حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته چهارم خرداد ماه

تولید ناخالص داخلی٬ تشکیل سرمایه ثابت و منافع طبقه کارگر.

 

اول تیر ماه – گزارش جدید بانک مرکزی ازتولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۵ از ” افزایش رشد” به ۱۲,۵ درصد خبر می‌دهد‌. رشد صادرات نفت همه ضعف‌ها را پوشاند .میانگین عملکرد با کمکی که فروش نفت به اقتصاد کرد؛ ۱۲,۵ ثبت شد. از سوی دیگر تشکیل سرمایه ثابت با عملکرد۳,۷- درصد همچنان منفی و راکد است. صعود فروش نفت در سال بعد تکرار نمی‌شود. حال و هوای بخش‌های اقتصادی تعریف چندانی ندارد… شرایط معیشت خانوار بهبود نمی یابد و افزایش هزینه‌ها خصوصا برای خانوارهای کارگری قابل پیش بینی است.

 

 

اقتصاد دلالی و افزیش نرخ تورم در سبد خانوارهای کارگری

 

اول تیر ماه – برمبنای گزارش منتشر شده بانک مرکزی، شاخص ضمنی کل تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص داخلی بدون نفت در سال۱۳۹۵ به ترتیب معادل ۶,۱ و۱,۷ درصد رشد کرده است… بر مبنای گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در سال گذشته شاخص ضمنی گروه‌های «کشاورزی»، «صنایع و معادن» و خدمات در سال ۱۳۹۵ به ترتیب معادل ۶,۱، ۸,۳ و ۹,۹ درصد بوده است. این اعداد نشان می‌دهد که نقدینگی هدایت شده در سال گذشته، بیشتر به سمت بخش خدمات متمایل بوده است و می تواند آثار افزایش نقدینگی را روی قیمت کالاها و خدمات [افزیش نرخ تورم در سبد خانوارهای کارگری را ] نشان دهد.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه

 

اول تیر ماه -در ادامه اعتراض کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه،ماموران حراست از ورود ۳۰ نفر از کارگران به کارخانه جلوگیری کردند. کارفرما با این استدلال که این ۳۰ کارگر اعتراضات را هدایت می‌کنند از ورودشان به کارخانه ممانعت کرده‌ است.۳۰ کارگری که از حضور در محل کار همیشگی‌ خود منع شده‌اندبین ۱۸ تا ۲۲سال سابقه کار دارند.همه کارگران اعتصابی در واکنش به بی توجهی کارفرما در پرداخت مطالبات صنفی شان تصمیم به توقف تولید گرفته‌اند.

 

 

بسته جامع اشتغال فراگیر یا پیروی از فرامین صندوق بین المللی پول و بانک جهانی

 

سی و یکم خرداد ماه – -وزارت کار تمام طرح‌های اشتغالی خود را در قالب بسته جامع اشتغال فراگیر تعریف کرده است.در این بسته جامع، چهار طرح‌ اشتغالی از جمله طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو)، طرح مشوق‌های بیمه‌ای سهم کارفرما، طرح کارورزی و طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در قالب بسته جامع اشتغال فراگیر تعریف شده است. دولت مشوق هایی را برای کارفرمایان در قالب اجرای طرح‌های تکاپو، کارورزی و مهارت آموزی از جمله معافیت از بیمه را در صورت جذب افراد جویای کار در نظر گرفته است.

 

 

لایحه جدید مدیریت خدمات کشوری؛ به تبعیض در نظام دستمزد پایان دهید!

 

سی و یکم خرداد ماه -لایحه جدید مدیریت خدمات کشوری آماده تصویب در هیئت دولت است. اما هنوز از جزئیات آن اطلاعاتی در دسترس نیست. قانون مدیریت خدمات کشوری به تبعیض در نظام دستمزد و بی عدالتی دامن زد.مشکل این قانون، تعیین حداقل حقوق است. در سال گذشته در حالی حداقل دستمزد برای کارکنان دولت در حدود ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده بود که خط فقر در شهرهای بزرگ بیش از ۳ میلیون تومان تعیین شده است و قاعدتا در چنین شرایطی وقتی مبالغ بالای ۲۰ میلیون و بعضا تا ۵۰ میلیون به برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور پرداخت می‌شود، نظام دستمزد و حقوق در کشور ناعادلانه است.

 

 

امنیت شغلی کارگران کارخانه صبا پولاد تهدید می شود

 

سی و یکم خرداد ماه – کارفرمای کارخانه صبا فولاد زاگرس به کارگران اعلام کرد؛ دو هفته مرخصی اجباری دارند و در این مدت این واحد تولیدی تعطیل است. کارگران در اعتراض به این اقدام در مقابل اداره کار شهرستان بروجن تجمع کردند.

