هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

هائیتی و هندوراس در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند. خوآن اورلاندو اِرناندز (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جهمور سابق هندوراس، به‌تازگی در دادگاهی در ایالات متحد به‌اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به‌نوبهٔ‌خود، هائیتی در حال حاضر کشوری بدون دولت است: گروه‌های مسلح علیه نخست‌وزیر کنونی که با معیارهای ... هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, امپریالیسم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فرانسه, کانادا, کوبا, مقاله, هائیتی, هژمونیسم, هندوراس

کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

شیلی در هفته‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ حمله‌های کین‌توزانهٔ رسانه‌ای علیه اعتبار حزب کمونیست را شاهد بوده است. این امر موجب شد که رئیس‌جمهور، گابریل بوریک، وادار به دفاع علنی از این حزب شود و این موضوع در سرمقاله‌ روزنامه “ال سیگلو” در روز دوشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲مورد بحث قرار بگیرد. رویارویی و بحث ... کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, استبداد, تروریسم, دیدگاه, زنان, سازمان ملل, شیلی, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, کمونیسم, مارکسیسم, ونزوئلا

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد.

انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس قانون‌گذاری ایرلند شمالی، در روز ۳ فوریه ۲۰۲۴/۱۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، تنها به‌این دلیل امری تاریخی شمرده می‌شود که او نخستین رهبر جمهوری‌خواه این نهادِ واگذار شده برای حکومت بر شش استان ایرلند شمالی است. این نهاد که توسط بریتانیا بر پا شد، برای تضمین حاکمیت و دراکثریت نگاه داشتن دائمی پروتستان‌ها و طرفداران وحدت با بریتانیا بود.

جدا از اینکه یک جمهوری‌خواه در مقام وزیر اول قرار گرفته است، چیزی دیگر تغییر نکرده است. اونیل، پیش از آخرین انتخابات مجلس، سمتِ معاون اول وزیر را به‌عهده داشت، شین- فین، تحت شرایط توافق‌نامهٔ “جمعه نیک” (GFA)، همراه با حزب وحدت‌گرای دموکرات، اجراکنندهٔ حاکمیت بریتانیا در شش استان بوده است. داشتن یک وزیر اول از حزب شین- فین، موقعیت بریتانیا در ایرلند را تضعیف نکرده است.

توافق‌نامهٔ “جمعه نیک” بر این گمان نادرست استوار بود که درگیری‌های ایرلند تنها مبارزه‌ای است میان دو گروه متخاصم. این توافق به امپریالیسم بریتانیا این فرصت را داد تا خود را به‌عنوان یک “میانجی درستکار” نشان دهد و صلح را بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها برقرار نماید. نقش بریتانیا در تقویت و حفظ این اختلاف‌ها با هدف حفظ موقعیت این کشور در ایرلند نادیده گرفته شده است. طبقهٔ حاکم انگلیس و سپس بریتانیا برای حفظ تسلط بر ایرلند، در پی بهره‌برداری از منابع طبیعی و بهره‌کشی از ارزش اضافی نیروی کار در ایرلند و نیاز به دفاع از خود در برابر تهاجم‌های خیالی، قرن‌ها از سیاست “حق با قدرتمند است” پیروی کرده‌اند.

مجلس ایرلند شمالی (استورمونت) تحت ضوابط توافق‌نامهٔ “جمعه نیک” تأسیس گردید و با نهادینه کردن فرقه‌گرایی، جمهوری‌خواهان و وحدت‌گرایان را در جست‌وجویی بیهوده برای تسلط بر یکدیگر، در چارچوب مجموعه‌نهادهایی قرار داد که برای حذف هرگونه کنترل واقعی بر زندگی آنان طراحی و بر پا شده‌اند. تقسیم همه جمعیت به دو فرقه‌ جدا از هم و ایجاد مکانیسم‌هایی برای اطمینان از حفظ تعادل در تصمیم‌گیری‌ها، رقابت بین دو گروه را به عامل اصلی حرکت‌های سیاسی در ایرلند شمالی تبدیل کرده است. این امر، شکافِ فرقه‌ای را نه‌تنها تضعیف نمی‌کند، بلکه آن را تقویت کرده و دستیابی به وحدت طبقه کارگر را دشوارتر می‌سازد و همچنین با این اصل جمهوری‌خواهی در ایرلند مبتنی بر اتحاد کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها، و دگراندیشان در شهروندیِ یکسان در ایرلند، در تضادِ کامل است.

