دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

توافق اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل با ایجاد ارتش متحد لیبی و مخالفت با دخالت خارجی

اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل در پایان نشست سه جانبه خود در قاهره برای بررسی بحران لیبی، درباره لزوم وجود ارتشی واحد و حرفه‌ای در لیبی تحت یک فرماندهی مشترک توافق کردند.

 

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، نشست سه جانبه اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل در قاهره که به ریاست احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب و با حضور جاکایا کیکو یتی، نماینده عالی اتحادیه افریقا و مارتین کوبلر، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس هیات بین‌المللی حامی لیبی برگزار شد هدفش بررسی وضعیت لیبی راه‌های تقویت همکاری سه سازمان جهت پیشبرد روند سیاسی وکمک به این کشور در انتقال دموکراسی بود.

 

در بیانیه مشترک این سه نهاد بر لزوم وجود یک نیروی نظامی و امنیتی واحد و حرفه‌ای در لیبی تحت یک فرماندهی مشترک مانند آنچه در توافقنامه سیاسی این کشور آمده تاکید شده است.

 

شرکت کنندگان در این نشست همچنین به پایبندی خود به حق حاکمیت و استقلال لیبی و حفظ وحدت ارضی آن، تشویق به حل مسالمت آمیز بحران در این کشور توسط یک رهبری که بتواند روند انتقال دموکراسی در این کشور را تکمیل کند و مخالفت با هرگونه دخالت نظامی بیگانه در این کشور تاکید کردند.

 

در بیانیه پایانی این نشست آمده که در مواجهه با چالش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی موجود در لیبی به یک نظارت بین‌المللی و منطقه‌ای هماهنگ و مکمل جهت کمک به لیبی نیاز است.

 

شرکت‌کنندگان همچنین از تصمیم اتحادیه عرب برای تقویت نقشش در حمایت از روند سیاسی در لیبی با تعیین نماینده ویژه دبیرکل اتحادیه برای این کشور استقبال کردند.

 

شرکت کنندگان در این نشست در ادامه با تشکیل یک کمیته متشکل از اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل جهت تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌ها میان سه نهاد در راستای حمایت و تشویق آشتی ملی در لیبی پیشبرد گفت‌وگوی سیاسی و تسهیل روند اجرای توافقنامه ضخیرات موافقت کردند.

 

این طرف‌ها در پایان خشونت‌های اخیر در شهر طرابلس و تلاش برای به کنترل درآوردن مقرهای دولتی در این شهر را محکوم و تاکید کردند که این اقدامات غیرقابل قبول مانع از روند سیاسی و انتقال دموکراسی در این کشور می‌شود.

 

این سه نهاد همچنین با استمرار هماهنگی‌های فعال و سازنده میان خود از طریق تشکیل نشست‌های سه جانبه دوره‌ای در آینده توافق کردند.

 

مارتین کوبلر، فرستاده سازمان مللل به لیبی نیز در کنفرانس مطبوعاتی که پس از این نشست برگزار شد، از وجود ۲۰ میلیون قبضه سلاح در لیبی که در دست گروه‌های شبه نظامی هستند، خبر داد وگفت: این اسلحه‌ها از آسمان لیبی فرود نیامده‌اند بلکه دیگر طرف‌های حامی این گروه‌های تروریستی آنها را وارد لیبی کرده‌اند.

 

فرستاده سازمان ملل به لیبی در ادامه بر موضع گیری سازمان ملل بر لزوم رهایی از این سلاح‌ها تاکید کرد و گفت: تصمیم ممنوعیت واردات اسلحه به لیبی در راستای پایان یافتن درگیری‌ها در این کشور اتخاذ شد.

 

کوبلر در ادامه حمایت خود را از شورای ریاستی، ارتش ملی و توافقنامه “صخیرات” که شامل همه طرف‌های لیبیایی است و با نظارت سازمان ملل در مراکش به امضا رسید اعلام کرد و گفت: جایگزین دیگری برای این توافقنامه وجود ندارد و هیچ کسی هم نمی‌تواند به رویاهای مردم لیبی تحقق بخشد.

 

کوبلر تاکید کرد: مقامات اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل که امروز اینجا جمع شده‌اند، از خارج مردم لیبی را حمایت می‌کنند زیرا این مردم لیبی هستند که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند و ما تنها از حل سیاسی این بحران وایجاد ثبات در این کشور حمایت می‌کنیم.

 

این مسئول سازمان ملل با اشاره به اینکه لیبی کشوری ثروتمند است و نمی‌تواند به این شکل چند تکه باشد، بر حمایت جدی خود از شورای ریاستی و شورای قانونگذاری لیبی حمایت کرده و ابراز امیدواری کرد که این حمایت به ایجاد آرامش و صلح در لیبی بیانجامد چرا که خطرات موجود در لیبی در حال گسترش در خارج از این کشور است.