 

 

خواسته‌های فرهنگیان

 

سی و یکم خرداد ماه -پس از انتخابات، گویا وعده‌ها فراموش می‌شود و وضع به حالت «عادی» برمی‌گردد؛عادی در اینجا یعنی فرهنگیان زیادند و بودجه لازم برای پرداخت مطالبات بحق آنان وجود ندارد. معوقات یک‌ساله فرهنگیانی که در حوزه‌های آزمون‌های نهایی شرکت داشتند٬ پرداخت نشده است.خواسته‌های فرهنگیان از دولت دوازدهم برای بهسازی آموزش‌و‌پرورش‌، جدا از خواسته‌های مردم نیست.

 

 

مطالبه نوازندگان ارکستر سمفونیک صدا و سیما

 

سی و یکم خرداد ماه – …ما هنوز حقوق بهمن و اسفند ماه ۱۳۹۵ را دریافت نکرده‌ایم … تنها در روزهایی که تمرین داریم بیمه هستیم؛ یعنی در هر هفته دو روز بیمه برایمان محاسبه می‌شود که به هیچ دردی نمی‌خورد و با گذشت سه ماه از سال هنوز اعضای ارکستر قراردادی ندارند. … بسیاری از نوازندگان ارکستر به نشانه اعتراض به سطح بسیار نازل دستمزدهایشان اعلام کردند تا زمانی که این شرایط بهبود پیدا نکند در تمرینات شرکت نخواهند کرد.

 

 

فقر کارگران سیستان و بلوچستان علت شغل کاذب سوخت بری است

 

سی و یکم خرداد ماه -در سیستان و بلوچستان جوانان تحصیل کرده[وکارگران فصلی و بیکار] بسیاری هستند که به دلیل بیکاری، در محدوده مرزی به سوخت‌بَری مشغولند. حرفه سوخت‌بری در سیستان و بلوچستان به اندازه حرفه کولبری خطرناک است و تا امروز بسیاری از جوانان این منطقه در حوادث مربوط به جابه‌جا کردن سوخت جان خود را از دست داده‌اند.حرفه کاذب سوخت‌بری، به دلیل فقر… بالای این منطقه است.

 

 

افزایش بیکاری در استان کردستان

 

سی و یکم خرداد ماه – استان کردستان به لحاظ ایجاد شغل وضعیت خوبی ندارد. فارغ‌التحصیلان بیکار به طرح کارورزی اعتراض دارند … بسیاری از نخبگان دانشگاهی ما از سر بیکاری به دستفروشی و کولبری می‌پردازند. خواست فارغ التحصیلان بیکار برخورداری از یک شغل شرافتمندانه است.

 

 

اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

 

سی و یکم خرداد ماه – کارگران معترض می گویند: جدا از مطالبات معوقه حدود هزار و پانصد کارگر؛ از مزایای بدی آب هوا و مصوبه‌ای که اخیرا ستاد بحران استانداری خوزستان ابلاغ کرده است نیز بی‌بهره‌ایم. دلیل دیگر اعتراض کارگران این واحد تولیدی، مربوط به پرداخت نشدن حق بیمه از جانب کارفرما به سازمان تامین اجتماعی است.

 

 

تجمع کارگران اخراج شده آذر آب

 

سی و یکم خرداد ماه – پیش از این قرار داد کارگران مذکور با شرکت میثاق صنعت مرکزی به صورت سه ماهه تمدید می شده است اما شرکت «محاب زاگرس »که به تازگی به عنوان پیمانکار بخش رنگ وسند پلاست در کارخانه آذر آب اراک حضور دارد تصمیم گرفته است تا قرارداد کارگران را یکماهه منعقد کند. در اعتراض به این اقدام ۲۲ کارگر با نپذیرفتن شرایط جدید کارفرما از کار اخراج می شوند. کارگران اخراج شده هر روز مقابل درب ورودی شرکت تجمع اعتراض بر پا می‌کنند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه لوله و نورد صفا

 

سی و یکم خرداد ماه – کارگران کارخانه لوله و نورد صفا در ساوه، چهار ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند؛ پیش از این کمبود نقدینگی و نبودن امکانات مالی، دلیل دیرکرد در پرداخت معوقات کارگران اعلام شده بود.

 

 

دستمزد و کارانه پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخت نشده است

 

سی و یکم خرداد ماه – ۲۲۷تن از اساتید پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه ای اعتراضی به رئیس این دانشگاه از تاخیر ۱۴ ماهه دستمزد و کارانه شان گله مند شدند. اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه اعتراضی خود متذکر شدند، بارها در جلسات متعدد و مکاتبات مکرر به طرح این مشکل پرداختیم اما مورد بی توجهی قرار گرفت.

 

 

اتاق بازرگانی٬ آزاد سازی اقتصادی و اصلاح قانون کار-۱

 

سی ام خرداد ماه -رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به … انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بخش‌خصوصی ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات مثبتی که در گذشته از سوی دولت یازدهم انجام شد ، خواستار تلاش‌ بیشتر و اصلاحات در حوزه‌هایی است که منجر به نگاه کلان و استراتژیک به کاهش موانع و بهبود واقعی محیط کسب و کار می شود.مقررات دست و پا گیر [ قانون کار] انگیزه سرمایه‌گذار و کارافرین[ کارفرما] را تضعیف می کند. بخش‌خصوصی خواستار حرکت به سوی حذف هرچه بیشتر موانع تجاری از طریق کاهش طبقات ‏تعرفه منطبق بر الزامات الحاق به سازمان جهانی تجارت است‌.

 

 

اتاق بازرگانی٬ آزاد سازی اقتصادی و اصلاح قانون کار-۲

 

سی ام خرداد ماه – رییس اتاق بازرگانی ایران اعلام داشت … برنامه‌های توسعه‌ای به جای آنکه ارزشمندی را در منطق و تحلیل کارشناسی جست‌وجو کند، بیشتر به دنبال جذب رضایت توده مردم … بوده است و حال آنکه ممکن است منافع توده مردم، تامین‌کننده نیازهای میان‌مدت و بلندمدت آنها نباشد و راهی به تعالی نبرد‌.آنچه در ارتباط با خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری در هر کشوری مهم به‌شمار می‌رود، ایجاد بستر مناسب و نظام انگیزشی مترتب بر آن است.بخش‌خصوصی کاهش سهم بیمه کارفرما در پرداخت‌های تامین‌اجتماعی و لزوم انعطاف در قوانین بازار کار را هم‌راستا با خواسته‌های خود ارزیابی می‌کند‌.

 

 

اتاق بازرگانی٬ آزاد سازی اقتصادی و اصلاح قانون کار-۳

 

سی ام خرداد ماه – اتاق بازرگانی ایران پس از انتخابات تاکید کرد: دولت دوازدهم باید وجهه همت خود را در مقررات‌زدایی و حذف قوانین مخل بازار کار[ قانون کار] در اقتصاد کشور قرار دهد و با توجه به فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصاد جهانی، به سمت توسعه اقتصاد کشور گام بردارد‌.آزادی اقتصادی به معنای حذف مداخله دولت در اقتصاد و آزادی ورود و خروج در بازارهاست و شامل مجموعه اقداماتی است که به برداشتن کنترل‌های دولتی از بازارهای مالی و سرمایه، بازارهای کالا و خدمات و بازار کار و واگذاری آن به مکانیسم بازار می‌انجامد‌‌.

 

 

اعتصاب کارگران واحد خدمات موتوری شهرداری نهاوند

 

سی ام خرداد ماه – جمعی از کارگران و رانندگان ماشین‌آلات شهرداری نهاوند در اعتراض به عدم تمدید قراردادهای خود٬ در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.کارگران و رانندگان واحد خدمات موتوری شهرداری نهاوند سالهاست به صورت قراردادی – قرارداد موقت مشغول به کار هستند.

 

 

ارزان‌سازی نیروی کار با دستورالعمل مهارت‌آموزی

 

سی ام خرداد ماه -دولت به جای ایجاد اشتغال از راه اصلاح سیاست‌های نادرست ، صرفا به ارزان‌سازی نیروی کار از طریق به‌کار‌گیری فرصت‌هایی که تحت اعمال سیاست‌های به ظاهر کارورزی، مهارت‌آموزی خارج از روند اعمال قانون کار در فصل ویژه کارآموزی و اشتغال پرداخته است.در ماده ١١٠ قانون کار آمده: واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه‌ماهر مورد نیاز خویش مکلف به ایجاد مراکز آموزشی می‌شوند که در اینجا آموزش ملاک است و در ذیل کارگر قرار نمی‌گیرند.

 

 

دستمزد هزاران کارگر در قزوین پرداخت نشده است

 

سی ام خرداد ماه -مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: ۵ هزار و ۶۵۹ کارگر در واحدهای مشکل‌دار استان قزوین مشغول به‌کار هستند که باید برای آنها چاره‌اندیشی شود.واحدهای مشکل‌دار به درجه یک، دو و سه تقسیم می‌شوند.شرکت‌هایی مانند فرنخ، مه نخ و سایر این شرکت‌ها از جمله واحدهایی هستند که در دوره‌های قبلی دچار بحران شده بودند.

 

 

مطالبه پرستاران مراکز درمانی ابهر

 

سی ام خرداد ماه – دستمزد و اضافه کار پرستاران شهرستان ابهر بیش از نه ماه است که بطور کامل پرداخت نشده. رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری ابهر در مورد تاخیر ۹ ماهه در پرداخت معوقات پرستاران ابهر گفت؛هفته پیش مزد مهر ماه سال گذشته با ۲۰ درصد کسورات به حساب پرستاران واریز شد.

 

 

مبارزه کارگران کارگران راه آهن شمال شرق

 

سی ام خرداد ماه – دستمزد کارگران شرکت راه آهن شمال شرق۱ که طرف قرارداد با شرکت پیمانکاری جوش گستر است ٬از ابتدای سال جاری پرداخت نگردیده و کارگران از حق بیمه نیز محروم شده اند. در اعتراض به این شرایط کارگران در محوطه کارگاه و انبار شرکت تجمع کردند.

 

 

اعتصاب کارگران بخش خصوصی مخابرات مشهد

 

سی ام خرداد ماه – از صبح روز ۳۰ خرداد ماه بیش از دویست نفر از کارکنان بخش خصوصی مخابرات مشهد مقابل ساختمان مرکزی مخابرات این استان تجمع کردند. خواست اصلی این زحمتکشان اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، عقد قرارداد مستقیم با شرکت مخابرات و رفع تبعیض میان نیروهای رسمی و شرکتی مخابرات است.

 

 

اعتراض کارگران به معوقات مزدی

 

سی ام خرداد ماه – هم اکنون کارگران پیمانکاری شاغل در شهرداری‌های سراسر کشور از تهران تا اهواز و …. یک صدا خواهان دریافت معوقات مزدی خود هستند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه شیشه فلوت

 

سی ام خرداد ماه – کارگران این کارخانه شش ماه معوقات مزدی دارند. حق بیمه این کارگران نیز از دی ماه ۹۵ پرداخت نشده‌است. کارگران در نامه‌ای خطاب به فرماندار تاکستان اعتراض خود را چنین بیان کرده اند: یک پدر تا چه حد می‌تواند شرمنده خانواده خود باشد؟ یک پدر تا چه اندازه می‌تواند نزد کاسب محل زندگی خود شرمنده باشد؟ آیا ما حق زندگی داریم یا نداریم؟ از شما سوال می‌کنیم اگر حق زندگی داریم با کدوم پول؟ با کدوم بیمه و کدوم عیدی و سنوات؟

 

 

مبارزه کارگران کارخانه واریان علیه اخراج های دسته جمعی

 

سی ام خرداد ماه -۶ کارگر «واریان» لوشان با بیش از ۲۰ سال سابقه کاری که از یک سال پیش در انتظار نوبت بازنشستگی بودند، از طرف کارفرما در روز دوشنبه ۲۹ خرداد ماه نیروی مازاد تلقی و از کار اخراج شده اند. کارگران مذکور به همراه شمار دیگری از همکاران شاغل خود هنوز بابت ۴ ماه دستمزد و عیدی سال ۹۵ از کارفرما طلبکارند.

 

 

اعتصاب کارگران شرکتی زاهدان

 

بیست و نهم خرداد ماه – صبح روز ۲۹ خرداد ماه حدود صد نفر از کارگران شرکتی شهرداری زاهدان در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی، حق اولاد ودیگر مزایا و داشتن قراردادهای موقت و یک‌ماهه مقابل سازمان شهرداری تجمع کردندکارگران معترض می گویند: هنوز عیدی سال پیش را نگرفته‌ایم و در شرایط فعلی، توان پرداخت اجاره خانه و هزینه‌های روزانه را نداریم.

 

 

خواسته زنان کارگر؛ دستمزد مساوی در برابر کار مساوی

 

بیست و نهم خرداد ماه – در کارگاه های متعلق به یک انجمن خیریه که با بودجه شهرداری اصفهان اداره می‌شود، از بیمه خبری نیست؛ حداقل دستمزد معنایی ندارد و ساعت کار هم ضابطه‌ ناشناسی است که تعریف نشده؛ در این کارگاه‌ها از رضایت خبری نیست. آنچه هست استیصال است و رنجِ درماندگی.

 

 

استثمار کودکان در بخش خصوصی، و کارگاه‌های زیرزمینی

 

بیست و نهم خرداد ماه – اشتغال کودکان در مشاغل سخت مصداق استثمار آنها است ،این کودکان توسط کارفرمایان و بخش خصوصی، و کارگاه‌های زیرزمینی استثمار می شوند. کودکان کار در مشاغلی همچون صیادی، گاومیش‌داری، کوره‌های آجرپزی و زباله‌گرد مشغول به کار هستند که کار آنها توسط پیمانکاران شهرداری انکار می‌شود.

 

 

اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی

 

بیست و نهم خرداد ماه – عدم واریز مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه ۳ میلین نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی شدیدا مورد اعتراض بازنشستگان است که معیشت آنها را به مخاطره انداخته است.

 

 

کارگران ذوب آهن در محیط فاقد بهداشت و ایمنی کار می کنند

 

بیست و هشتم خرداد ماه – مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان اعلام کرد: پس از بازدید ناگهانی از ذوب آهن اصفهان آلودگی شدید در واحد اگلومراسیون، کک سازی ، آهک سازی ، واحد نسوز و برش خرسک …تحمل حضور در محوطه ممکن نبود.باید چاره ای اندیشید برای کارکنان این مجموعه.

 

 

لایحه حمایت ازمحیط‌ بانان ؛ ازافزایش حقوق و مزایا خبری نیست

 

بیست وهشتم خرداد ماه – لایحه حمایت ازمحیط‌ بانان بیشتر “حمایت معنوی” است.افزایش حقوق و مزایایی در آن دیده نشده است. تنها موردی که در این لایحه حمایتی به‌چشم می‌خورد، زمان رسیدگی به پرونده‌های محیط‌ بانان است. در این لایحه ذکر شده است که به پرونده‌های محیط‌ بانان بدون نوبت رسیدگی شود. انتظار محیط‌ بانان از این لایحه حمایتی، افزایش حقوق، بیمه و مزایایی همچون دیگر کارمندان دولت بود.

 

 

ستم رژیم ولایت فقیه در حق کارگران و کارجویان معدن آق‌دره

 

بیست و هشتم خرداد ماه – این معدن هر سال از ابتدای بهار بخش عمده کار خود را آغاز می‌کند و با این وجود هنوز بسیاری از کارگران جویای کار نتوانسته‌اند جایی در این معدن برای خودشان دست‌وپا کنند.همین موضوع سبب شد تا روز پنجشنبه عده‌ای از اهالی با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن کلمه «کار» مدام تکرار شده بود، تجمع کنند…با مداخله عوامل انتظامی[حمله نیروی انتظامی] ١٣ نفرکه جویای کار بودند٬ مصدوم و تعدادی بازداشت شدند.١٧ کارگر سال گذشته شلاق خوردند و امسال ١٣ نفر از اهالی روستاهای اطراف معدن که جویای کار بودند، مجروح شدند.

 

 

اعتراض کارکنان صنعت هتلداری کشور

 

بیست وهشتم خرداد ماه – مزد و اضافه کار کارگران و کارمندان هتل های تهران و اصفهان با تاخیر پرداخت می شود. اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های تهران اعلام داشته؛ از ابتدای سال تعرفه نرخ هتل‌ها افزایش ۱۱,۵درصدی داشته است، اما به دلیل کاهش مسافر بیشتر هتلداران این تغییر را اعمال نکرده‌اند. حمله تروریستی تهران هم در روزهای گذشته باعث شد بسیاری از اقامت‌های از پیش رزرو شده، لغو شود. همین موضوع هم سبب شد خیلی از هتل‌ها ضرر‌های چند ده میلیون تومانی متحمل شوند.

 

 

تجمع کارگران اخراجی کارخانه روغن نباتی جهان

 

بیست و هشتم خرداد ماه – کارگران تعدیل شده[اخراجی]از کارخانه روغن نباتی جهان پس از ماه ها هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده اند. کارگران با تجمع در مقابل استانداری زنجان خواستار دریافت مزد و مزایای پرداخت نشده و بازگشت به کار شدند.

 

 

اعتصاب کارگران شرکت بهره برداری مترو تهران

 

بیست و هشتم خرداد ماه – حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان عملیاتی، ستادی و اداری شرکت بهره برداری مترو تهران از ساعت ۱۱ صبح روز۲۸ خرداد ماه در ساختمان مرکزی این شرکت در چهارراه کالج تجمع اعتراضی برگزار کردند. علت برپایی این تجمع صنفی نارضایتی جمعیت ۸ هزار نفری کارکنان مترو تهران از بابت عدم پرداخت معوقات مزدی، مشکلات بیمه‌ای، بد حسابی صندوق‌های حمایتی و نبود تشکل کارگری مستقل در این سازمان عنوان شده است.

 

 

اعتراض کارگران معادن به افزایش حوادث کار

 

بیست وهشتم خرداد ماه – آمار بالای مرگ و میر در معادن کشور، زنگ خطر را به صدا درآورده‌است؛ ایمن سازی یک مطالبه اصلی است؛ علی‌الخصوص برای معدنکارانی که هر روز ساعتها در محیط پرخطر معدن می‌گذرانند…. اگر آمار حوادث شغلی کشور را مرور کنیم به راحتی متوجه می‌شویم آن چیزی که برای مسئولان کم‌اهمیت است، جان کارگر است.

 

 

اعتصاب کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه

 

بیست وهشتم خرداد ماه – حدود۷۰۰ نفر از زحمتکشان شاغل و بازنشسته این مجتمع صبح روز یکشنبه۲۸ خرداد ماه با اجتماع مقابل ساختمان اداری این مجتمع خواستار دریافت مطالبات عقب افتاده خود شدند. جدا از مطالبات مزدی، حق بیمه کارگران رسمی وشاغل در چهار ماه گذشته به تامین اجتماعی پرداخت نشده ودفترچه های درمانی انها از مدتها قبل فاقد اعتبار است.

 

 

ادامه مبارزه معلمان مدارس خصوصی

 

بیست و هشتم خرداد ماه – عدم امنیت شغلی، دستمزد پایین‌تر از حداقل دستمزد مصوب، فقدان بیمه و نداشتن امتیاز در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش از مهمترین موارد اعتراضی این زحمتکشان است. این معلمان که در مدارس غیر دولتی اشتغال دارند، می‌گویند تابستان امسال قصد داریم با قدرت هرچه بیشتر از مطالبات خود دفاع کنیم؛ از همه کانال‌ها پیگیر خواسته‌هایمان هستیم.

 

 

اعتراض کارگران شرکت ملی حفاری ایران

 

بیست و هشتم خرداد ماه – کارکنان شرکت ملی حفاری ایران از عدم پرداخت پاداش وعده داده شده انتقاد کردند و می‌گویند، هنوز مصوبه پرداختِ پاداش یک ماه حقوق، به شرکت ملی حفاری ایران ابلاغ نشده و پرسنل بیش از دو ماه است که منتظر این ابلاغ هستند.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران شهرداری اهواز

 

بیست و هشتم خرداد ماه – حدود ۲۰۰ نفر از کارگران پیمانی خدماتی منطقه دو شهرداری اهواز که طی چند ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند؛ صبح روز۲۸ خرداد ماه برای دومین روز پیاپی بصورت همزمان مقابل ساختمان مرکزی شهرداری وشورای شهر اهواز تجمع کردند. یکی دیگر از موارد مورد اعتراض کارگران محدودیت حق اولاد وبیمه خانواده‌های آنان است. آنچه کارگران شهرداری اهواز هر ماه به عنوان دستمزد می گیرند حداقل‌ مزد قانونی است که میزان آن سالی یک‌بار در پشت درهای بسته تعیین می‌شود اما هرگز میزان آن کفاف معیشت آنها را نداده است.

 

 

خواست کارگران ساختمانی افزایش ایمنی محیط کار است

 

بیست و هشتم خرداد ماه – به طور معمول گرمای هوا در مناطق جنوبی کشور در طول روز به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد که با تاریک شدن هوا تا ۵ درجه از گرمای هوا کاسته می‌شود اما شرجی بودن هوا حتی در شب نیز آزاردهنده است. صرف اینکه کارگران ساختمانی برای رها شدن از گرمای طاقت‌فرسای تابستان کار شبانه کنند، کافی نیست و کارفرمایان باید تدابیر ایمنی لازم در شب را برای جلوگیری از حوادث کاری را رعایت کنند.

 

 

مبارزه کارگران پتروشیمی بندر شاپور

 

بیست و هفتم خرداد ماه- مکلف ساختن کارفرما بر یکسان‌سازی قراردادهای جاری و آتی کارکنان قراردادی مدت موقت و پرداخت حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های برابر سایر مستخدمان همسان و دارای قرارداد متحدالشکل از مطالبات کارگری پتروشیمی بندر امام [بندر شاپور] است.قرار است طرح طبقه‌بندی مشاغل در مورد شرکت‌های زیرمجموعه پتروشیمی بندر امام به اجرا درآید

 

 

برنامه دولت و کارفرمایان برای تغییر قانون بیمه بیکاری به زیان زحمتکشان

 

بیست و هفتم خرداد ماه -بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد، تعداد درخواست‌کنندگان بیمه بیکاری به ١٩٨ هزار و ٩۵٣ نفر رسیده است. در سال ١٣٩۴ که اطلاعات آن مورد بررسی قرار گرفته است؛ منابع این صندوق ٢٨ هزار و ۴٣١ میلیارد و ٣۵٧ میلیون ریال بوده که در مقایسه با هزینه‌ها با ٢۵ هزار و ۶۴١ میلیارد و ٨۴٧ میلیون ریال نسبت هزینه به درآمد به ٩٠ درصد رسیده است. دولت خواهان تغییر مواد قانون بیمه بیکاری٬ افزایش سابقه کار برای دریافت مقرری و کاهش مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری است.

 

 

تجمع کارگران شهرداری دلفان

 

بیست وهفتم خرداد ماه – کارگران خدمات شهری و فضای سبز شهرستان دلفان در اعتراض به عدم دریافت بیش از هشت ماه مزد در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.در این تجمع کارگران با گستردن یک سفره خالی درخیابان شرایط معیشت خود را نشان دادند.

 

 

خواسته کارگران صنعت حفاری خوزستان

 

بیست وهفتم خرداد ماه -کارگران بخش حفاری صنعت نفت در دمای بالای ۵۰ درجه مشغول به کارند،کارگران با بیان اینکه در قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به آلودگی هوا تصریح شده که در شرایطی که دمای هوا بالای۵۰ درجه باشد، یا آلودگی به مرز خطر برسد بایستی یک سری اقدامات در جهت کاهش ساعات کاری یا تعطیلی موقت انجام شود؛ اما در مورد اهواز و خوزستان هم در گرمای سوزان و هم در آلودگی بالا، این قانون اجرا نمی‌شود.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه پارس قو

 

بیست و هفتم خرداد ماه – حدود ۱۵۰ نفر از کارگران کارخانه پارس قو از ساعت ۸ صبح روزشنبه ۲۷ خرداد ماه در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه مطالبات مزدی و مشخص نبودن زمان بازگشایی این کارخانه در محوطه محل کار خود تجمع کردندهمچنین دفترچه بیمه‌های کارگران روغن قو دو هفته است که تمدید نشده و آنها هنگام مراجعه به مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند.

 

 

خواست معلمان حق‌التدریس و بازنشسته

 

بیست و هفتم خرداد ماه – خواست معلمان حق‌التدریس و بازنشسته از سخنگوی دولت و ریاست سازمان برنامه و بودجه این است که، در اولین اقدام نسبت به پرداخت و تسویه کامل کلیه مطالبات قانونی و معوق فرهنگیان اقدام نموده و از این پس برابر با مصوبه مجلس برای سال ۹۶ تمام مطالبات و اضافه کاری‌های فرهنگیان را به روز و با حقوق ماهانه پرداخت نمایند.

 

 

مخالفت کارگران صنعت کاشی و سرامیک با طرح کارورزی

 

بیست و هفتم خرداد ماه – هم اکنون مشکل کارگران شاغل در این صنعت نه فقدان مهارت‌های آموزشی بلکه نبود امنیت شغلی و تعدیل‌های [ اخراج های ] گسترده است از این رو به نظر نمی‌رسد که طرح کارورزی از کارایی لازم برخوردار باشد. هم اکنون کارگرانی در صنعت کاشی و سرامیک وجود دارند که با بیش از ۲۰ سال سابقه کار به تعداد انگشتان یک دست سابقه بیمه دارند. از این رو این نگرانی وجود دارد که کارورزان در محیط‌های کاری جدید استثمار شوند.

 

 

اعتراض کارگران حفاری نفت خوزستان

 

بیست و هفتم خرداد ماه- کارگران حفاری خوزستان از اجرا نشدن قانون و تعطیل نشدن در روزهای بسیار گرم انتقاد کردند. در قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به آلودگی هوا تصریح شده که در شرایطی که دمای هوا بالای ۵۰ درجه باشد، یا آلودگی به مرز خطر برسد بایستی یک سری اقدامات در جهت کاهش ساعات کاری یا تعطیلی موقت انجام شود. در مورد اهواز و خوزستان هم در گرمای سوزان و هم در آلودگی بالا، این قانون اجرا نمی‌شود.

 

 

خواست کارگران،احیا و ایجاد سندیکا های مستقل است

 

بیست و هفتم خرداد ماه – در مراسم سومین روز درگذشت رضا گنجی، کارگر جانباخته در معدن کوشک بافق، کارگران خواستار جلوگیری از بروز حوادث شغلی وایجاد و گسترش تشکل‌های کارگری شدند و بیان کردند که اگر کارگران امکان طرح مطالبات خود را از طریق ایجاد نهادهای صنفی داشته باشند، کارفرمایان نمی‌توانند به این راحتی جان کارگران را بازیچه قرار دهند.

