رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

تحولات هندوراس؛ طبل توخالی آمریکا در برابر دستِ پُر چین در روابط با آمریکای لاتین

اقدام دولت هندوراس در قطع روابط با تایوان و برقراری ارتباط با چین در کنار نمایش بی‌برنامگی آمریکا برای رقابت با چین در آمریکای لاتین از احتمال تداوم رقابت چین و تایوان در این منطقه خبر می‌دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سیومارا کاسترو رئیس‌جمهوری هندوراس در ۱۴ مارس (۲۳ اسفند) به ادواردو رینا (Eduardo Reina) وزیر امور خارجه خود دستور داد تا در راستای برقراری روابط رسمی با جمهوری خلق چین گام بردارد. تنها ۱۱ روز بعد، هندوراس از قطع روابط با تایوان (که از سال ۱۹۴۱ ایجاد شده بود) خبر داد و اصل چین واحد را به رسمیت شناخت.

وزارت امور خارجه هندوراس در بیانیه‌ای اعلام کرد: تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است و از این تاریخ، دولت هندوراس، قطع روابط دیپلماتیک را به تایوان اطلاع داد و متعهد شد که دیگر هیچ گونه ارتباط رسمی با تایوان نداشته باشد.

در پنجم ژوئن سال جاری میلادی (۱۵ خرداد)، دولت چین سفارت خود را در تگوسیگالپا (پایتخت هندوراس) و در یازدهم همان ماه (۲۱ خرداد)، دولت هندوراس نیز سفارت خود در پکن را افتتاح کرد. به عنوان بخشی از این تحولات در روابط میان دو کشور، رئیس‌جمهوری هندوراس از ۹ تا ۱۴ ژوئن (۱۹ تا ۲۴ خرداد) به پکن سفر و با شی جین پینگ همتای چینی خود و سایر مقام‌های این کشور آسیایی دیدار کرد.

ادواردو تزیلی آپانگو (Eduardo Tzili-Apango) عضو گروه مطالعات اوراسیا (GESE) در گفت‌وگو با اسپوتنیک تاکید کرد: برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و هندوراس، نمونه‌ای از اقدامات استراتژیک برای حرکت به سمت شیوه‌های جدید درک جهان است.

وی اهمیت سفر رئیس‌جمهوری هندوراس به چین را از دو منظر ارزیابی کرد؛ برای هندوراس، برقراری روابط دیپلماتیک یک هدف استراتژیک را دنبال می‌کند چرا که به این کشور امکان می‌دهد به منابع مالی بیشتر، بازار بزرگ‌تر و احتمالا شرایط همکاری بهتری نسبت به آنچه با تایپه داشت، دسترسی پیدا کند.

در توضیح این مسئله باید به بازدید سیومارا کاسترو از بانک توسعه جدید بریکس (بلوک اقتصادهای نوظهور جهان متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) اشاره کرد که هندوراس پیشتر برای عضویت در آن درخواست داده بود.

این سفر برای چین نیز استراتژیک است زیرا تعهد هندوراس به ادامه جدایی از دولت تسای اینگ ون در تایوان را تایید می‌کند. باید یادآور شد که پکن و تایپه بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ یک آتش‌بس دیپلماتیک را تجربه کردند، اما این روابط قطع شد و از سال ۲۰۱۶ حداقل ۹ کشور که پنج کشور از آمریکای لاتین هستند، روابط خود را با تایپه قطع کردند.

نکات قابل تامل

به عقیده این کارشناس مسائل چین، یکی از جنبه‌های اصلی سفر سیومارا کاسترو به چین، ایجاد مسیری برای دستیابی به توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور است؛ وضعیتی که شی جین‌پینگ از آن استقبال کرد و حتی اظهار داشت که مذاکرات در مورد آن خیلی زود شروع شود.

تزیلی آپانگو می افزاید: علاوه بر این، تگوسیگالپا (اشاره به دولت هندوراس) برای حل‌وفصل مشکلات بدهی خود از پکن کمک می‌خواهد.

به گفته این کارشناس، از جمله پیامدهایی که این رابطه جدید و پایان روابط با تایوان می‌تواند به دنبال داشته باشد، اعتراض تایوان به این گسست ناگهانی و دیگری، واکنش ایالات متحده است.

چگونه می‌توان نزدیکی هندوراس و چین را تفسیر کرد؟

چنان که این عضو گروه مطالعات اوراسیا تصریح می‌کند، موقعیت چین در سراسر جهان و به طور خاص در آمریکای لاتین و دریای کارائیب ماهیت اقتصادی و تجاری دارد.

«با وجود تنش‌های تجاری چین و آمریکا، تلاش دیپلماتیک تمام عیار پکن برای نزدیکی بیشتر به آمریکای لاتین و علیه منافع ایالات متحده هنوز قابل تشخیص نیست. در واقع، این غفلت و بی علاقگی ایالات متحده بوده که افزایش حضور چین در این کشور را موجب شده است». آپانگو خاطرنشان کرد: با وجود اعتراض‌های آمریکا، هیچ طرح یا پروژه مشخصی وجود ندارد که واشنگتن بخواهد از طریق آن با پکن رقابت کند.

