مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

تیر دولت ترامپ برای تحریم «نورد استریم ۲» به سنگ خورد

با وجود تصویب تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان در سنای آمریکا، دولت ترامپ امیدی به اثربخشی این تحریم‌ها نداشته و مقام‌های آلمان نیز تمام قد از طرح خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان معروف به «نورد استریم ۲» حمایت می‌کنند.

 

پس از موافقت نمایندگان مجلس آمریکا، دیشب (۲۶ آذر) سنای این کشور نیز در چارچوب بررسی لایحه بودجه ۷۳۸ میلیارد دلاری دفاع ملی ۲۰۲۰ رای مثبت به تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان داد.

 

بر اساس این تحریم ها، شرکت ها و مدیران دست اندر کار لوله گذاری پروژه ۱۰.۵ میلیارد دلاری نورد استریم ۲ با لغو روادید سفر به آمریکا و مسدود شدن دارایی های خود در این کشور مواجه خواهند شد.

 

دونالد ترامپ پیشتر و برای توجیه فشارها بر این پروژه تلاش کرده بود به این ماجرا ابعاد ژئوپلتیک دهد. وی استدلال کرده بود آلمان و به تبع آن دیگر کشورهای اروپایی ممکن است به گاز روسیه وابسته شوند.

 

به نوشته خبرگزاری آلمان، پیش بینی می شود که دونالد ترامپ در روزهای آینده این لایحه را امضا کرده و سپس دولت آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا افراد و شرکت های دخیل در این پروژه را شناسایی کند. شرکت های هدف ۳۰ روز پس از تحریم فرصت خواهند داشت تا از این پروژه خارج شوند.

 

شاید یکی از اهداف تحریم ها، شرکت مستقر در سوئیس آل سیز (AllSeas) باشد که عهده دار عملیات بخش ساحلی پروژه برای گازپروم روسیه است.

 

اتاق بازرگانی آلمان و روسیه هفته پیش با ضروری خواندن این خط لوله برای امنیت انرژی اروپا خواهان تحریم های تلافی جویانه علیه آمریکا شده بود.

 

آندریاس نیک از نمایندگان مجلس آلمان نیز گفت که با تحریم نورد استریم ۲ آلمان ها یکصدا از این پروژه حمایت خواهند کرد.

 

دستان خالی آمریکا

 

در همین حال دو مقام ارشد آمریکایی امروز به شبکه اقتصادی بلومبرگ گفتند که آمریکا اهرم فشار چندانی برای جلوگیری از تکمیل پروژه نورد استریم ۲ ندارد.

 

بلومبرگ این گفته را اذعان به شکست تلاش های چند ساله واشنگتن برای از بین بردن “تهدید علیه امنیت اروپا” خواند.

 

یکی از این مقام ها که خواست نامش فاش نشود گفت که این خط لوله تقریبن تکمیل شده و تحریم هایی که سه شنبه تصویب شدند فرصتی برای تاثیرگذاری ندارند. به گفته وی آمریکا در عوض تلاش خواهد کرد تا بر سایر پروژه های انرژی روسیه هزینه تحمیل کند.

 

جان سولیوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا اوائل سال ۲۰۲۰ به مسکو سفر حواهد کرد و دولت ترامپ در این ماموریت تلاش دارد تا تمرکز خود بر روسیه را افزایش دهد. هفته پیش صلاحیت سولیوان برای تصدی سفارت آمریکا در روسیه تائید شد. این پست از اوائل اکتبر و استعفای جان هانتسمن خالی مانده و از آن زمان تاکنون روابط مسکو و واشنگتن سردتر شده است.

 

انتظار می رود که نورد استریم ۲ بین آوریل و ژوئن ۲۰۲۰ (بهار ۹۹) عملیاتی شود.

ایرنا

هشدار ترامپ درباره مداخله روسیه درانتخابات آمریکا/ لاوروف: بحثی درباره مداخله نکردیم

کاخ سفید در بیانیه‌ای در پایان نشستی که در دفتر بیضی شکل این کاخ بین دونالد ترامپ و سرگئی لاوروف به دور از چشم رسانه‌ها برگزار شد، اعلام کرد، ترامپ نسبت به هرگونه مداخله روسیه در انتخابات آمریکا هشدار داده است. این در حالی است که لاوروف بررسی مداخله در انتخابات را تکذیب کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, ترکیه, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شرق اروپا, فلسطین, لیبی

پنتاگون، رقابت با چین و روسیه را برنامه راهبردی ارتش امریکا خواند

وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه گفت: به رغم افزایش تهدیدات امنیتی در خاورمیانه، اما ارتش آمریکا برنامه‌های خود را بر رقابت با چین و روسیه متمرکز کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال اروپا