خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

تمرین یگان‌های ضد زیردریایی چین/ شناسایی ۲۰ جنگنده چین اطراف تایوان

به گزارش خبرگزاری فارس، در بحبوحه تنش چین با جزیره تایوان، نیروهای مسلح چین روز دوشنبه تمرینات ضد زیردریایی را با مهمات واقعی در دریای «چین شرقی» انجام دادند.

 

به گزارش خبرگزاری «تاس» شناورهای «ژیاکسینگ» و «شیان» در این تمرین شرکت داشتند. آنها به عنوان بخشی از ناو گروه به همراه کشتی‌های دیگر تمرین‌های عملی را با مهمات واقعی در منطقه تعیین‌ شده در دریای چین شرقی انجام دادند. فرماندهی شرقی ارتش چین پیشتر سلاح‌های ضد زیردریایی، ضد هوایی و ضد موشکی را برای حمله به اهداف در دریا مستقر کرده بود.

 

روز یکشنبه، اداره ایمنی دریایی چین از برگزاری این رزمایش در دریای چین شرقی خبر داد. ارتش چین به دلایل امنیتی چندان به محتوای این رزمایش و شمار نیروهای شرکت کننده اشاره‌ای نکرده است.

 

از ابتدای ماه اوت، نیروهای مسلح چین یک سری رزمایش‌ها را در امتداد سواحل این کشور همزمان با افزایش تنش فزاینده در تنگه تایوان انجام داده‌اند که ناشی از سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است.

 

ارتش چین همچنین رزمایش‌های گسترده‌ای را با شلیک موشک در ۶ منطقه آبی در اطراف جزیره تایوان انجام داد.

 

بر اساس اصل چین واحد، جزیره تایوان بخشی از چین به حساب می‌آید و مقامات پکن هرگز این احتمال که با توسل به قوه قهریه تایوان را مجددا تحت کنترل خود در آورند، رد نکرده‌اند.

 

برآوردهای جدید اندیشکده آمریکایی نیز بر گسترش صنایع نظامی چین و تجهیز نیروی دریایی این کشور به پنج فروند ناو هواپیمابر و ۱۰ فروند زیر دریایی موشک انداز اتمی اشاره دارد.

 

بر اساس این گزارش، برآوردهای جدید گسترش نظامی مداوم چین را نشان می‌دهد به طوریکه نیروی دریایی ارتش چین دارای منابعی است که تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند تا پنج فروند ناو هواپیمابر و ۱۰ زیردریایی موشک انداز اتمی را به کار گیرد.

 

به نوشته وبگاه «نیروی دریایی آمریکا» به نقل از اندیشکده «مرکز ارزیابی راهبردی آمریکا» ارتش چین منابع لازم برای ادامه نوین‌سازی خود در دهه ۲۰۲۰ را دارد. برای نیروی دریایی ارتش چین، این می‌تواند به ناوچه‌ها، قایق‌های موشکی و زیردریایی‌های برقی دیزلی تبدیل شود که می‌توانند برای دفاع منطقه‌ای و همچنین فشار بر تایوان مورد استفاده قرار گیرند، زیرا چین قصد دارد این جزیره را با سرزمین اصلی متحد کند.

 

این گزارش بودجه کافی چین برای ساخت ناوهای هواپیمابر، رزمناوها، ناوشکن‌ها، کشتی‌های لجستیکی، بمب‌افکن‌های راهبردی و هواپیماهای حمل‌ونقل و سوخت‌گیری راهبردی را تا دهه ۲۰۳۰ را پیش‌بینی کرده است.

 

شناسایی ۲۰ جنگنده چین اطراف تایوان

 

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که چهار فروند کشتی جنگی و ۲۰ فروند جنگنده چینی در اطراف این جزیره شناسایی شدند.

 

وزارت دفاع تایوان مطابق روزهای گذشته از تسلط بر اوضاع و آماده باش یگان‌های موشکی و هوایی خود سخن گفت.

 

به دنبال سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و استقبال مقامات ارشد تایوان از او در این جزیره، مسئولان ارشد چین که بارها به آمریکا و جدایی طلبان تایوانی درباره نادیده گرفتن اصل «چین واحد» هشدار داده‌اند، اقداماتی از قبیل برگزاری رزمایش‌های نظامی را در پیش گرفته‌اند.

 

پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

لزوم اجتناب آمریکا از اشتباهات مکرر خود در مسئله تایوان

با مروری بر بحران کنونی در تنگه تایوان، هر فرد بی‌طرفی متوجه می‌شود که این تنش به تحریک ایالات متحده و با برنامه ریزی آن کشور ایجاد شده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا