کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

فقدان صداقت آمریکا؛ مانع اصلی تعاملات میان پکن و واشنگتن

در آخر هفته گذشته، موقعی که چین مشغول پذیرایی از مهمانان هندوراس به خاطر گشایش سفارتخانه آن کشور در پکن بود، آمریکا هم مشغول کار دیگری یعنی دروغ‌پردازی جدید علیه چین بود. باید گفت این اقدام آمریکا کاملا بر خلاف ادعای واشنگتن مبنی بر تمایل به احیای تعاملات با مقامات چین و مانع اصلی گرمی مناسبات دو کشور محسوب می‌شود.

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ سفارت هندوراس در پکن یکشنبه گشایش یافت. هندوراس در ماه مارس «روابط دیپلماتیک» خود با منطقه تایوان را قطع کرده و برقراری روابط با پکن را اعلام نمود و به یکصد و هشتاد و دومین کشوری تبدیل شد که دارای روابط دیپلماتیک با چین است.

چین نیز صداقت کامل خود را در پذیرایی مهمانان هندوراس که به این مناسبت در پکن حضور یافتند، نشان داد. «چین گانگ» وزیر خارجه چین در جشن افتتاح سفارت، طبق سنت چین به منظور ادای احترام به مهمان، در هنگام آیین «به سلامتی گفتن»، لیوان نوشیدنی خود را پایین‌تر از لیوان همتای هندوراسی خود آورد؛ همچنین، تقریبا همزمان، نشستی با حضور نمایندگان بیش از ۱۰۰ شرکت چینی فعال در زمینه‌های تجارت، مهندسی، امور مالی، مخابرات و گردشگری و همتایان هندوراسی آنها به منظور آغاز همکاری‌های عملی احتمالی، در پکن برگزار شد.

اما موقعی که چین مشغول پذیرایی مهمانان هندوراس به خاطر گشایش سفارتخانه آن کشور در پکن بود، آمریکا هم مشغول کار دیگری یعنی دروغ پردازی جدید علیه چین و ساختن شایعه‌ای بی اساس بود.

این دروغ آمریکا، همان شایعه «ایجاد پایگاه جاسوسی چین در کوبا» است که در ابتدا توسط روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش شد.

طبیعتا چین و کوبا این شایعه را فورا تکذیب کردند. کاخ سفید در واقع، در ابتدا نیز این خبر را تکذیب کرده بود. اما عجیب این است که تا آخر هفته گذشته، لحن مقامات آمریکا درباره این موضوع تغییر جالبی پیدا کرده است.

یکی از مقامات آمریکا که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به این موضوع گفت «این گزارش با آنکه می‌دانم یکسان نیست» اما نگفت کجای خبر صحت ندارد و به روشنی، «احداث پایگاه جاسوسی چین در کوبا» را رد نکرد، بلکه گفت این موضوع پیش از دوره بایدن وجود داشته است.

می توان دید مقامات آمریکا حالا به دنبال مبهم سازی این موضوع به منظور فریب افکار عمومی و دامن زدن به شایعه هستند. اما سئوال این است که چرا این کار را می‌کنند؟

جواب آن، پی بردن دولت آمریکا به ارزش سوءاستفاده از این شایعه است.

حالا برای کل دنیا معلوم است که مقامات آمریکا می‌خواهند همتایان چینی خود را ببینند. طبق منطق عادی، آمریکا به این منظور باید جوی دوستانه را ایجاد کند اما به نظر می‌رسد واشنگتن همچنان بر حیله همیشگی خود یعنی مشکل‌سازی درست پیش از مذاکره احتمالی آتی به منظور کسب برگ برنده اصرار کرده است.

این حیله در دفعه قبلی که رسانه‌ها و مقامات ایالات متحده به طور دسته جمعی «سفر بلینکن به پکن» را ادعا می‌کردند، توسط آمریکا استفاده شد. در آن زمان، آمریکا عمدا حادثه «بالون جاسوسی چین» را سر هم کرد. این بار با انتشار دروغ «پایگاه جاسوسی چین در کوبا» فقط حیله قبلی را تکرار کرده است.

به عبارت دیگر شایعه پراکنی درباره «پایگاه جاسوسی چین در کوبا» فقط تکرار ساده این حیله است. اما باید گفت تکرار این حیله واقعا خسته کننده است. تعاملات واقعی به نشان دادن صداقت نیاز دارد و این همان چیزی است که آمریکا برای احیای تعاملات با مقامات چین، فاقد آن است.

واکنش ناتو به استقرار سلاح اتمی روسیه در بلاروس

دبیر کل ناتو در واکنش به استقرار سلاح اتمی روسیه در بلاروس، این اقدام را خطرناک اعلام کرد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسی تاس، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز جمعه در واکنش به اظهارت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره استقرار سلاح اتمی در بلاروس، این اقدام را خطرناک ارزیابی کرد. وی ... واکنش ناتو به استقرار سلاح اتمی روسیه در بلاروس

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, ایتالیا, بلاروس, بلژیک, ترکیه, جنگ سرد, خبر, روسیه, لتونی, لهستان, لیتوانی, ناتو, هلند

تهدید مدودف درباره قطع شبکه کابلی دشمنان در کف اقیانوس

نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه مرز شرقی اوکراین باید از شهر لِویو شروع شود، دشمنان مسکو را به قطع شبکه اتصالات کابلی در کف اقیانوس تهدید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه امروز (چهارشنبه) طی بیانیه‌ای ضمن اشاره به اقدام کشورهای غربی در تخریب خط ... تهدید مدودف درباره قطع شبکه کابلی دشمنان در کف اقیانوس

ادامه

اروپا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

چه کشورهایی از یوان برای مبادلات خود استفاده می‌کنند؟

یوان به‌ عنوانی رقیبی قدرتمند برای مقابله با سلطه دلار در حال ظهور است و دلارزدایی در معاملات در سراسر جهان در کانون توجه قرار گرفته است. به گزارش ایرنا از وبگاه اینسایدر، از زمان جنگ جهانی دوم، دلار آمریکا ارز ذخیره جهان بوده است و نقشی پررنگ در تجارت جهانی ایفا کرده است؛ اما ... چه کشورهایی از یوان برای مبادلات خود استفاده می‌کنند؟

ادامه

آمریکا, اقتصادی, ایران, برزیل, بنگلادش, تحریم, جنگ سرد, چین, روسیه, فرانسه

آمریکا به بهانه روسیه جنگنده «اف ۲۲» در سوریه مستقر می‌کند

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا از استقرار جنگنده‌های «اف ۲۲ رپتور» این کشور در سوریه به بهانه مقابله با جنگنده‌های روسیه خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رأی الیوم، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که این کشور جنگنده‌های «اف ۲۲ رپتور» را در سوریه بعد از تنش با جنگنده‌های روسیه در ... آمریکا به بهانه روسیه جنگنده «اف ۲۲» در سوریه مستقر می‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, سوریه