توافق چین و ویتنام برای پایان مناقشات دریایی

« لی کچیانگ» نخست وزیر چین و «نگویان شوان پوک» همتای ویتنامی وی در جریان دیدار در پکن در خصوص حل اختلافات در دریای جنوبی به توافق رسیدند.

 

به گزارش ایرنا، ویتنام یکی از مهمترین طرف های منازعه در دریای جنوبی با چین محسوب می شود و این توافق حاصل تلاش های مستمر دو کشور برای کاستن از مناقشات بوده است.

بسیاری بر این باورند که بهبود روابط چین و ویتنام؛ آمریکا و متحدانش را در منازعات دریای جنوبی در موضع ضعیف تری قرار خواهد داد.

در ماه های گذشته آمریکایی ها تلاش زیادی کردند تا در ساختار حکومتی ویتنام نفوذ کرده و با دادن مزایای اقتصادی و وعده فروش های تسلیحاتی مانع بهبود روابط این کشور با چین شوند.

با این وصف ویتنام به دلیل مشکلات اقتصادی که دارد و به دلیل همجوار بودن با چین به بازار بزرگ این کشور برای صادرات نیاز دارد.

چین هم قول داده است که در روند بهبود روابط دو کشور و با کاسته شدن از اختلافات، بازار خود را به روی شرکت های ویتنامی بازتر کرده و از کسری تجاری آن کشور در برابر پکن بکاهد.

دو طرف در باره مسائل دریای جنوبی و منازعات دریایی نیز بحث و تبادل نظر کرده و برای حل و فصل آنها بر اساس رایزنی های دوجانبه و دوستانه و با حراست از منافع متقابل تاکید کردند.

گزارش تارنمای «یی سی» چین نیز حاکی است که ۳۲ نفر از مقام های سطوح وزارتی، نخست وزیر ویتنام را در چین همراهی می کنند و او در اجلاس سرمایه گذاری و تجارت «آ.سه. آن» در شهر «نن نینگ» در جنوب شرق چین نیز که در جریان است، شرکت خواهد کرد.

همزمان اعلام شده است که طرفین برای توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی، سرمایه گذاری و اجرای طرح های زیربنایی مشترک به توافق رسیده و چند سند همکاری امضا کرده اند.