این مجلس با پنهان نمودن جایگاه واقعی قدرت سیاسی، جلوه دموکراتیکی از حذف مداوم دموکراسی در ایرلند ارائه می‌دهد. طبقه حاکم بریتانیا قدرت اجرایی را حفظ می‌کند و این دولت بریتانیا است و نه مجلس که قدرت تصویب موافقت‌نامه‌های تجاری، اعطای مجوز ترددهای مرزی و همچنین کنترل نمودن زمان یا لغو انتخابات دموکراتیک، درآمدزایی‌های کلان و سیاست‌های مالیاتی را در دست دارد. هیچ‌یک از این‌ها با انتخاب رهبر شین- فین به‌مقام وزیر اولی در ایرلند شمالی تغییر نمی‌کند.

توافق‌نامهٔ “جمعه نیک” و نهادهایی که به‌وجود آورد راهی را برای اتحاد و رهایی ملی ایرلند ارائه نمی‌دهند. درعوض، آن‌ها نشان دهندهٔ نقطه‌عطفی در مجموعهٔ دستاوردهای امپراتوری بریتانیا هستند به‌نحوی که نه‌تنها به سیاست‌های نژادی و فرقه‌ای‌اش در مورد ایرلند مشروعیت ملی و جهانی می دهند، بلکه بخش‌هایی بزرگ از جنبش جمهوری‌خواهی را نیز جذب نموده‌اند. شین- فین در بند نیازها و منافع امپراتوری محبوس شده است و اکنون در پی حاکمیت بر ۲۶ استان جمهوری ایرلند نیز هست تا در راستای منافع طبقه حاکم ایرلند که سرسپردگی خود به امپریالیسم بریتانیا، ایالات متحده، و اتحادیه اروپا را پذیرفته است، عمل کند.

موضع‌گیری شین- فین در شمال و جنوب مرز تحمیلی بریتانیا ضعف‌های سیاسی و ایدئولوژیک در جنبش جمهوری‌خواهی ایرلند را آشکار می‌کند. این جنبش، از لحاظ تاریخی، از مبارزهٔ طبقاتی در حکم محرکِ سیاست و محور بودن آن برای انجام تغییرهای رادیکال اجتماعی درک روشنی نداشته است. اگرچه این جنبش جنبه‌های سیاسی و نظامی امپریالیسم بریتانیا را به‌درستی تشخیص داد، ولی نتوانست امپریالیسم را تابعی از سرمایه‌داری بداند. همان‌طور که تاریخ مبارزات ضد استعماری در سراسر جهان نشان داده است، اگر مبارزهٔ ضد استعماری با مبارزه ضد سرمایه‌داری همراه نباشد، به ایجاد رابطهٔ نواستعماری با امپریالیسم منجر خواهد شد. این باور که توافق‌نامهٔ “جمعه نیک” راهی به‌سوی اتحاد و رهاییِ ملی ارائه می‌دهد، بر اساس اظهارات پیتر بروک (وزیر مسئول وقت بریتانیا در ادارهٔ شش استان ایرلند شمالی در سال ۱۹۹۰ / ۱۳۶۹) است که گفت بریتانیا “هیچ‌گونه منافع اقتصادی یا استراتژیک در ایرلند شمالی” ندارد.

جان میجر نیز چندی بعد این مطلب را در بیانیهٔ داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری بریتانیا) تکرار نمود که به‌توافق‌نامهٔ “جمعه نیک” منجر شد. این موضوع موجب شده است بسیاری بر این باور باشند که بریتانیا در پی راهی برای خروج از ایرلند است. این افراد باید سندی را بخوانند که به بازگشت حزب وحدت‌گرای دموکرات به مجلس استورمونت [مجلس ایرلند شمالی] و انتخاب اونیل به‌مقام وزیر اول منجر شد. این سند “پاسداری از وحدت” نام دارد و در بند شش آن آمده است: “دولت (بریتانیا) تضمین قانونی خواهد داد که ایرلند شمالی بخشی جدایی‌ناپذیر از بریتانیا باقی می‌ماند. دولت، برای تأیید جایگاه ایرلند شمالی در این وحدت، یک قانون وضع خواهد کرد. از آنجایی که کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر بریتانیا، گفته است که درصورت برگزاری همه‌پرسی در مورد اتحاد مجدد ایرلند، او برای حفظ وحدت (ایرلند شمالی با بریتانیا) مبارزه خواهد کرد، تغییر دولت در بریتانیا تاثیری نخواهد داشت.

اخیراً گزارشی با عنوان: “بستن راه فرار- بررسی مجدد نقش ایرلند شمالی در امنیت ملی بریتانیا”، توسط مؤسسهٔ “پالیسی اکسچنج” (Policy Exchange)، اندیشکدهٔ بریتانیایی‌ای راستگرا، منتشر شد. نکته اصلی در این گزارش این است که از آنجایی که وضعیت جهانی برای امپریالیسم تحت رهبری ایالات متحده ناسازگارتر می‌شود، موضوع ۲۶ استان “یک نقطه‌ضعف در سیاست بریتانیا” می‌باشد و تقویت حضور نظامی، نیروهای زمینی، دریایی، و هوایی در شش استان (ایرلند شمالی) را خواستار می‌شود.

بار دیگر منافع استراتژیک بریتانیا مهم‌تر از خواست‌های دموکراتیک مردم ایرلند تلقی می‌شوند. این گزارش پیشگفتار‌هایی از دو وزیر دفاع سابق بریتانیا، مایکل فالون، محافظه کار، و جورج رابرتسون از حزب کارگر دارد. تأییدیه‌ای نیز از فرمانده سابق نیروی دریایی بریتانیا و وزیر امنیت، لرد وست اسپیتهد، بر این گزارش آمده است. به‌جرئت می‌توان فرض کرد که دیدگاه‌های این گزارش منعکس کنندهٔ نظرهای مقام‌های رده‌ بالای تشکیلات نظامی و سیاسی بریتانیا در مورد ایرلند است.

توافق‌نامهٔ “جمعه نیک” و انتخاب وزیر اول از حزب شین- فین مرحله‌هایی از مسیر وحدت ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ملی نیستند. آن‌ها [این توافق‌نامه و انتخاب وزیر اول] تنها آخرین حلقه از زنجیرهٔ طولانی تلاش‌های امپریالیسم بریتانیا برای تثبیت موقعیتش در ایرلند می‌باشند. حزب کمونیست ایرلند همچنان به‌تشکیل جمهوری متحد سوسیالیستی ایرلند متعهد است. “ایرلند شمالی” نهاد سیاسی‌ای شکست‌خورده است و راه‌حلی پایدار در چارچوب حفظ دو شقه نگه‌داشتن ایرلند وجود نخواهد داشت. ما خواستار اعلان خروج بریتانیا از ایرلند هستیم تا به مردم ایرلند این امکان را بدهد که با ایجاد دولت ملی‌ای دموکراتیک خود در مورد سرنوشت خویش تصمیم بگیرد. کارگران، در شمال و جنوب، نمی‌توانند استراتژی‌ای منفعل را تحمل کنند که به دیگران این اجازه را بدهد درباره سرنوشت ما تصمیم بگیرند. ما باید مطالبات خودمان را مطرح کنیم و به راهبردهایی بپردازیم که منافع طبقه کارگر را در کانون توجه قرار می‌دهند. ما به آموزش، برانگیختن و سازماندهی برای ایجاد وحدت، صلح و سوسیالیسم از راه اتحاد و تلاش طبقه کارگر نیاز داریم و باید با ارتقا دادن سطح مطالبات و گسترش مبارزات‌مان و تا جای ممکن بر اساس ایرلندی یکپارچه، آرمان یک ایرلند متحد را به‌شکل‌های مشخص مبارزاتی اجتماعی و سیاسی مطرح کنیم. مجلس استورمونت که فرقه‌گرایی را تقویت می‌کند، کُند کننده این روند است. مبارزه برای وحدت ملی، استقلال ملی، حاکمیت و دموکراسی ادامه دارد. امپریالیسم بریتانیا و امپریالیسم به‌طورکلی می‌توانند خواست‌های دموکراتیک مردم ایرلند را تحریف و محدود نمایند، ولی نمی‌توانند آن‌ها را متوقف کنند.

روزنامه مورنینگ استار ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ (۱۲ فوریه ۲۰۲۴)

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۲۰۲، ۷ اسفند ۱۴۰۲

حزب کمونیست ژاپن برای اولین بار یک رفیق زن، «توموکو تامورا»، را به‌مقام رهبری برگزید

حزب کمونیست ژاپن به‌تازگی با برگزیدن نخستین رهبر زن تاریخ‌ساز شد. نمایندگان حزبی در بیست‌ونهمین کنگرهٔ این حزب، روزهای پایانی دی‌ماه ۱۴۰۲، رفیق “توموکو تامورا” را به‌مقام رهبر جدید کمیتهٔ اجرایی حزب کمونیست ژاپن برگزیدند. او به‌جای رفیق “کازو شیی”، رهبر دیرین حزب کمونیست ژاپن، که از این پس ریاست نشست های کمیته مرکزی را ... حزب کمونیست ژاپن برای اولین بار یک رفیق زن، «توموکو تامورا»، را به‌مقام رهبری برگزید

ادامه

آمریکا, احزاب کمونیستی و کارگری, انگلیس, برزیل, جنبش دانشجویی, ژاپن, سوسیالیسم, شرق آسیا, شیلی, فرانسه, کارگران, کمونیسم, کوبا, لائوس, ویتنام

پوتین در گفت‌وگو با تاکر کارلسون؛ غرب از یک چین قوی بیشتر از یک روسیه قوی می‌ترسد

«تاکر کارلسن»، چهره رسانه‌ای آمریکایی چند روز پیش گفت‌وگویی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه انجام داد. در این گفت‌وگو که شب گذشته از سوی کاخ کرملین در رسانه اجتماعی ایکس پخش شد، پوتین به بیان دیدگاه‌هایش درباره جنگ اوکراین و رابطه با غرب پرداخت. به گزارش ایسنا، تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار، مصاحبه خود با ولادیمیر پوتین، ... پوتین در گفت‌وگو با تاکر کارلسون؛ غرب از یک چین قوی بیشتر از یک روسیه قوی می‌ترسد

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اقتصادی, اوکراین, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, چین, دیدگاه, روسیه, صلح, قفقاز, گرجستان, لتونی, لهستان, مصاحبه و گفتگو, نئونازیسم, ناتو

عصر ریاکاری و دورویی: لیبرالیسم وناخرسندی‌های آن

زولتان زیگدی، نویسندهٔ آمریکایی، می‌نویسد، سی سال پس از اعلان به‌اصطلاح “پایان تاریخ” از سوی نهادهای نظام سرمایه‌داری، اعتماد به فرجام لیبرالیسم در میانگاه روزگار پُراغتشاش ناپایداری اقتصادی و جنگ از بین رفته است. ما در دورانی دشوار، پرمخاطره، و آزاردهنده‌ای به‌سر می‌بریم. پایبندی‌مان به بسیاری از باورهای والای‌مان ازهم می‌گسلند. بسیاری از ارزش‌های همسان‌مان ... عصر ریاکاری و دورویی: لیبرالیسم وناخرسندی‌های آن

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, امپریالیسم, ایتالیا, تروریسم, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, عدالت اجتماعی, غرب, فاشیسم, کمونیسم, مارکسیسم, نئولیبرالیسم

چرا لنین تا امروز همچنان اهمیت دارد؟

در آستانه صدمین سالگرد درگذشت لنین، کتابخانه یادبود مارکس چند کتابی مهم لنین و اهمیت آنها را بررسی کرده است. این ماه [ژانویه] مصادف با صدمین سالگرد درگذشت لنین در تاریخ ۲۱ ژانویه ۱۹۲۴ است. در نوشته‌های کتابخانهٔ یادبود مارکس اغلب اصطلاح “مارکسیسم-لنینیسم” را می‌خوانیم یا می‌شنویم. اما منظور از “لنینیسم” چیست؟ گاهی این گونه ... چرا لنین تا امروز همچنان اهمیت دارد؟

ادامه

آزادی, اتحاد شوروی, استثمار, استعمار, انگلس, انگلیس, دهقانی, دیدگاه, روسیه, ژاپن, سرمایه‌داری, سنگاپور, سوسیالیسم, سیاسی, کارگران, کمونیسم, لنین, لنینیسم, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم