هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

هائیتی و هندوراس در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند. خوآن اورلاندو اِرناندز (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جهمور سابق هندوراس، به‌تازگی در دادگاهی در ایالات متحد به‌اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به‌نوبهٔ‌خود، هائیتی در حال حاضر کشوری بدون دولت است: گروه‌های مسلح علیه نخست‌وزیر کنونی که با معیارهای ... هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, امپریالیسم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فرانسه, کانادا, کوبا, مقاله, هائیتی, هژمونیسم, هندوراس

کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

شیلی در هفته‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ حمله‌های کین‌توزانهٔ رسانه‌ای علیه اعتبار حزب کمونیست را شاهد بوده است. این امر موجب شد که رئیس‌جمهور، گابریل بوریک، وادار به دفاع علنی از این حزب شود و این موضوع در سرمقاله‌ روزنامه “ال سیگلو” در روز دوشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲مورد بحث قرار بگیرد. رویارویی و بحث ... کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, استبداد, تروریسم, دیدگاه, زنان, سازمان ملل, شیلی, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, کمونیسم, مارکسیسم, ونزوئلا

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

چرا لنین تا امروز همچنان اهمیت دارد؟

در آستانه صدمین سالگرد درگذشت لنین، کتابخانه یادبود مارکس چند کتابی مهم لنین و اهمیت آنها را بررسی کرده است.

این ماه [ژانویه] مصادف با صدمین سالگرد درگذشت لنین در تاریخ ۲۱ ژانویه ۱۹۲۴ است.

در نوشته‌های کتابخانهٔ یادبود مارکس اغلب اصطلاح “مارکسیسم-لنینیسم” را می‌خوانیم یا می‌شنویم. اما منظور از “لنینیسم” چیست؟ گاهی این گونه تفسیر می‌شود که مارکسیسم بخش نظری و لنینیسم بخش عملی این فلسفهٔ سیاسی است. ولی این دریافتی ساده‌انگارانه است. مارکس و انگلس تحلیل نظری جامعهٔ طبقاتی، به‌ویژه سرمایه‌داری، و تحول آن را آغاز کردند. آنها همچنین متعهد به تغییر جهان بودند و از نزدیک در جنبش‌های سیاسی اروپایی زمان خود درگیر بودند.

ولادیمیر ایلیچ لنین بنیان‌گذار حزب کمونیست روسیه و نخستین رئیس دولت شوراها بود. هم در دوران پیش از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ و هم پس از انقلاب اکتبر روسیه، لنین سهم مهمی در این انقلاب داشت. همچنین، او تحلیل‌های مارکس و انگلس از سرمایه‌داری و نظریه‌ها و شیوه‌های عمل انقلابی را توسعه داد.

بیایید روی برخی از نوشته‌های لنین تمرکز کنیم. کتاب “توسعهٔ سرمایه‌داری در روسیه” (۱۸۹۹)، که لنین آن را در زندان نوشت و در تبعید در سیبری تکمیل کرد، به بررسی نقش روزافزون رشد سرمایهٔ تجاری در استثمار کارگران صنعتی و سلب مالکیت گسترده از دهقانان می‌پردازد. به‌علاوه، این نظریه را به چالش می‌کشد که کمون‌های روستایی می‌توانند اساس کمونیسم باشند و نیز بر منافع مشترک پرولتاریای روستایی و شهری تأکید می‌کند.

لنین در کتاب “ماتریالیسم و امپریوکریتیسیسم» (۱۹۰۹) اهمیت رویکرد ماتریالیسم دیالکتیکی برای درک جهان را در برابر آنچه او نفس‌گرایی (سولیپسیسم) ارنست ماخ فیزیک‌دان می‌دید بررسی کرد و توضیح داد. او در نوشته‌های دیگرش از دههٔ ۱۸۹۰ به بعد به موضوع کشاورزی و نقش دهقانان (حدود ۸۰ درصد جمعیت وقت روسیه) و تاثیر آنها بر توسعه مبارزات آزادی‌بخش در سراسر جهان استعماری و نو استعماری می‌پردازد.

همهٔ اینها در بحبوحه مبارزه نوشته شده است و به اوضاع مشخص زمان و مکان و به فعالیت‌های عملی برای تغییر جهان، علاوه بر تفسیر آن، مربوط می‌شود. شاید شناخته‌شده‌ترین متنی که لنین را به‌عنوان رهبر انقلاب بلشویکی شناساند کتاب “چه باید کرد؟” باشد که او در سال ۱۹۰۲ نوشت، یعنی زمانی که نیروهای چپ و مترقی در روسیه تزاری متلاشی و ضعیف شده بودند. این کتاب به‌دقت بر این سؤال متمرکز شد که گام‌های بعدی چه باید باشد.

نقطهٔ آغازین برای لنین نیاز به حزب انقلابی است: “هیچ جنبش انقلابی بدون تئوری انقلابی وجود نخواهد داشت.” او اعلام می‌کند که نظریه در عین حال انتزاعی نیست، بلکه در جریان مبارزه شکل می‌گیرد و خود کارگران در این روند به آگاهی می‌رسند. بدون تئوری انقلابی، مبارزات طبقهٔ کارگر فقط به تلاش برای بهبود وضع خودش در سرمایه‌داری و انجام اصلاحات محدود می‌شود. مبارزه تا زمانی که “تشکیلاتی قوی از افراد انقلابی” رهبری‌اش نکند نمی‌تواند به “مبارزهٔ طبقاتی” تبدیل شود.

لنین هوادار اتحاد با دیگر جنبش‌های ضدّتزاری از جمله سازمان‌های دهقانی بود. او خواست‌ها و شعارهای وحدت‌بخش (“صلح، نان، زمین”) و ایجاد تشکل‌های وسیع نماینده و پاسخگو (شوراها) را که مبنای موفقیت بلشویک‌ها در سال ۱۹۱۷ شدند پیش‌بینی می‌کرد. ولی بحث اصلی او این بود که تئوری و عمل جدانشدنی‌‌اند و آگاهی اتحادیهٔ کارگری باید به درک انقلابی تبدیل شود تا به سوسیالیسم برسد. این بُن‌مایه در همهٔ نوشته‌ها و کنش‌های انقلابی بعدی لنین وجود دارد.

کتاب “امپریالیسم، بالاترین مرحلهٔ سرمایه‌داری” در سال ۱۹۱۶ و در جریان جنگ جهانی اول نوشته شد، جنگی که بین کشورهای امپریالیستی در گرفت و منجر به کشته شدن میلیون‌ها نفر نظامی و غیر‌نظامی و انشعاب‌های چپ و راست‌گرایانه در جنبش‌های طبقهٔ کارگر، سوسیالیستی، و زنان شد. بخش‌هایی از این کتاب نیاز به رمزگشایی دارد، زیرا او به دلیل اینکه این متن را در تبعید می‌نوشت، از سبکی استفاده می‌کرد که امیدوار بود از سانسور در امان بماند تا کتاب در روسیه منتشر شود. برای نمونه، او به‌جای روسیه به دیگر کشورهای سرمایه‌داری مانند ژاپن اشاره کرده است.

ولی هدف اصلی کتاب تبیین منشأ جنگ، به‌ویژه رشد انحصارها و شرکت‌های بزرگ و حامیان مالی آنها (سرمایه مالی) و روشی بود که امپریالیسم را دیگر در تجارت کالا (مواد خام و کالای تولیدی) خلاصه نمی‌کرد، بلکه در تقسیم جهان از راه رقابت سرمایه‌های مالی و تسلط کشورهای قدرتمند سرمایه‌داری (با نام امروزی جی-۷) بر تعداد فزاینده‌ای از کشورهای بدهکار (که بعداً فریبکارانه “کشورهای در حال توسعه” نامیده شدند) تعریف می‌کرد.

کتاب “دولت و انقلاب” که در اوت ۱۹۱۷ و پس از بازگشت مخفیانهٔ لنین از تبعید به روسیه و فقط چند هفته پیش از پیروزی انقلاب اکتبر به پایان رسید، این تحلیل را گسترش داد. دولت‌های سرمایه‌داری رقیب از نظر شکل متفاوت‌اند، ولی ماهیت و هدف همهٔ آنها استثمار نیروی کار کشور خود و فلاکت مردم کشور های دیگر است.

لنین تحلیل مارکس و انگلس از “دولت” به‌عنوان ابزاری برای حکومت یک طبقه را در نهایت تکرار کرد و بر سازش‌ناپذیر بودن منافع طبقاتی تأکید کرد. او در جای دیگری می‌نویسد که طبیعی است لیبرال‌ها از “دموکراسی” به‌طور کلی صحبت کنند، ولی مارکسیست‌ها هرگز فراموش نمی‌کنند بپرسند دموکراسی “برای کدام طبقه؟”

لنین با اشاره به سرکوب وحشیانهٔ کارگران کمون پاریس در سال ۱۸۷۱، شدت مبارزات و چالش‌های پیش روی سوسیالیست‌هایی را پیش‌بینی کرد که معتقد بودند آنهایی که منافعشان تهدید شده است (و بسیاری از آنها از ادامهٔ شرکت روسیه در جنگ حمایت می‌کردند) سوسیالیسم را با فروتنی پذیرا خواهند شد.

او تأکید می‌کند که در مراحل ابتدایی سوسیالیسم، برای دستیابی به هدف نهایی انقلاب (جامعه‌ای بدون طبقات و “به هر فرد، به اندازهٔ نیازهایش”)، به داشتن اراده برای اعمال و اجرای “دیکتاتوری پرولتاریا” نیاز است که مارکس مطرح کرده بود. لنین می‌گوید شکل مرحلهٔ میانی باید دموکراسی واقعی و مشارکتی در سطح محل کار و اجتماع باشد که جایگزین نیاز به دولت تحمیلی خواهد بود.

پس از انقلاب و استقرار حکومت شوروی، لنین در کتاب “بیماری کودکی چپ‌گرایی در کمونیسم” (۱۹۲۰) بر مسائل (و افراد) آن دوران تمرکز کرد و دوباره بر تفاوت بین تاکتیک‌ها (در کوتاه‌مدت) و استراتژی‌ها (در دراز مدت) تأکید کرد. در چهارچوب جدید دوران پس از جنگ جهانی اول، برقراری “سوسیالیسم موجود” (که هنوز مورد تهدید ضدّانقلاب و جنگ‌های مداخله‌ گرانه متفقین و ژاپن بود)، و شکست جنبش‌های سوسیالیستی در جاهای دیگر، لنین بر نیاز به همکاری با دیگر نیروهای مترقی در جبههٔ ضدّسرمایه‌داری مترقی تأکید می‌کرد.

این کتاب یک فصل جالب در مورد “کمونیسم چپ در بریتانیا” دارد که با این تأکید آغاز می‌شود که یکی از “بزرگ‌ترین موانع بر سر راه تشکیل فوری حزب واحد کمونیست، اختلاف‌نظر در مورد حضور در پارلمان و وابستگی حزب کمونیست جدید به حزب کارگر سندیکالیست، اپورتونیست، و سوسیال شوونیست است.”

این امر با مواضع سیلویا پانکهرست (که به‌دلیل خشم بسیاری از کمونیست‌های بریتانیا از نقش پارلمان و رهبری حزب کارگر در ادامه دادن به جنگ فاجعه‌آمیز) با شرکت در انتخابات پارلمانی مخالف بود، و نیز با موضع ویلی گالاچر (که بعدها نماینده کمونیست پارلمان شد) در تضاد است.

لنین می‌گفت کمونیست‌های بریتانیا باید در حزب واحد کمونیست متحد شوند و در انتخابات، در بخشی از فرایند جایگزینی پارلمان با سیستم واقعاً دموکراتیک شوراها، شرکت کنند. لنین همچنین پافشاری پانکهرست بر این موضع را که “حزب کمونیست نباید در اجرای برنامه‌اش مصالحه کند” اشتباه می‌دانست. او در عین حال که نمی‌توانست در مورد عضویت سازمانی یا عضو نشدن در حزب کارگر اظهارنظر کند، معتقد بود حزب کمونیست جدید باید با حفظ “آزادی کامل در تبلیغات و فعالیت سیاسی‌اش”، از نزدیک با حزب کارگر همکاری کند.

لنین در هر دو دورهٔ پیش و پس از پیروزی انقلاب روسیه به نظریه و پراتیک انقلاب کمک‌های بسیاری کرد. یک قرن پس از درگذشت لنین، ما هنوز هم می‌توانیم چیزهای زیادی از مطالعهٔ آن دوره بیاموزیم.

برگرفته از روزنامهٔ مورنینگ استار، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۵ دی ۱۴۰۲)

سابت حزب توده ایران

به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱ بهمن ۱۴۰۲)، صدمین سال‌مرگ ولادیمیر ایلیچ لنین، بزرگ‌ترین شخصیت انقلابی قرن بیستم است. به همین مناسبت، نیروهای مترقی و انقلابی جهان و به‌ویژه کمونیست‌ها در چنین روزی به این انقلابی بزرگ و نظریه‌پرداز سوسیالیسم علمی ادای احترام می‌کنند. لنین نه‌فقط نظریه‌پرداز، بلکه سازمان‌ده و انقلابی برجسته‌ای بود. لنین نظریه‌پردازی بود که ... به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, انگلس, ایدئولوژی, ایران, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, طبقه کارگر, فلسفه, کمونیسم, لنین, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, همبستگی, یادنامه

پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

نویسندگان بورژوالیبرال مشکل‌‌های موجود در سیستم سرمایه‌داری را اغلب نه با تحلیل خصلت‌های ذاتی آن بلکه با ناپایداری دولت‌های خاص توضیح می‌دهند. آنان به این ترتیب باور کردن به تئوری‌های نادرست‌شان در مطلوب‌تر جلوه دادن سرمایه‌‌داری می‌توانند ادامه دهند، مادام که انتقام جویی سیاسی را دلیلی برای ایجاد فلاکت‌ها نشان می‌دهند. برای نمونه‌، این‌گونه وانمود ... پافشاری بر نظریه‌های نادرستِ خودساخته

ادامه

آلمان, آمریکا, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, ژاپن, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب, فاشیسم, مقاله, نئولیبرالیسم

دیپلمات چین، راهبرد ۲۰۲۴ پکن را توسعه نوسازی جهان اعلام کرد

وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی در سمیناری با موضوع بررسی دستاوردهای دیپلماتیک چین گفت: دیپلماسی چین به اصل اعتماد و اتکا به خود، باز بودن و فراگیر بودن، انصاف و عدالت و همکاری برد-برد، پایبند خواهد بود تا مسیر مشترک نوسازی را برای مردم همه کشورها پیش ببرد. به گزارش چهارشنبه ایرنا از گلوبال تایمز، ... دیپلمات چین، راهبرد ۲۰۲۴ پکن را توسعه نوسازی جهان اعلام کرد

ادامه

ایران, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, صلح, عربستان سعودی, مصر

تأکید شی جین‌پینگ بر کسب پیروزی در مبارزه سخت و طولانی علیه فساد

شی جین‌پینگ، دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، روز دوشنبه ۸ ژانویه خواستار پیشبرد انقلاب درونی حزب و کسب پیروزی در مبارزه سخت و طولانی علیه فساد شد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: رئیس جمهور و رئیس کمیسیون نظامی مرکزی چین ضمن حضور یافتن در سومین جلسه عمومی بیستمین کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی به ایراد ... تأکید شی جین‌پینگ بر کسب پیروزی در مبارزه سخت و طولانی علیه فساد

ادامه

جهان, دیدگاه, شرق آسیا, فساد, کمونیسم