خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

«تله بدهی»، توطئه غرب علیه روابط چین و آفریقا

وزیر امور خارجه چین و رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در نشستی خبری ادعای بی‌اساس موسوم به «دام بدهی» را در آفریقا رد کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری وزارت خارجه چین، کین گانگ وزیر امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با موسی فاکی محمد، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا که در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ماه جاری) برگزار شد، ادعای بی اساس مبنی بر ایجاد «دام بدهی» در آفریقا از سوی کشورش را رد کرد.

کین گانگ در پاسخ به خبرنگاران درباره دیدگاه چین در خصوص دومین اجلاس رهبران ایالات متحده و آفریقا گفت چین و آمریکا به عنوان اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل مسوولیت مهمی در زمینه برقراری صلح و توسعه جهانی بر عهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: روابط چین و آمریکا نباید بصورت یک رقابت یا بازی با حاصل جمع صفر باشد که سود یک طرف به قیمت ضرر دیگری تمام شود.

وزیر خارجه چین خاطرنشان کرد: پکن و واشنگتن باید به یکدیگر احترام بگذارند، در برقراری صلح مشارکت داشته باشند، همکاری برد-برد را دنبال کنند و به منافع شخص ثالث صدمه نزنند.

وی افزود: این مساله باید با مقتضیات زمان و انتظارات مشترک جامعه بین المللی مطابقت داشته باشد.

کین گانگ گفت، چین و آفریقا دوستی عمیق سنتی با یکدیگر دارند. همکاری دو طرف بر اساس صداقت، نتایج واقعی، حسن نیت، احترام متقابل، برابری، سود متقابل و برد-برد است.

وی افزود: چین از ابتدای قرن جدید بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر ریل قطار، ۶۰۰۰ کیلومتر جاده، ۲۰ بندر و بیش از ۸۰ تاسیسات برق در مقیاس بزرگ در آفریقا احداث کرده است و بالغ بر۱۳۰ بیمارستان و کلینیک، بیش از ۱۷۰ مدرسه و ۴۵ مکان ورزشی و بیش از ۵۰۰ پروژه کشاورزی را در آفریقا تامین مالی کرده است.

وی تصریح کرد این اقدامات نتایج ملموسی در پیشبرد توسعه اقتصادی و اجتماعی و بهبود معیشت مردم در آفریقا ایفا کرده است.

کین گانگ خاطرنشان کرد که افریقا قاره ای نوظهور و سرشار از امید و نشاط است. بدون صلح و توسعه آفریقا جهان در ثبات و رفاه نخواهد بود. آفریقا به همبستگی و همکاری نیاز دارد نه به رویارویی بلوکی. هیچ کشور یا فردی قدرت این را ندارد که کشورهای آفریقایی را مجبور به جانبداری از یک طرف خاص کند.

وی افزود آفریقا باید صحنه ای برای همکاری های بین المللی باشد نه عرصه ای برای رقابت با نیروی های بزرگ. اگر رقابتی هم وجود داشته باشد باید این باشد که چه کسی کارهای عملی بیشتری برای صلح و توسعه آفریقا انجام می دهد و چه کسی به این قاره کمک می کند.

کین گانگ گفت : چین خوشحال است که می بیند هر کشوری واقعا به آفریقا کمک می کند تا صلح و توسعه را با صداقت تحقق بخشد. در صورت تمایل دوستان آفریقایی، چین نیز حاضر است با هر کشور دیگری در آفریقا همکاری های سه جانبه یا چند جانبه داشته باشد تا به طور مشترک به توسعه و جوان سازی این قاره کمک های بیشتری کند.

کین گانگ خاطرنشان کرد: کشورهای آفریقایی در سال های اخیر به طور فعال برای ترویج توسعه اقتصادی و اجتماعی تلاش کرده‌اند اما کمبود بودجه به یک معضل بزرگ برای رونق و تجدید حیات آفریقا تبدیل شده است و چگونگی ایجاد توازن در تامین مالی توسعه با رشد بدهی موضوعی است که همه کشورها باید در مسیر پیگیری توسعه با آن روبرو شوند.

انگلیس بالگرد «آپاچی» و تانک چلنجر۲ به اوکراین ارسال می‌کند

انگلیس به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی به اوکراین، چهار فروند بالگرد تهاجمی «آپاچی» برای کی‌یف ارسال می‌کند. به گزارش مهر به نقل از تاس، یک نشریه انگلیسی به نقل از منابع وزارت دفاع این کشور مدعی شد که لندن به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی به اوکراین، چهار فروند بالگرد تهاجمی «آپاچی» ... انگلیس بالگرد «آپاچی» و تانک چلنجر۲ به اوکراین ارسال می‌کند

ادامه

انگلستان, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

دیپلمات روس: حمله اوکراین به‌ روسیه یا بلاروس با پاسخ جمعی همراه خواهد بود

یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه روسیه هشدار داد که از منظر حقوقی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی حق دفاع از همدیگر را در برابر تجاوز خارجی دارند. به گزارش مهر به نقل از تاس، مدیر بخش دوم کشورهای مستقل مشترک المنافع وزارت خارجه روسیه نسبت به احتمال حمله اوکراین به این کشور یا بلاروس ... دیپلمات روس: حمله اوکراین به‌ روسیه یا بلاروس با پاسخ جمعی همراه خواهد بود

ادامه

اوکراین, بلاروس, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, سازمان پیمان امنیت جمعی, شرق اروپا

سناتور آمریکایی: آموزش اوکراینی‌ها پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت

سناتور ایالت اوکلاهما هشدار داد که اقدام آمریکا برای آموزش نظامیان اوکراینی برای استفاده از سامانه پدافندی پاتریوت در خاک آمریکا، پیامدهای غیرقابل پیش بینی به همراه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری فارس، «ناتان داهم» سناتور ایالت اوکلاهاما هشدار داد که اقدام آمریکا برای آموزش نیروهای اوکراینی در آمریکا «پیامدهای غیرقابل پیش بینی» به همراه ... سناتور آمریکایی: آموزش اوکراینی‌ها پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت

ادامه

آمریکا, المان, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, لهستان

روسیه: سوئد درباره پرونده نورد استریم پنهان کاری می‌کند

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: امتناع سوئد از افشای نتایج تحقیقات خود در مورد حمله تروریستی به خط لوله نورد استریم در شهریور ماه نشان می‌دهد که استکهلم چیزی را پنهان می‌کند. به گزارش روز شنبه ایرنا از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، سوئد را به سبب سکوت در مورد هویت عاملان حمله ... روسیه: سوئد درباره پرونده نورد استریم پنهان کاری می‌کند

ادامه

اقتصادی, المان, جنگ سرد, جهان, دانمارک, روسیه, سوئد, شمال اروپا