حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تشدید شکاف‌ها در جامعه انگلیس در سایه سیاست‌های ضد‌اعتصابی “ریشی سوناک”

این روزها اعتصاب‌ها در انگلیس به طور بی سابقه‌ای در حال گسترش است و سیاست‌های ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس هم خشم مردمی را افزایش داده و به شکاف‌ها در جامعه انگلیس دامن می‌زند.

به گزارش تسنیم، روزنامه “وینر سایونگ” در مطلبی به تداوم موج اعتصاب های گسترده در انگلیس پرداخته و نوشت: تعداد زیادی پرستار انگلیسی با روسری و کلاه پشمی و در دست داشتن بطری قمقمه با قهوه و چای در مقابل بیمارستان‌های خود تظاهرات کردند. آن ها با دلی سنگین و با دست‌های سرد به‌جای حضور در بخش‌های خود در مقابل ورودی‌ها ایستادند.

ده‌ها هزار پرستار روز چهارشنبه با پوسترهای اعتراضی خود در مقابل بیمارستان‌های انگلیسی تجمع کردند تا علیه دستمزد پایین و شرایط کاری بد تظاهرات کنند. این اعتصاب برای اولین بار دو روز کامل از جمله پنجشنبه ادامه خواهد داشت و انتظار می رود در صورت عدم موافقت دولت با مصالحه، از فوریه برای دوره های طولانی تری ادامه یابد.

در بسیاری از بیمارستان ها، که به سختی می توانند نیازهای روزانه را برآورده کنند، تنها خدمات اورژانسی عملیات را در طول اعتصاب ادامه دادند. هزاران عمل و قرارهای درمانی باید لغو می شدند. در همین حال، سایر کارگران درمانگاه و انجمن های دستیاران نیز قصد دارند به این اعتراض بپیوندند. رانندگان آمبولانس هم روز دوشنبه بار دیگر دست به اعتصاب می زنند.

در ادامه این گزارش آمده است: کارکنان بیمارستان در اعلام این نارضایتی خود تنها نیستند. قطارها و اتوبوس ها به زودی دوباره برای چند روز پس از شکست همه مذاکرات متوقف خواهند شد. کارکنان اداره پست هم دوباره اعتصاب می کند. برخی کارکنان وزارتخانه ها، کارمندان نهادهای مهم و همچنین اساتید دانشگاه هم به این اقدامات اعتراضی پیوسته اند.

علاوه بر این، صدها هزار معلم در انگلیس می خواهند کار خود را از فوریه در روزهای نامعلومی متوقف کنند. انتظار می‌رود که بیشتر مدارس مجبور شوند برای مدت طولانی‌تری تعطیل شوند. علاوه بر اعتصابات در بیمارستان ها، این امر هم به ویژه تأثیر قابل توجهی خواهد داشت و احتمالا تا بهار ادامه دارد.

اتحادیه های معلمان شکایت دارند که دستمزدهای واقعی در مدارس در ۱۲ سال گذشته یک چهارم کاهش یافته است و رکورد تورم کنونی که هنوز بالای ۱۰ درصد است، برای بسیاری از معلمان “غیرقابل کنترل” است. دولت پیشنهاد افزایش دستمزدها در حدود پنج درصد را داده است. وضعیت برای پرسنل پرستاری در بیمارستان ها نیز مشابه است.

در مجموع، دستمزدها در خدمات عمومی تنها ۳.۳ درصد در سال قبل و در بخش خصوصی ۷.۲ درصد افزایش یافته است. فدراسیون اتحادیه TUC در حال برنامه ریزی یک “روز اعتراض ملی” در همه مناطق این کشور برای ۱ فوریه است.

از زمان حکومت مارگارت تاچر این موج بزرگ از اعتصاب ها وجود نداشته است. تنها در شش ماه ژوئن تا نوامبر ۲۰۲۲، بیش از ۱.۶ میلیون روز کاری به دلیل اعتصابات از دست رفته است. طبق محاسبات فایننشال تایمز، این بالاترین تعداد روزهای اعتصاب در بریتانیا در ۳۰ سال گذشته است.

دولت ریشی سوناک پس از خوددارای های اولیه بالاخره با مذاکره با اتحادیه ها موافقت کرد، اما تعدیل کامل تورم را رد کرد. وی توضیح داد که تسلیم شدن از سوی او مبارزه با تورم را به خطر می اندازد، که در حال حاضر باید اولویت مطلق باشد.

این وضعیت همچنین در نتیجه قوانین جدید ضد اعتصابی که سوناک اکنون در پارلمان ارائه کرده است، تشدید شده است. هدف آنها این است که دولت را قادر سازد تا از حداقل سطح خدمات در برخی زمینه های کاری در زمان اعتصاب اطمینان حاصل کند و در صورت لزوم اعتصاب کنندگان سرکش را اخراج کند. این قواعد باید مستقیماً در مورد بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها، راه آهن و آتش نشانی اعمال شود.

با این حال به اعتقاد دولت در صورت لزوم، باید بتوان آن را به مدارس و دانشگاه‌ها، حوزه امنیت مرزی و از کار انداختن نیروگاه‌های هسته‌ای و سایر بخش‌ها تعمیم داد. پل نواک، دبیر کل TUC، این لایحه را غیر دموکراتیک، غیرعملی و احتمالاً غیرقانونی خواند. آنجلا راینر، معاون رهبر حزب کارگر، از نقض اصول حقوق مدنی و از محدودیت آزادی هایی که قرن ها برای آن مبارزه شده است صحبت کرد.

روزنامه پاسایر نویه پرسه هم در مطلبی نوشت: در واقع، جامعه انگلیس به صورت بی سابقه دچار جدایی شده است. اینجا دولت محافظه‌کار، آنجا اتحادیه‌های کارگری و اپوزیسیون چپ-لیبرال. آخرین اقدام ریشی سوناک احتمالاً شکاف ها را بیشتر خواهد کرد.

در واقع، خشم بسیار زیاد است. کیر استارمر، رهبر حزب کارگر گفت که دولت به جای تشویق پرستاران به اخراج آنها روی آورده است.

یورش رژیم ولایت فقیه به معیشت و درمان زحمتکشان

رژیم بار دیگر و در یورشی جدید به حقوق و اندوخته‌های کارگران در سازمان تأمین اجتماعی با ترفندی به‌ظ‌اهر به‌منظور جلوگیری از “بحران و ورشکستگی” آن، قصد خصوصی‌سازی “بانک رفاه کارگران” و تحمیل به‌اصطلاح اصلاحات “پارامتریک” برای افزودن ۵ سال به سن بازنشستگی را در متن برنامه هفتم توسعه خود در نظر دارد. کارگران با ... یورش رژیم ولایت فقیه به معیشت و درمان زحمتکشان

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

سازمان‌های جعلی از عوامل موثر در گمراهی و بی‌سازمانی کارگران

نمی‌توان بدون نظر و رای کارگران به نام آن‌ها شورا یا سندیکا ساخت و از آن بدتر شورایی برای هدایت اعتراضات آنها سازمان داد! این در بهترین حالت قرارگرفتن در جایگاه وکیل تسخیری و اعلام قیمومیتِ کارگران است. مقدمه: درآخرین یادداشت اخیر با عنوان “کلید جستجو برای گمراهی زدایی در خیزش اخیر مردمی” به وجود ... سازمان‌های جعلی از عوامل موثر در گمراهی و بی‌سازمانی کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, استبداد, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

به این بهانه که افزایش دستمزد سبب افزایش تورم می‌شود تنها بیست درصد اضافه کرده‌اند

یک اقتصاددان گفت: بودجه‌ی باقیِ بخش‌ها معادل نرخ تورم افزایش پیدا کرده اما به کارکنان که رسیده‌اند، به این بهانه که افزایش دستمزد سبب افزایش نرخ تورم می‌شود تنها بیست درصد اضافه کرده‌اند. اگر قرار بود نرخ تورم کنترل شود باید بودجه‌ی تمام بخش‌ها را متناسب تعیین می‌کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی افقه (استاد ... به این بهانه که افزایش دستمزد سبب افزایش تورم می‌شود تنها بیست درصد اضافه کرده‌اند

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

مبارزهٔ کارکنان رسمی صنعت نفت برای حقوقی‌که از دستیابی به‌آن بازمانده‌اند!

طی سالیان اخیر کارکنان رسمی صنعت نفت برای تأمین منافع‌شان به‌شکل‌هایی گوناگون مبارزه کرده‌اند. کارکنان رسمی صنعت نفت گردهمایی‌ها و تجمع‌های اعتراضی‌ای پرشمار و همراه اتحاد عمل در اهواز، ماهشهر، گچساران، عسلویه، جزیره خارک، محمودآباد، و منطقه عملیاتی تنگ‌بیجار برگزار کردند و اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، افزایش حقوق و دستمزد، ... مبارزهٔ کارکنان رسمی صنعت نفت برای حقوقی‌که از دستیابی به‌آن بازمانده‌اند!

ادامه

اختلاف طبقاتی, استبداد, ایران, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, کارگری, نئولیبرالیسم