سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا

یک هواپیمای جنگنده اف-۱۶ که گفته می‌شود حامل مواد شیمیایی احتمالا خطرناکی بوده است، در نزدیکی یک پایگاه هوایی در آمریکا سقوط کرد. به گزارش ایسنا، یک هواپیمای جنگنده اف-۱۶ (F-۱۶) نیروی هوایی آمریکا که ظاهرا نوعی زباله شیمیایی را با خود حمل می‌کرد، در نزدیکی یک پایگاه هوایی در ایالت نیومکزیکو سقوط کرد. رسانه‌های ... سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, خبر, کره جنوبی, مکزیک

وکلای دولت آمریکا از بایدن خواستند کمک نظامی به تل‌آویو را متوقف کند

گروهی از وکلای دولت آمریکا با توجه به گزارش‌ها درباره جنایات جنگی اسرائیل در غزه که آن را ناقض قوانین بین‌المللی و قوانین آمریکا تلقی کرده‌اند، خواستار متوقف شدن عرضه تسلیحات آمریکا به اسرائیل شدند. به گزارش ایسنا، گروهی از وکلای داخل و خارج از کشور، از جمله، حداقل ۲۰ نفر از آن‌ها که در ... وکلای دولت آمریکا از بایدن خواستند کمک نظامی به تل‌آویو را متوقف کند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, فلسطین

واشنگتن‌پست: اوکراین دیگر نیرویی ندارد که آمریکا بخواهد کمک کند

طی روزهای اخیر نیروهای اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی از سه روستا در منطقه دونتسک شدند؛ اتفاقی که نه تنها نقاط آسیب‌پذیر اوکراین را عمیق‌تر کرده است، بلکه مسئله کمبود نیروهای این کشور را مجددا برجسته می‌کند. به گزارش ایسنا، پس از کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که پیشتر ... واشنگتن‌پست: اوکراین دیگر نیرویی ندارد که آمریکا بخواهد کمک کند

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپای مرکزی, اسلواکی, اوکراین, جنگ نیابتی, روسیه, رومانی, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, گزارش, لهستان, مجارستان, مولداوی

تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی

پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد که اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که صدور حکم بازداشت ضد مقامات اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در بحبوحه افزایش ابهامات درباره دادگاه لاهه که می‌تواند حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و همچنین سایر مقامات این رژیم را به اتهام نقض قوانین ... تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, هلند

نقشِ تاریخیِ امپریالیسمِ آمریکا در حمایت و تسلیحِ دولتِ صهیونیست و‌خونریزِ اسرائیل

روزنامه “جهان کارگر” به‌عنوان ارگان چندین حزب و تشکل کارگری ایالات متحده آمریکا از کارگران این کشور خواست تا از جنبش توقف جنگ بر علیه مردم غزه حمایت کنند. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه «جهان کارگر»، این روزنامه به عنوان ارگان تبلیغاتی شورای احزاب چپ و کارگری آمریکا، روز جهانی کارگر را ... نقشِ تاریخیِ امپریالیسمِ آمریکا در حمایت و تسلیحِ دولتِ صهیونیست و‌خونریزِ اسرائیل

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, امپریالیسم, جهان, حقوق بشر, صهیونیسم, طبقه کارگر, فلسطین, گزارش, همبستگی

کنگره در پی بازپس‌گیری اختیارات گمشده

مجلس نمایندگان امریکا روز پنجشنبه رأی به تصویب طرحی داد که بر اساس آن مجوزی که در سال ۲۰۰۲ به رییس‌جمهور ایالات متحده برای اقدام نظامی علیه عراق داده شده بود، لغو شد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا از این مجوز برای توجیه حقوقی ترور فرمانده سپاه قدس ایران استفاده کرده بود.

 

اعتمادآنلاین| این طرح در حالی با رأی ۲۶۸ موافق در مقابل ۱۶۱ مخالف به تصویب رسید که ۴۹ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیز با دموکرات‌ها همراه شدند و رأی به لغو مجوز اقدام نظامی در عراق دادند. الین لوریا، نماینده ویرجینیا تنها دموکراتی بود که بر خلاف هم‌حزبی‌هایش رأی مخالف به این طرح داد و آن را مخالف منافع ایالات متحده در عراق توصیف کرد.

 

به گزارش روزنامه اعتماد، کاخ سفید ابتدای هفته اعلام کرده بود از طرح باربارا لی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان در راستای لغو مجوزی که به دولت امریکا اجازه اقدام نظامی علیه عراق می‌دهد، حمایت خواهد کرد؛ چراکه «این مجوز موسوم به ۲۰۰۲ AUFM به عنوان یک مبنای حقوقی داخلی در نظر گرفته می‌شود و لغو آن کمترین تاثیر را بر عملیات‌ نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق خواهد داشت».

 

از زمان تصویب این مجوز از سوی کنگره در ۳ دهه قبل، دست‌کم ۳ رییس‌جمهور از آن مجوز به منظور توجیه برخی اقدامات نظامی ایالات متحده در عراق استفاده کرده‌اند و منتقدان معتقدند این استفاده‌ها سنخیتی با مبنای تصویب مجوز نداشته است. اکنون موافقان لغو ۲۰۰۲ AUFM می‌گویند این مجوز اختیارات بسیاری که باید در دست قوه مقننه می‌بود را به قوه مجریه واگذار کرده و مخالفان بر این باورند که لغو این مجوز بدون در نظر گرفتن جایگزینی که بتواند تامین‌کننده نیازهای عملیاتی ارتش امریکا در عراق باشد، می‌تواند نظامیان امریکایی را با مشکل مواجه کند. موافقان لغو مجوز در پاسخ به این ادعا تاکید دارند، مجوزهای دیگری که در این راستا به ارتش و قوه مجریه داده شده بود همچنان معتبر هستند و لغو ۲۰۰۲ AUFM تاثیری بر عملکرد نظامیان ایالات متحده نخواهد داشت.

 

آدام کینزینگر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان می‌گوید «لغو این مجوز پیامی به دشمنان ماست که تا امروز حملاتی علیه نیروهای نظامی ایالات متحده انجام نداده‌اند. این عدم انجام عملیات نظامی علیه ایالات متحده نه به دلیل نخواستن آنها بلکه به این دلیل بوده که عواقب آن را برای خود خطرناک می‌دیدند. حالا دیگر با لغو این مجوزها آنها به خود اجازه خواهند داد به نیروهای امریکایی حمله کنند».

 

در بیانیه کاخ سفید آمده است که «رییس‌جمهور جو بایدن به منظور اطمینان یافتن از جایگزینی چارچوب‌هایی محدود و مناسب با مجوزهای منسوخ برای حفاظت از نیروهای تروریستی به همکاری با کنگره ادامه خواهد داد».

 

ان‌بی‌سی‌نیوز نوشته است، بحث پیرامون این نوع مجوزها نظیر مجوز سال ۲۰۰۲ برای اقدام نظامی علیه عراق یا مجوز سال ۲۰۰۱ که برای اقدام نظامی علیه افغانستان تصویب شد عموما در زمان‌هایی که روسای جمهور برای اقدامات نظامی بدون هماهنگی با کنگره از آنها استفاده می‌کنند، بالا می‌گیرد. به‌ طور خاص دموکرات‌ها مرتبا به این مجوزها انتقاد و تاکید می‌کردند که این مجوزها با ارایه اطلاعات دروغین و نادرست از سوی نهادهای اطلاعاتی و دولت به کنگره به تصویب رسیده و باید لغو شوند. با این حال مخالفت دولت‌های جورج بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ با لغو این مجوزها در کنار عدم همراهی کامل نمایندگان حزب دموکرات باعث شده بود لغو این مجوزها ممکن نباشد.

 

باراک اوباما در سال ۲۰۱۱ دستور خروج نیروهای امریکایی را از عراق صادر کرد اما در سال ۲۰۱۴ به استناد همین مجوز و به بهانه جنگ با داعش دستور بازگشت بخشی از نیروهای امریکایی را به عراق داد. دونالد ترامپ نیز با توسل جستن به ۲۰۰۲ AUMF تلاش کرد تا ترور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران را از نظر حقوقی توجیه کند.

 

همین اقدام رییس‌جمهور پیشین امریکا باعث شد تا دموکرات‌ها که جریان اکثریت در مجلس نمایندگان را تشکیل می‌دادند، درصدد کاهش اختیارات رییس‌جمهور برآیند. حتی در اوایل سال ۲۰۲۰ این مجلس قطعنامه‌ای تصویب کرد که بر اساس آن اختیارات رییس‌جمهور در صدور دستور برای اقدام نظامی کاهش می‌یافت.

 

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا روز چهارشنبه یعنی یک روز پیش از تصویب طرح لغو مجوز سال ۲۰۰۲ در مجلس نمایندگان گفته بود که برنامه دارد این طرح را پس از تصویب به سنا بیاورد و با تایید آن در سنا، کار لغو مجوزی که علیه منافع امریکا به کار گرفته می‌شد را پایان دهد. شومر تاکید کرد، روسای جمهوری آینده نباید اجازه یابند از این «زباله‌دان قانونی» برای توجیه «ماجراجویی نظامی» استفاده کنند. برای لغو این مجوزها در مجلس سنا به آرای موافق ۶۰ سناتور نیاز خواهد بود. این در حالی است که دموکرات‌ها ۵۰ کرسی و جمهوری‌خواهان نیز ۵۰ کرسی این مجلس را در اختیار دارند.

 

میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در سنا در مخالفت با این طرح صحبت کرده و گفته جمهوری‌خواهان علیه آن رأی خواهند داد. با این وجود همراهی بخشی از جمهوری‌خواهان با طرح لغو مجوز سال ۲۰۰۲ باعث شده همچنان امیدها برای لغو این مجوز در سنا نیز زنده بماند. جیمز آینهوف، سناتور جمهوری‌خواه و از اعضای ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا نیز ضمن حمایت از ترور سردار سلیمانی از سوی نظامیان امریکایی در عراق گفته است لغو این مجوزها اشتباه است چراکه «امکان دارد سلیمانی‌های بیشتری نیز وجود داشته باشند».

 

شماری از سناتورهای امریکایی علاوه بر لغو مصوبه سال ۲۰۰۲ به دنبال لغو مجوز دیگری هستند که کنگره امریکا در سال ۱۹۹۱ به جورج بوش پدر، رییس‌جمهوری وقت این کشور برای مقابله با اشغال کویت از سوی صدام حسین، رییس‌جمهوری وقت عراق داد. سناتور تیم کین، عضو ارشد دموکرات سنا که نقش مهمی در تلاش‌ها برای لغو مجوزهای اعطای اختیارات نظامی به دولت دارد به سی‌ان‌ان گفته باب منندز، یکی دیگر از دموکرات‌های ارشد سنا به ‌طور دایم با کاخ سفید در ارتباط است تا بهترین جایگزین را برای مجوز نظامی سال ۲۰۰۱ بازنویسی کند.

 

تیم کین همچنین برای تصویب طرح لغو مجوز سال ۲۰۰۲ در سنا ابراز امیدواری کرده و گفته است که به بیستمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر به عنوان فرصت مناسبی برای به تصویب رسیدن این طرح نگاه می‌کند. به گفته او دموکرات‌ها امیدوارند این طرح در سپتامبر به تصویب برسد اما هیچ عجله‌ای برای این کار نیست و تا زمانی که از تصویب آن اطمینان حاصل نشود به رأی گذاشته نخواهد شد.

 

سی‌ان‌ان نوشته است که به رغم اظهار خوش‌بینی کین و تعدادی دیگر از سناتورهای دموکرات، آنها کار سختی برای همراه کردن دست‌کم ۱۰ سناتور جمهوری‌خواه و فرار از امکان درگیر شدن این طرح پشت مانعی به نام فیلی‌باستر دارند.

 

تیم کین در زمانی که ترامپ رییس‌جمهور بود، طرح مشابهی را معرفی کرده بود که در مجلس سنا تصویب شده بود. مجلس نمایندگان امریکا هم در آن زمان طرح موازی کین را به تصویب رساند. با وجود این دونالد ترامپ مصوبه کنگره را وتو کرد و قانونگذاران امریکایی در رأی‌گیری بعدی برای شکستن وتوی ترامپ ناکام ماندند.

 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا؛ پنتاگون قصد دارد تلاشش را روی مقابله با نفوذ چین متمرکز کند

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که وزیر دفاع دستور خروج برخی سامانه‌ها و نیروها از خاورمیانه را طی این تابستان داده است اما این تغییرات بر منافع امنیت ملی ما تأثیر نخواهد گذاشت.

ادامه

اردن, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, عراق, عربستان سعودی, کویت

آلمان: دیدار پوتین و بایدن نقطه آغاز سازش است

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه به عنوان دو قدرت غرب و شرق جهان اظهار داشت که این ملاقات نقطه آغاز سازش میان دو طرف بر سر مسائل مورد اختلاف و چالش‌های بین‌المللی است.

ادامه

المان, امریکا, تحلیل, تشنج زدایی, جنگ سرد, جهان, روسیه

دستورالعمل جدید خزانه‌داری آمریکا: مبادلات کرونایی ایران از تحریم‌ها معاف شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور دستورالعملی جدید اعلام کرد مبادلاتی را که برای مقابله ایران با ویروس کرونا ضروری هستند از قوانین تحریم‌ها معاف کرده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر

بایدن: نسبت به‌ دورنمای یک توافق تسلیحاتی بزرگ جدید با روسیه خوش‌بین هستم/ پوتین: نشست سازنده بود

جو بایدن و ولادیمیر پوتین بعد از نشست‌های چند ساعته در ژنو، هر کدام کنفرانس‌های خبری جداگانه برگزار کردند. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد، حقوق بشر همیشه روی میز قرار دارد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, بلاروس, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش