گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

“حمله تلافی‌جویانه” آمریکا به مواضع ایران در سوریه

خبرگزاری آناتولی می‌گوید جنگنده‌های ائتلاف به رهبری آمریکا “سه موضع نظامی متعلق به ایران” در سوریه را بمباران کردند. ظاهرا این اقدام در واکنش به پرتاب موشک به یک پایگاه محل استقرار نیروهای ائتلاف در عراق انجام شده است.

 

شب گذشته (چهارشنبه ۲۱ اسفند/ ۱۱ مارس) پایگاه تاجی در نزدیکی بغداد که محل استقرار نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده علیه گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) است هدف حمله چند موشک قرار گرفت.

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی سرهنگ مایلز کیگینز، سخنگوی ائتلاف ضد داعش، اصابت ۱۵ راکت به پایگاه تاجی را تأیید کرده و گفته تحقیق درباره این حمله همچنان ادامه دارد. برخی منابع از اصابت “حدود ۱۸ موشک” به این پایگاه خبر داده‌اند.

 

در حمله موشکی به پایگاه تاجی دو سرباز بریتانیایی و آمریکایی و یک شهروند غیرنظامی آمریکا کشته و دست‌کم ۱۱ نظامی مجروح شدند.

 

خبرگزاری فرانسه صبح پنج‌شنبه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گزارش داد که چند ساعت پس از جمله به پایگاه تاجی سه جنگنده که احتمالا متعلق به نیروهای ائتلاف بودند مواضع گروه حشد الشعبی، شیعیان وابسته به جمهوری اسلامی در مرز عراق و سوریه را بمباران کردند و ۱۸ شبه‌نظامی عراقی را از پا درآوردند.

 

خبرگزاری آناتولی می‌گوید: «در پی حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده سه موضع نظامی متعلق به ایران در سوریه را هدف قرار دادند.»

 

بمباران پایگاه‌های سپاه در دیرالزور

 

این رسانه ترکیه‌ای به نقل از منابع آگاه در منطقه دیرالزور، گزارش داده که جنگنده‌های ائتلاف “پایگاه نظامی امام علی در شهرستان ابوکمال سوریه” را بمباران کرده‌اند.

 

آناتولی از قول این منابع نوشت: «حمله هوایی به این پایگاه که محل استقرار نیروهای سپاه پاسداران ایران و گروه‌های تروریستی تحت امر آنهاست کشته و زخمی‌هایی داشته است.»

 

تا نیمروز پنج‌شنبه هیچ گروهی مسئولیت حمله به پایگاه تاجی را بر عهده نگرفته و نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده نیز درباره حمله‌های تلافی‌جویانه به مواضع نظامیان ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش در سوریه و مناطق مرزی عراق خبری منتشر نکرده‌اند.

 

با این همه مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در یک پیام توئیتری حمله به پایگاه تاجی را محکوم و تاکید کرد که آمریکا در مقابل این اقدام سکوت نخواهد کرد. منابع آمریکایی می‌گویند پمپئو درباره این حمله با همتای بریتانیایی خود، دومینیک راب، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

 

توافق آمریکا و بریتانیا بر سر عملیات تلافی‌جویانه

 

وزیر خارجه آمریکا در ادامه پیام خود نوشته که او و دومینیک راب اتفاق نظر دارند که عاملان حمله به پایگاه تاجی باید به سزای اعمال‌شان برسند.

 

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا پیش از این شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی را مسئول حمله‌های راکتی مشابه به پایگاه‌های محل استقرار این نیروها معرفی کرده‌اند.

 

اوضاع امنیتی در عراق در ماه‌های اخیر به شدت متشنج شده و احتمال می‌رود با حمله به پایگاه تاجی که خونین‌ترین حمله از این نوع در ماه‌های اخیر به شمار می‌رود اوضاع پر تنش‌تر از گذشته شود.

 

نظامیان آمریکایی مستقر در عراق چندی پیش و به تلافی یک حمله موشکی منسوب به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که بر اثر آن یک پیمانکار آمریکایی کشته شد مواضع گروه کتائب حزب‌الله در عراق را بمباران کردند. در این بمباران دست‌کم ۲۵ عضو این گروه کشته شدند.

 

در ادامه این تنش‌ها گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند و سوم ژانویه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و ابومهدی مهندس، جانشین فرمانده حشد الشعبی، در یک عملیات پهپادی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

 

حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد

 

نیروی هوافضای سپاه پاسداران در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی و همراهانش پایگاه عین‌الاسد در استان انبار عراق و یک پایگاه دیگر مورد استفاده نیروهای ائتلاف در نزدیکی شهر اربیل را هدف حمله چند موشک قرار داد.

 

در حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد که بامداد ۱۸ دی ماه رخ داد شماری از سربازان آمریکایی مجروح شدند. پرتاب موشک به پایگاه تاجی شدیدترین حمله به محل استقرار نیروهای ائتلاف در عراق در دو ماه گذشته بوده است. شمار نظامیان آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق حدود پنج هزار و ۲۰۰ نفر برآورد می‌شود. پارلمان عراق پس از حمله پهپادی به کاروان قاسم سلیمانی و همراهانش در یک مصوبه غیرالزام‌آور خواستار خروج تمام نظامیان خارجی از این کشور شد.

در حمله به‌پایگاه آمریکا درعراق ۳ نظامی کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند

ائتلاف به رهبری آمریکا اعلام کرد که در جریان حمله به پایگاه «التاجی» در عراق که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند، سه نظامی کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خاورمیانه, خبر, دخالت نظامی, عراق

رأی الیوم: ائتلاف سه‌گانه سوریه، مصر و الجزائر اتحادیه عرب را احیا می‎کند

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم تشکیل ائتلاف سه گانه مصر، الجزائر و سوریه به منظور احیای اتحادیه عرب و همکاری مشترک عربی در برابر مداخلات خارجی را پیش بینی کرد و اولین ثمره آن را بازگشت سوریه به اتحادیه عرب دانست.

ادامه

اسراییل, البانی, امارات, ترکیه, تونس, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, عراق, کویت, لبنان, لیبی, مصر

هشدار آمریکا به شرکت‌های کشتیرانی درباره حمل‌و‌نقل نفت ایران

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت که دولت آمریکا به زودی هشدارهایی را درباره همکاری شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی و بیمه‌ای با ایران اعلام می‌کند. به کشتی‌ها توصیه می‌شود دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش نکنند.

ادامه

امریکا, ایران, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر