روسیه: تراکنش مالی تروریست‌ها و ملی‌گرایان اوکراین کشف شد

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد: تحقیقات صورت گرفته شواهدی مبنی بر ارتباط بین عوامل حمله تروریستی به سالن کنسرت کرکوس با ملی‌گرایان اوکراین از جمله تراکنش مالی را تأیید می‌کند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ کمیته تحقیقات روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: نتایج اولیه تحقیقات، ماهیت برنامه ریزی شده اقدامات تروریست‌ها، آماده سازی دقیق ... روسیه: تراکنش مالی تروریست‌ها و ملی‌گرایان اوکراین کشف شد

ادامه

اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق اروپا

آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ارتش بورکینافاسو طی عملیاتی موفق شد شماری از تروریست‌ها را از میان بردارد. به گزارش ایسنا، ارتش بورکینافاسو در عملیاتی ضدتروریستی در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ تروریست را کشت. خبرگزاری ریانووستی روسیه با انتشار تصاویری از نظامیان این کشور، نوشت این کشور واقع در غرب آفریقا سال‌هاست که با تروریست‌ها در نبرد است ... کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, خبر, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه

وزارت خارجه روسیه: آمریکا در حمله تروریستی مسکو، خودش را گوشه رینگ گرفتار کرد!

سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید که آمریکا خیلی عجولانه مسئولیت حمله تروریستی مسکو را به گردن داعش انداخت و با این تصمیم خودش در گوشه رینگ گیر افتاده است! به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به حمله تروریستی جمعه هفته گذشته به یک سالن کنسرت ... وزارت خارجه روسیه: آمریکا در حمله تروریستی مسکو، خودش را گوشه رینگ گرفتار کرد!

ادامه

آمریکا, انگلس, اوکراین, تحلیل, تروریسم, جهان, روسیه, شرق اروپا

تشدید درگیری‌ها در افغانستان؛ دست به دست شدن شهرستان‌ها و «آتش زدن و غارت» منازل مردم

برخی از منابع محلی افغانستان با تشدید درگیری در چند روز اخیر از دست به دست شدن برخی از شهرستان‌ها مانند “نهر سراج ” میان دوطرف درگیر در یک شبانه گذشته خبر می‌دهند.

 

به گزارش ایرنا، گزارش‌های منتشر شده از نبرد سنگین بین ارتش و افراد گروه طالبان در بیش از ۸۰ شهرستان این کشور و  وارد آمدن تلفات سنگین به دو طرف درگیری حکایت دارد.

 

وزارت دفاع افغانستان نیز در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت نبردهای جاری میان شورشیان طالبان و نیروهای دولتی از کشته شدن ۲۵۸ نفر  از طالبان و زخمی شدن ۱۵۶ شورشی دیگر طی بیست و چهار ساعت گذشته خبر داده است؛ ادعایی که مسئولان طالبان آنرا رد کرده‌اند.

 

آتش زدن و چپاول خانه‌ها در پاتو

 

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی است که شدت درگیری‌ها در ولسوالی (شهرستان) پاتو در ولایت دایکندی روز جمعه افزایش یافت و همین مسئله سبب آوارگی صدها خانواده ساکن در این منطقه شد.

 

خبرگزاری افق به نقل از محمد محقق؛ مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان در امور سیاسی و امنیتی اعلام کرد که نبردها در ولسوالی پاتوی داینکندی شدت گرفته و طالبان مشغول «آتش زدن و غارت» منازل مردم هستند.

 

این مقام دولتی همچنین خواستار آن شد که حکومت برای بازپس‌گیری کنترل این بخش از خاک افغانستان که طالبان در برخی نقاط مرزی آن فعالیت دارد، به سرعت وارد عمل شود.

 

منابع محلی می‌گویند که ولسوالی پاتو از یک هفته پیش در معرض حملات شدید جنگجویان طالبان قرار داشت و اینک که شورشان بر آن مسلط شده‌اند اقدام به چپاول و آتش‌زدن خانه‌ها و خرمن‌های مردم می‌کنند.

 

نبرد در شهرستان های دیگر

 

نبرد در دیگر نقاط افغانستان نیز به شدت ادامه دارد و بر اساس آخرین گزارش‌ها ولسوالی کلیدی گرشک در ولایت هلمند روز جمعه میان نیروهای دولتی و طالبان دست به دست شد.

 

برخی منابع همچنین از سقوط یک پاسگاه ارتش در مرکز میدان وردک و نیز یک پایگاه نظامیان در ولسوالی قلعه کاه فراه به دست طالبان خبر داده و تاکید کرده‌اند که در جریان این نبردها هشت نیروی دولتی کشته شده‌اند.

 

ولایت هلمند از مناطقی است که طی روزهای گذشته نبردهای سنگینی در آن جریان داشته و آنطور که برخی رسانه‌های محلی نوشته‌اند «چند روز می‌شود که در میان دود و آتش جنگ می‌سوزد.»

 

ولایت بغلان نیز از دیگر مناطق پر تنش است. دولت افغانستان اعلام کرده که نیروهای امنیتی خود را از ولسوالی دهنه غوری واقع در این ولایت خارج کرده است.

 

در بیانیه دولت آمده است که این نیروها به جای مناسب‌تری منتقل شده و از آنها برای پاکسازی والسوالی دهنه غوری به شکلی بهتر و موثرتر استفاده خواهد شد.

 

شورای ولایتی فاریاب نیز اعلام کرده که در جریان حمله طالبان به شیرین تگاب، شمار زیادی از خودروها و تجهیزات نظامی به دست نیروهای شورشی افتاده است.

 

در حالی که برخی مقام‌های دولتی شکست‌های اخیر در برابر حملات طالبان را نوعی عقب‌نشینی تاکتیکی توصیف کرده‌اند، شبه‌نظامیان اسلامگرا این فتوحات را ناشی از برتری نظامی دانسته و مدعی شده‌اند که طی یک ماه گذشته دست کم بر ۴۰ ولسوالی مسلط شده‌اند.

 

این تحولات همزمان با آخرین مراحل خروج نیروهای نظامی آمریکا و دیگر نظامیان خارجیِ عضو هیئت مامور ناتو در افغانستان از این کشور صورت می‌گیرد.

 

«نادرسعیدی» عضو شورای استانی جوزجان در شمال افغانستان اعلام کرد که دیروز شهرستان شیرین تگاب در این استان پس از نبرد سنگین به تصرف طالبان در آمد و بیش از ۳۰۰ نیروی دولتی در این شهرستان به اسارت طالبان در آمده است.

 

سعیدی گفته است که طالبان از این شهرستان تجهیزات سنگین و نیمه سنگین نظامی را بدست آورده اند که از جمله ده ها تانک هاموی می باشد.

 

اما دفتر مطبوعاتی لشکر ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان بدون هیچ گونه اظهار نظر در باره سقوط شهرستان شیرین تگاب بدست طالبان گفته است که ۱۱۰ عضو گروه طالبان در نبردهای شرین تگاب کشته و یا زخمی شده‌اند.

 

طی دو هفته ی اخیر، شهرستانهای قیصار و المار فاریا نیز به دست طالبان سقوط کرده بود.

 

شهرستان دهنه غوری در استان بغلان افغانستان نیز پس از یک درگیری نفس گیر بدست طالبان سقوط کرده است و نیروهای افغان مدعی شده اند که تلفات سنگین در این نبرد به طالبان وارد شده است.

 

اما در استان گرشک استان هلمند نیروهای ارتش موفق شدند که کنترل این شهرستان را از طالبان بگیرند «فواد امان»، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رسانه ها گفت که شهرستان گرشک هلمند بگونه کامل از وجود طالبان پاکسازی شده است.

 

درگیری بین نیروهای افغان و افراد طالبان در شهرستان «بهارک» استان تخار ادامه دارد و گروه طالبان در شهرستان «پاتو» در استان دایکندی نیز یک منطقه را به «سرتگاب» از نیروهای دولتی گفته اند و جنگ در این شهرستان هم ادامه دارد.

 

از استان هرات در غرب افغانستان نیز گزارش شده است که نیروهای دولتی موفق شده اند که محاصره یک هفته ای شهرستان «اوبه» را شکسته و ۴۹ زخمی نیروهای ارتش را که در آن شهرستان گیر مانده بودند به مرکز هرات برای درمان منتقل کنند.

 

دولت افغانستان طی هفته گذشته بصورت واضح از همدستی تعدادی از مردم  و بزرگان اقدام در سقوط شهرستان‌ها خبر داد و  اضافه کرد به نیروهای  دولتی دستور داده شده که این افراد را بازداشت کنند.

 

در پی همین دستور استاندار نورستان در شرق افغانستان اعلام کرد که ۳۸ تن افرادی را که سقوط شهرستان «میان دوآب» بدست طالبان نقش داشتند، دستگیر کرده‌اند.

 

تشدید جنگ در افغانستان در حالی جریان دارد که رسانه‌های افغانستان از سفر هیات شش نفری دولت به  دوحه برای گفت وگو با طالبان خبر داده‌اند.

 

رسانه‌های افغانستان نوشته‌اند که عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، محمدیونس قانونی معاون سابق رئیس جمهوری و عضو حزب جمعیت اسلامی، حامد کرزی رئیس جمهوری سابق، محمدکریم خلیلی رئیس سابق شورای عالی صلح و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، بابر فرهمند معاون شورای عالی مصالحه ملی و محمداکرم خپلواک بزودی عازم دوحه می‌شوند.

کنگره در پی بازپس‌گیری اختیارات گمشده

مجلس نمایندگان امریکا روز پنجشنبه رأی به تصویب طرحی داد که بر اساس آن مجوزی که در سال ۲۰۰۲ به رییس‌جمهور ایالات متحده برای اقدام نظامی علیه عراق داده شده بود، لغو شد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا از این مجوز برای توجیه حقوقی ترور فرمانده سپاه قدس ایران استفاده کرده بود.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تجاوز نظامی, تروریسم, جهان, خاورمیانه, سوریه, عراق, مقاله

۶۰ نفر از تروریست‌های الشباب در انفجار انبار اسلحه در سومالی کشته شدند

تاکنون رسانه‌های محلی از علت انفجار این انبار اسلحه گزارشی منتشر نکرده‌اند، اما ارتش سومالی عملیاتی برای مقابله با این گروه در جنوب این کشور آغاز کرده است.

ادامه

اتحادیه آفریقا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, سومالی, شرق افریقا

توافق سران پیمان ناتو بر اهمیت همکاری اروپا و آمریکای شمالی برای مقابله با روسیه و چین

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه بعد از نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

ادامه

افغانستان, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, گزارش, ناتو