 

 

کارگران کارخانه گسترش توسعه صنعت آذربایجان به مبارزه خود ادامه خواهند داد

 

بیست و هفتم خرداد ماه – کارگران این کارخانه که از فروردین ماه در اعتراض به معوقات مزدی خود دست از کار کشیده بودند صبح روز۲۷ خرداد ماه با وعده‌ کارفرما و مسئولان دولتی موقتا به اعتراض صنفی خود خاتمه دادند. دلیل اعتراض حدودا ۸۷ روزه کارگران تاخیر در پرداخت مزدی آنها در یکسال ونیم گذشته بوده است. در این بین کارفرما فقط مبالغی را به صورت الالحساب به کارگران داده است. حجم مطالبات بیمه ای کارفرما باعث شده تا تامین اجتماعی از تمدید اعتبار دفترچه‌ای درمانی کارگران خوداری کند.

 

 

تعطیلی شهرک صنعتی پل هرو

 

بیست و ششم خرداد ماه – تعطیلی شهرک صنعتی پل هرو در بخش زاغه واقع دراستان لرستان منجر به بیکاری بیش از ۱۳۰۰ کارگر و دیگر کارکنان آن شده است.کارگاههای مختلفی که در این شهرک مستقرند٬تعطیل و کارگران ماه ها مطالبات معوقه دارند.اکثریت کارگران به دلیل قراردادی بودن از پوشش بیمه بیکاری محروم هستند.

 

 

اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق

 

بیست و ششم خرداد ماه – پس از بروز حادثه منجر به مرگ یک کارگر جوان این معدن در بیست و سوم خرداد ماه کارگران دست از کار کشیده و اعتراض خود را نسبت به عدم رعایت اصول ایمنی در این معدن اعلام کردند. کارگران می گویند: از بیست روز قبل به اداره کار اعلام کرده بودیم که معدن ناایمن است و احتمال بروز حادثه می رود؛ اما هیچ اقدامی در این مورد، صورت نگرفت.

 

 

اعتراض کارکنان شرکتی مخابرات

 

بیست و ششم خرداد ماه – مخابرات بحث تبدیل وضعیت ما کارکنان را که مدتها پیش از این مطرح شده بود، همچنان پُشت گوش می‌اندازد و حتی حاضر به اجرای طرح طبقه بندی هم نیست.
۱۳۹۶/۰۴/۰۱

اتحاد کارگر

تجمع کارکنان شرکتی مخابرات مشهد برای سومین روز متوالی

روز گذشته (پنج‌شنبه/ اول تیرماه)، کارکنان شرکتی بخش خصوصی مخابراتِ مشهد برای سومین روز متوالی دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان مرکزی مخابرات تجمع کردند.   این کارکنان که از روز سه‌شنبه اعتراضات خود را شروع کرده‌اند، به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و نوع قراردادهای خود اعتراض دارند و می‌گویند تبعیض در مخابرات، ... تجمع کارکنان شرکتی مخابرات مشهد برای سومین روز متوالی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

سالگرد حادثه کشته شدن ۲۰ معدنچی زغال سنگ سنگرود

امروز یکم تیر ماه، بیستمین سالگرد حادثه معدن زغال سنگ سنگرود است. در این حادثه انفجار، ۲۰ کارگر در دم جان خود را از دست دادند؛ حدود ۵۰ کارگر هم روانه بیمارستان‌های داخلی و خارج از کشور شدند.   پس از این حادثه با تعطیلی ۱۷ ماهه ،معیشت قریب یک هزار کارگر این معدن دچار ... سالگرد حادثه کشته شدن ۲۰ معدنچی زغال سنگ سنگرود

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگری, یادنامه

جلوگیری از ورود ۳۰ کارگر «نی شکر هفت تپه» به‌کارخانه به‌دلیل هدایت اعتراضات

صبح امروز (پنجشنبه یکم تیر ماه) در ادامه اعتراض صنفی کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه، ماموران حراست از ورود ۳۰ نفر از کارگران به کارخانه جلوگیری کردند.   کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه با اعلام این خبر به ایلنا گفتند؛ بدنبال اعتراض صنفی روزهای گذشته کارفرما با این استدلال که این ۳۰ کارگر ... جلوگیری از ورود ۳۰ کارگر «نی شکر هفت تپه» به‌کارخانه به‌دلیل هدایت اعتراضات

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

شمار رو به افزایش کارگران مسموم شده در فاز ۱۳ کنگان

در پی مسمومیت غذایی چند روز گذشته کارگران شرکت‌های پیمانکاری در فاز ۱۳ کنگان، شمار مسموم‌شدگان غذایی رو به افزایش می‌رود.   بنا به اظهارات منابع آگاه، شمار این کارگران به ۶۰ نفر رسیده که برخی از آنان یا خود به مراکز درمانی مراجعه کرده یا خود شرکت آنان را به بیمارستان منتقل کرده و ... شمار رو به افزایش کارگران مسموم شده در فاز ۱۳ کنگان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری