینه را برای هر چه بی‌دفاع کردن کارگران فراهم می‌کند…حمایت از کارگران یکی از اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بود و این لایحه با آن وعده‌ها مغایرت کامل دارد.

 

تجمع اعترازی کارگران شرکت تراورس راه آهن اندیمشک

ششم دی ماه- صبح روز ششم دی ماه شماری از کارگران تعدیل(اخراج) شده شرکت تراورس راه آهن اندیمشک با سوابق بالای کاری در واکنش به اخراج‌شان مقابل ساختمان دفتر نماینده اندیمشک در مجلس دست به تجمع زدند.

 

اعتصاب کارگران پیمانکاری موتوریست مولد برق راه آهن

ششم دی ماه- صبح روزششم دی ماه کارگران پیمانکاری موتوریست مولد برق رجاء در اعتراض به سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده در محوطه راه آهن تجمع کردند. همچنین حق بیمه این کارگران نیز از مهر ماه پرداخت نشده و این کارگران برای تعویض دفترچه‌های بیمه خود با مشکل مواجه‌اند.

 

اعتراض کارگران کارخانه کاغذ سازی پارس

ششم دی ماه- از حدود یک ماه پیش تا به امروزنزدیک به ۲۶ کارگر پیمانی وقرار دادی کارخانه کاغذ سازی پارس که تحت مسئولیت یک شرکت تامین کننده نیروی انسانی در محدوده هفت تپه خوزستان فعالیت دارند بیکار شده‌اند که از این میان دست کم ۶ نفر در فاصله روزهای ۲۴ تا ۲۷ آذر ماه شغل خود را از دست داده اند.

 

اعتراض کارگران فضای سبز بجنورد

ششم دی ماه- کارگران فضای سبز بجنورد با گذشت ۹ ماه از سال، هنوز حقوق مربوط به سال گذشته را دریافت نکرده‌اند .علاوه بر کارگران فضای سبز شهرداری، رانندگان سازمان اتوبوسرانی بجنورد نیز دو ماه است که حقوق نگرفته و معترض هستند.

 

تضییق حقوق پرستاران زحمتکش با طرح تحول سلامت

ششم دی ماه- طرح تحول سلامت کارانه پزشکان را به قدری افزایش داده است که کارانه‌ پرستاران در مقابل آن اصلا به چشم نمی‌آید. معیشت پرستاران قربانی اجرای غلط طرح تحول سلامت شده است، در حدود ۵ هزار میلیارد تومان هزینه کارانه پزشکان است که از این میزان ۴ هزار میلیارد تومان سهم پزشکان هیات علمی و هزار میلیارد تومان سهم کارکنان غیر پزشک است که ۵۰۰ میلیارد تومان سهم پرستاران است و اگر این میزان را بین پرستاران تقسیم کنیم به هر نفر چیزی در حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

 

اعتراض کارگران کارخانه « گسترش مانا ساز»

ششم دی ماه- دست کم ۸ کارگر این واحد صنعتی با ۱۰ سال سابقه کاری از کار اخراج شده‌اند .این اخراج در تاریخ اول دی ماه جاری در حالی انجام شده است که پیشتر کارفرما اسامی ۲۰ نفر از کارگران را در لیست اخراج قرار داده بود. این اخراج‌ها به بهانه کاهش هزینه‌ها صورت گرفته و باعث شده است تا کارگران باقیمانده از بابت امنیت شغلی خود احساس خطر کنند.

 

اعتراض کارگران کارخانه شیشه قزوین

ششم دی ماه- در شرایطی که معوقات مزدی ۴ تا ۶ ماهه کارگران کارخانه شیشه قزوین همچنان پرداخت نشده،کارفرمای شیشه قزوین اعلام کرده که ابتدای دی ماه، حدود ۶۰ نفر از کارگران قراردادی را تعدیل[ اخراج] خواهد کرد. علاوه بر دستمزد این واحد بدهی‌های مالی زیادی بابت تاخیر در پرداخت بیمه کارگران به تامین اجتماعی وعیدی وسنوات سالهای گذشته کارگران دارد ودر این زمینه می‌‌توان گفت با وجود بهبود نسبی تولید هنوز کارفرما در پرداخت مطالبات معوقه کارگران بی‌اعتناست.

 

برخورداری از بیمه‌ ،خواست کارگران ساختمانی است

ششم دی ماه- قرار بر این بود که در سال ۹۵ حداقل ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در سراسر کشور بیمه شوند، ولی تا کنون که سه چهارم سال گذشته، در خیلی از شهرستان‌های استان کردستان بخصوص مریوان و سرواباد حتی یک نفر از کارگران ساختمانی بیمه نشده‌اند…هر روزه در نقاط مختلف کشور شاهد حوادث مرگبار در بخش ساختمان هستیم و قربانیان این حوادث، بی‌پناه و سرگردان‌‌ رها می‌شوند.

 

ادامه اعتصاب کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد

پنجم دی ماه- ۷۰۰ کارگر گروه ملی صنعتی فولاد در اهواز از روز چهارشنبه یکم دی ماه تا امروز یکشنبه ۵ دی ماه نسبت به پرداخت نشدن حقوق خود با تجمع اعتراضی در محل این شرکت خواهان پرداخت حقوق و مزایای معوقه سه ماه گذشته خود شدند. از سوی دیگر مطالبات مربوط به تسویه حساب ۹ ماه گذشته برخی از آنان نیز هنوز صورت نگرفته است و به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه دفترچه تامین اجتماعی تمدید نمی شود.

 

اعتراض کارگران پیمانکاری مولد بخار راه آهن

پنجم دی ماه- کارگران پیمانکاری مولد بخار رجاء از دو ماه پیش مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.این کارگران که تعداد آن‌ها حدود ۱۲۰ نفر است، در تعویض دفترچه‌های بیمه خود نیز با مشکل مواجه‌اند.

 

اعتصاب کارگران پروژه آزاد راه پونل به تالش

پنجم دی ماه- کارگران پروژه آزاد راه پونل به تالش ، صبح روز۵ دی ماه در اعتراض به معوقات مزدی وبیمه‌ای خود دست از کار کشیده و مقابل دفتر پیمانکار واقع در تالش تجمع کردند. کارگران معترض که در بخش‌های عملیات خاکی و اجرا کار می‌کنند خواستار دریافت دست کم ۱۰ماه حقوق معوقه وسه ماه حق بیمه و عیدی سال ۹۴ هستند که کارفرمای شرکت پیمانکاری چولاب به عنوان مجری این پروژه با همراهی مسئولان اداره راه استان گیلان وعده پرداخت آن را به کارگران داده بودند که هنوز تا این لحظه عملی نشده است.

 

ادامه مبارزه کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد

پنجم دی ماه- بیش از ۵۰ نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد که پس از واگذاری مجتمع از طریق مزایده، بیش از ۱۶ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، بیش از بیست و پنج روز است که در هوای سرد چادر زده‌اند و با افروختن آتش در سرما به تجمع خود ادامه داده‌اند.

 

خواست کارگران مجموعه شهرداری لوشان در استان گیلان

پنجم دی ماه- حدود ۸۰ نفر از کارگران شاغل در مجموعه واحد‌های زیر مجموعه شهرداری لوشان در نامه‌ای خطاب به شهرداراین شهرضمن بیان تعویق دست کم سه ماهه مطالبات مزدی خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.در ابتدای این نامه آمده است: به استحضار می‌رساند ما کارگران شاغل در واحدهای مختلف شهرداری لوشان که دارای سوابق کاری بالایی هستیم ؛ پس از سالها تحمل سختی‌های کار در بیشتر ماهای سال دستمزدمان با تاخیر آنهم با حداقل نرخ ممکن پرداخت می شود.

 

تضمین امنیت شغلی‌،خواست کارگران پلی اکریل است

پنجم دی ماه- کارگران پلی اکریل که شش ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند در واکنش به اظهارات نایب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان می گویند: این آقا هیج سمتی در پلی اکریل ندارد؛ و مشخص نیست برچه اساسی ادعا می‌کند که نیمی از کارگران پلی‌اکریل مازاد هستند…چطور می شود گفت پلی اکریل توجیه اقتصادی ندارد؛ اگر تنها تولیدکننده الیاف اکریلیک در ایران، توجیه اقتصادی نداشته باشد و نتواند برای ۲۰۰۰ کارگر کارآفرینی کند، هیچ صنعتی در ایران توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

 

ارتقاء سطح معیشتی خواست معلمان بازنشسته است

پنجم دی ماه- جمعی از بازنشستگان فرهنگی در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس، ضمن انتقاد از بی‌عدالتی و تبعیض، خواستار توجه به وضع معیشتی خود شدند. در بخشی از این نامه آمده است: جوانی و میان سالی معلمان بازنشسته کشور و خانواده‌های آنها، در حسرت حداقل‌های ابتدایی زندگی سوخت و دود آن هم به چشم فرزندانی رفت که گناه کبیره‌شان چیزی جز داشتن خانواده فرهنگی نبوده است…بیش ازاین چشم بر ستم مضاعفی که سالهاست بر فرهنگیان بازنشسته رواداشته شده، به تعمد نبندید.

 

اعتراض کارگران شهرداری آبادان

پنجم دی ماه- حدود ۲۰۰ کارگر شاغل در مجموعه‌های شهرداری آبادان و وسازمانهای وابسته ،از هشت ماه پیش مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور قرار دارند اما به دلیل پرداخت نشدن هزینه بازنشستگی پیش از موعد از سوی کارفرما معطل صدور احکام بازنشستگی خود هستند.مدیران شهرداری آبادان به بهانه ناتوانی مالی از پرداخت هزینه بازنشستگی این تعداد کارگر خوداری می‌کند.

 

اعتصاب مجدد کارگران کارخانه آلومینیوم اراک

پنجم دی ماه -کارگران شرکت آلومینیوم اراک – ایرالکو در اعتراض به اجرای برنامه تعدیل نیروی کار در محوطه کارخانه تولید آلومینیوم تجمع کرده و خواستار توقف این برنامه و حفظ مشاغل این شرکت بزرگ تولیدی شدند.در حال حاضرخطوط ۱ و ۲ کارگاه قدیم به دلیل برنامه تعدیل اقتصادی از چرخه تولید خارج شده اند.حدودا ۱۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه با بیش از۲۵۰۰۰۰نفر در صنایع وابسته به آلومینیوم اشتغال دارند.

 

اخراج بیش از ۴هزار کارگر در قزوین

پنجم دی ماه -مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری قزوین از وجود ۶۰ واحد صنعتی بحرانی در استان قزوین خبر داد.وی افزود: بیش از ۵۳۸۲ کارگر در این ۶۰ واحد شاغل هستند که با توجه به شرایط با مشکلات عدیده‌ای درگیرهستند.در ۸ ماهه نخست سال بیش از۴ هزار نفرازکار تعدیل[ اخراج ]شده‌اند.

 

مبارزه کارگران کارخانه پلی‌اکریل برای تامین امنیت شغلی

پنجم دی ماه -‌نایب رئیس کانون کارفرمایان استان اصفهان اعلام داشت: “خطوط پلی اکریل توجیه اقتصادی ندارد و باید نیمی از کارگران آن تعدیل[ اخراج] شوند. پلی اکریل به کارگران سوبسید می دهد و اگر این بار مالی اضافی برداشته شده و تعدیل انجام شود، مشکلات پلی اکریل حل خواهد شد.” کارگران کارخانه پلی‌اکریل ماههاست دستمزد خود را دریافت نکرده اند.این کارخانه مادر بیش از ۲۰۰۰ کارگر دارد و قطب صنعت نساجی کشور به شمار می آید.

 

اعتصاب کارگران کارخانه پولاد ویان

چهارم دی ماه- کارگران کارخانه فولاد ویان٬در اعتراض به مزد معوقه خود و برنامه مدیریت برای تعدیل نیروی انسانی [ اخراج کارگران] اعتصاب کرده و مقابل واحد تولید شمش فولاد آلیاژی سبک تجمع کردند.کارخانجات تولیدی فولاد ویان واقع در استان همدان از بزرگ‌ترین کارخانجات تولید انواع شمش‌های فولادی و کاربرد در صنعت ساختمان کشور است.

 

نابودی امنیت شغلی کارگران واحدهای نان صنعتی

چهارم دی ماه- بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها٬کارخانه‌های آرد شرایط مناسبی ندارند.واحدهای نان صنعتی شرایط مناسبی ندارند و در شرایط فعلی از۳۰ واحد صنعتی که در سال‌های گذشته تاسیس شد، ۲۴ واحد تعطیل‌شده‌اند و تنها شش مورد آنها فعال‌اند که با ظرفیت کامل نیز کار نمی‌کنند. در کل بیش از ۳۰۰ نانوا و کارگر در این واحد‌های نان صنعتی بیکار شده اند.

 

بخشنامه امنیت شغلی؛ بی‌اثر و بی‌حاصل

چهارم دی ماه -سه ماه پس از ابلاغ بخشنامه امنیت شغلی از سوی وزیر کار٬ امکان اجرای آنها در حال حاضر وجود ندارد. ابطال یکی از بندهای آن توسط دیوان عدالت اداری و رواج قرادادهای موقت این بخشنامه را نمایشی و بی‌حاصل کرده است.

 

پویه مذاکرات تعیین مزد سال آینده

چهارم دی ماه -مذاکرات مزد سال ۱۳۹۶همچون سالهای گذشته به سمت “چانه زنی” خواهد رفت، با درصدهای ۱۰ درصد و ۱۲ درصدی برای مزد… [ طبقه کارگر] سخت‌تر و ناتوان‌تر از سالهای قبل گذران زندگی خواهد کرد.

 

مطالبه هنرمندان و تهیه‌کنندگان سینما

چهارم دی ماه -جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما اعلام کرد:به دنبال… قول مساعد جهت رفع مشکلات مورد اعتراض سینماگران درخصوص توقیف فیلم‌هاى داراى پروانه نمایش تاچند روز آینده تجمع اعتراضى به درخواست مدیرعامل خانه سینماموقتاً لغو شد.هنرمندان و تهیه‌کنندگان سینما خواستار رفع توقیف فیلم‌هاى خود و تضمین امنیت شغلی هستند.

 

اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

چهارم دی ماه- اداره تامین اجتماعی شعبه هفت تپه به دلیل بدهی‌های مالی کارفرمای مجتمع نیشکر هفت تپه به تامین اجتماعی چندین ماه است از تمدید دفترچه‌های درمانی کارگرانی که برای تمدید دفترچه‌های درمانی خود اقدام می‌کنند خودداری می‌کند. کارگران نی شکر هفت تپه با اعتراض به این‌که چرا کسی به فریاد ما نمی‌رسد، می‌‌گویند: اداره تامین اجتماعی هفت تپه با تحت فشار قرار دادن کارگران می‌خواهد به بدهی‌های قبلی خود از کارفرما برسد که رقم آن به ۱۵۰ میلیارد تومان می رسد.

 

اعتراض کارگران نانوا در شهرستان مریوان

چهارم دی ماه- وزارت بازرگانی بر کیفیت گندم خریداری شده توسط کارخانه‌های آرد شهرستان نظارت ندارند و این گندم از کیفیت لازم برخوردار نیست.این بی‌کیفیتی نه تنها در تعارض با منافع مردم است، بلکه امنیت شغلی کارگران نانوایی‌ها را از بین می ‌برد و به ازدیاد نرخ بیکاری می‌انجامد.

 

تجمع اعتراضی بازنشستگان پیش از موعد سازمان تامین اجتماعی

چهارم دی ماه- صبح روزچهارم دی ماه بیش از ششصد نفر از بازنشستگان پیش از موعد سازمان تامین اجتماعی از سراسر کشور به تهران آمدند و از ساعت ۸ صبح مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. اعتراض از انجا آغاز می‌شود که مدیران وقت سازمان تامین اجتماعی در محاسبه مستمری دوران بازنشستگی آن‌ها، سنوات ارفاقی را نادیده می‌گیرند و تنها بر اساس میانگین حق بیمه‌ای که توسط این افراد در دو سال آخر خدمتشان پرداخت شده است، محاسبات خود را انجام می‌دهند.

 

خواست‌های روزنامه‌ نگاران کشور

سوم دی ماه – روزنامه‌ نگاران از حداقل شرایط معیشت که شایسته آنها باشد برخوردار نیستند.غفلت از معیشت روزنامه‌نگاران باعث شده کار روزنامه‌نگاری به یک کار فرسایشی تبدیل شود.بعلاوه اولین مولفه روزنامه‌ نگاری آزادی است.روزنامه‌نگاری ازجمله مشاغلی است که … نیازمند تشکیل نهادهای[ سندیکایی ] قوی است.

 

اعتراض کارگران کارخانه‌های فراورده‌های شیرمازندران

سوم دی ماه -‌ جمعی از کارگران کارخانه‌های لبنی[ شیر و فراورده‌های شیر] مازندران ٬ در اعتراض به شرایط معیشتی خود در مقابل اداره کل کار این استان در ساری تجمع کردند. در سال‌های اخیر کارگران این کارخانه‌ها با کمترین دستمزد زندگی می‌کنند.استاندار مازندران گفته است: ۷۵ درصد از کارخانه‌های لبنی مازندران فعال نیست.

 

“کارگران حق دارند سندیکا‌های کارگری تشکیل دهند ، به سندیکا‌های موجود بپیوندند و بی‌ آنکه اجازه یا نظارت مقامات دولتی یا کارفرمایان لازم باشد ، در هر فعالیات سندیکایی شرکت کنند … حق دارند ، نشریات مورد نظر خود را بخوانند ، نشریه‌های سندیکایی و کارگری را پخش کنند و به تبلیغ برای سندیکا‌ها بپردازند…کارگران حق دارند با سازمان‌های سندیکایی یا نمایندگان منتخب خود ، هر موضوعی را که به منافع عمومی ، خصوصی و یا شخصی‌ آنان مربوط است ، مطرح کنند …حق دارند در دفاع از منافع خود ، در هر عمل مشترک اعم از اعتصاب ، تظاهرات یا دیگر فعالیت‌های سندیکایی شرکت کنند …کارفرمایان یا مقامات دولتی تحت هیچ شرایطی حق ندارند فعالیت‌های سندیکایی کارگران یا آرا و اعتقادات شخصی‌ آنان را عنوان دستاویزی برای تبعیض در استخدام ، شرایط استخدام و دستمزد به کار گیرند ، یا آن را وسیله اخرج یا اعمال جریمه بکار برند .”

“منشور جهانی حقوق سندیکایی، ماده ۱- مصوب فدراسیون جهانی سندیکا‌های کارگری “
اتحاد کارگر

ادامه اعتراض کارگران کشت و صنعت مهاباد در چادرها در شرایط سرما و یخبندان

بیش از سه هفته است که کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد بیرون مجتمع به نشانه اعتراض چادر زده‌اند. این کارگران می گویند مذاکرات با کارفرما و مقامات محلی بی‌نتیجه بوده‌است.   این کارگران، بیش از سه هفته است که بیرون مجتمع چادر زده‌اند و در سرما و یخبندان، به نشانه اعتراض به عدم دریافت ... ادامه اعتراض کارگران کشت و صنعت مهاباد در چادرها در شرایط سرما و یخبندان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

رئیس اتحادیه کارگران صنعت انرژی کشور: در برابر تصویب لایحه اصلاح قانون کار سکوت نخواهیم کرد

رئیس اتحادیه کارگران صنعت انرژی کشور می‌گوید: کارگران با وجود لایحه اصلاح قانون کار نمی‌توانند چشم‌انداز روشنی از آینده خود داشته باشند، لذا باید هرچه سریعتر این لایحه و تفکری که پشت آن است را از میدان به در کرد.   «فرشاد کردی» در گفتگو با ایلنا؛ اظهار داشت: باید گفت این قانون کار نیست ... رئیس اتحادیه کارگران صنعت انرژی کشور: در برابر تصویب لایحه اصلاح قانون کار سکوت نخواهیم کرد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

در اعتراض به شرایط نابسامان کارخانه؛ کارگران پلی اکریل باز هم تجمع کردند

صبح امروز چند صد نفر از کارگران شرکت پلی اکریل اصفهان برای چندمین بار مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.   در این تجمع که از ساعت نه صبح مقابل فرمانداری اصفهان برگزار شده است، حدود ۵۰۰ نفر از کارگران شرکت دارند.   این کارگران که دستمزد آن‌ها در ۶ ماه گذشته پرداخت نشده، می‌گویند: آخرین ... در اعتراض به شرایط نابسامان کارخانه؛ کارگران پلی اکریل باز هم تجمع کردند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

صبح امروز انجام شد؛ تجمع بازنشستگان فولاد مقابل ساختمان مجلس

صبح امروز دست کم ۸۰۰ نفر از بازنشستگان صنعت فولاد کشور که از نقاط مختلف کشور خود را به پایتخت رسانده‌اند، خواستار رسیدگی به وضعیت بازنشستگان صنعت فولاد در لایحه بودجه ۹۶ وبرنامه ششم توسعه شدند.     تجمع‌کنندگان خواستار لغو خودگردانی صندوق فولاد، انتقال به صندوق بازنشستگی کشوری با تطبیق آیین‌نامه معتبر فولاد، مکلف کردن ... صبح امروز انجام شد؛ تجمع بازنشستگان فولاد مقابل ساختمان مجلس

ادامه

ایران, خبر, کارگری