وی افزود: ظاهرا ایالات متحده این انتظار را دارد که کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب صرفاً به دلیل ایدئولوژی به چین نزدیک نشوند.

تزیلی آپانگو معتقد است: در نهایت، این احتمال وجود دارد که به رسمیت شناختن دیپلماتیک هندوراس، کشورهای دیگر مانند پاراگوئه را تشویق کند تا تاریخ قطع روابط با تایوان و برقراری آن با چین را تعیین کنند.

پیش از برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری پاراگوئه این پرسش مطرح بود که آیا پاراگوئه به عنوان پایگاه ایالات متحده در قلب آمریکای جنوبی باقی خواهد ماند یا به شریک مناسبی برای کشورهایی تبدیل خواهد شد که به سمت ادغام آمریکای جنوبی به رهبری برزیل در حرکت هستند. روبن رامیرز لزکانو (Rubén Ramírez Lezcano) وزیر امور خارجه دولت جدید پاراگوئه به تازگی از آمادگی دولت آتی این کشور برای برقراری روابط دیپلماتیک با چین بدون قید و شرط خبر داد. وی گفت: ما مایل به گفتگو با چین هستیم و اعلام می کنیم که در چارچوب سیاست خارجی، رابطه ثابت با تایوان را حفظ خواهیم کرد. با این حال، ما آماده گفت‌وگو با چین و برقراری روابط دیپلماتیک، کنسولی و تجاری بدون قید و شرط هستیم.

پاراگوئه تنها کشور آمریکای جنوبی است که روابط با تایوان را حفظ کرده است.

تارنمای فارن پالیسی (foreignpolicy) نیز در گزارشی با عنوان«آنچه تایوان می‌تواند از چرخش هندوراس به چین بیاموزد»، آورده است: تایوان هنوز روابط خود را با یک پنجم کشورهای قاره آمریکا حفظ کرده است. هفت مورد از ۱۳ متحد دیپلماتیک باقیمانده تایوان در این منطقه هستند و این بدان معناست که آمریکای لاتین احتمالا در کانون رقابت چین و تایوان باقی خواهد ماند.

هشدار رئیس‌جمهوری کلمبیا در مورد ظهور فاشیسم در سراسر اروپا

رئیس‌جمهوری کلمبیا نسبت به رشد احزاب راست افراطی و فاشیسم در اروپا و به ویژه در اسپانیا هشدار داد و آن را با به قدرت رسیدن حزب نازی و «آدولف هیتلر» در آلمان مقایسه کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری ائوروپا پرس، گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا در جریان سفر به آلمان ... هشدار رئیس‌جمهوری کلمبیا در مورد ظهور فاشیسم در سراسر اروپا

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اروپا, اسپانیا, جهان, سوسیالیسم, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, نئولیبرالیسم

دلارزدایی در ایستگاه سن پترزبورگ

بیست و ششمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ بزرگترین گردهمایی سالانه اقتصادی روسیه است که طی روزهای اخیر با شعار «توسعه حاکمیتی اساس یک دنیای عادلانه است، بیایید تلاش‌ها را به خاطر نسل‌های آینده متحد کنیم» برگزار شد. برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع راه‌های تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل، بررسی راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها ... دلارزدایی در ایستگاه سن پترزبورگ

ادامه

آسیا, آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, آمریکای لاتین, اروپا, استعمار, اقتصادی, اوکراین, بانک جهانی, برزیل, بریکس, جهان, چین, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, فرانسه, گزارش, هندوستان, هنگ کنگ, ونزوئلا

فقدان صداقت آمریکا؛ مانع اصلی تعاملات میان پکن و واشنگتن

در آخر هفته گذشته، موقعی که چین مشغول پذیرایی از مهمانان هندوراس به خاطر گشایش سفارتخانه آن کشور در پکن بود، آمریکا هم مشغول کار دیگری یعنی دروغ‌پردازی جدید علیه چین بود. باید گفت این اقدام آمریکا کاملا بر خلاف ادعای واشنگتن مبنی بر تمایل به احیای تعاملات با مقامات چین و مانع اصلی گرمی ... فقدان صداقت آمریکا؛ مانع اصلی تعاملات میان پکن و واشنگتن

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, فساد, کوبا, مقاله, هندوراس

درخواست «داسیلوا» از اتحادیه اروپا: دیپلماسی بیشتر، مداخله نظامی کمتر

رئیس‌جمهوری برزیل در دیدار با رئیس کمیسیون اروپا بر اهمیت مشارکت بیشتر در اقدامات دیپلماتیک و مداخله مسلحانه کمتر برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین و سایر درگیری‌ها همچون فلسطین و یمن تاکید کرد. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، لولا داسیلوا در دیدار با اورسولا فون در لاین (Ursula von der Leyen) که به این کشور آمریکای ... درخواست «داسیلوا» از اتحادیه اروپا: دیپلماسی بیشتر، مداخله نظامی کمتر

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, برزیل, چین, صلح, فرانسه, گروه ۷, گزارش