گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

بیانیۀ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری در مورد نشست سال ۲۰۲۲ ناتو

کسانی که اصولاً از صلح و آزادی دفاع می‌کنند، برای انحلال ناتو و همۀ ائتلاف‌های نظامی، برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای، احترام به استقلال و حاکمیت همۀ کشورها مبارزه می‌کنند و نه فقط از کشورهایی که هم‌سو و در خدمت منافع ایالات متحد و متحدانش هستند.

 

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به نمایندگی از بیش از ۱۰۵ میلیون کارگر از ۱۳۳ کشور در پنج قاره، در آستانۀ اجلاس سران ناتو در سال ۲۰۲۲ که در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژوئن در مادرید برگزار می‌شود، وجود ناتو را که یک ماشین جنگی تهاجمی است، به‌ شدت و صریح محکوم می‌کند، ماشینی که در خدمت منافع اتحاد کشورهای امپریالیستی است.

 

ما دروغ‌های تحریک‌آمیز و روایت‌های رسمی ناتو را مبنی بر اینکه هدف این ائتلاف «حفظ امنیت میلیاردها نفر» است، محکوم می‌کنیم. مردم سراسر جهان می‌دانند که مأموریت خونین این ائتلاف امپریالیستی حفظ و گسترش هر چه بیشتر توازن مطلوب قوا برای کشورهای ناتو برای حفظ منافع انحصارات‌شان است. در نظام امپریالیستی که با وابستگی‌های متقابل نابرابر حاکم بر روابط بین همۀ دولت‌های سرمایه‌داری مشخص می‌شود، هم مردم کشورهای عضو ناتو و هم مردم کشورهای دیگر از ائتلاف‌ها و جنگ‌های امپریالیستی انتظاری جز مرگ، رنج، فقر و بدبختی ندارند.

 

ما محرومیت‌ها، تبعیض‌ها، محاصره‌ها و تحریم‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحد، ناتو و اتحادیۀ اروپا علیه چندین کشور را محکوم می‌کنیم، زیرا بر استاندارد زندگی خانواده‌های کم‌درآمد، کارگران، کشاورزان کوچک فقیر و به‌طور کلی قشرهای مردمی تأثیر منفی می‌گذارند.

 

ما «نگرانی» ریاکارانۀ رهبران ایالات متحد، اتحادیۀ اروپا و ناتو را هنگامی که دربارۀ تهاجم روسیه به اوکراین صحبت می‌کنند و بی‌شرمانه قوانین بین‌المللی و دفاع از آزادی را مورد استناد قرار می‌دهند، محکوم می‌کنیم. آن‌ها طوری صحبت می‌کنند، گویی تاریخ بشر در فوریۀ ۲۰۲۲ آغاز شده است، آن‌ها واقعیت تاریخی را جعل می‌کنند و تأیید می‌کنند که حقیقت همیشه یکی از اولین قربانیان جنگ است. ناتو از صلح، حق تعیین سرنوشت، تمامیت ارضی، حقوق بین‌الملل، دموکراسی و حقوق بشر استناد می‌کند، در حالی که آن‌ها اولین کسانی هستند که جنگ و کشتار می‌کنند و این «آن چیزی است که از صلح آن‌ها باقی می‌ماند.» آن‌ها اولین کسانی هستند که در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کنند، مرزها را تغییر می‌دهند و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌نهند تا حوزۀ نفوذ خود را گسترش دهند و به برنامه‌های ژئواستراتژیک خود خدمت کنند.

 

کسانی که مسئول تهاجم‌ها و مداخله‌های بی‌شماری هستند، مسئولیت اصلی نظامی‌سازی روابط بین‌الملل را بر عهده دارند، زیرا بر حفظ و گسترش ناتو در چارچوب نظم نوین جهانی اصرار دارند.

 

صلح جهانی را نمی‌توان با نظامی‌سازی یا حمایت از انواع ایدئولوژی‌های ناسیونالیستی و فاشیستی راست افراطی محافظت کرد. صلح جهانی نمی‌تواند مبتنی بر تحریم و جنگ اقتصادی باشد. کسانی که اصولاً از صلح و آزادی دفاع می‌کنند، برای انحلال ناتو و همۀ ائتلاف‌های نظامی، برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای، احترام به استقلال و حاکمیت همۀ کشورها مبارزه می‌کنند و نه فقط از کشورهایی که هم‌سو و در خدمت منافع ایالات متحد و متحدانش هستند.

 

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری معتفد است که هزینه‌های نظامی، مردم را از حق اساسی زندگی با عزت محروم می‌کند و ناتو جهان را بی‌ثبات می‌کند، بنابراین فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری خواستار انحلال بدون قیدوشرط و فوری ناتو است.

 

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری از کارگران سراسر جهان می‌خواهد که علیه جنگ‌های امپریالیستی و سیستمی که آن‌ها را به وجود می‌آورد مبارزه کنند، برای صلح جهانی و همبستگی بین خلق‌ها مبارزه نمایند، با هدر دادن منابع و پول برای هدف‌های نظامی مخالفت کنند و خواستار برچیده شدن سلاح‌های هسته‌ای و انحلال فوری ناتو شوند.
دبیرخانه

برگردان: ایرج زارع / منبع: سایت فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری
صدای مردم

چرا به مطالبهٔ کارگران بخش دولتی پاسخ داده نمی‌شود؟

هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها و رشد تورم افسارگسیخته که به‌کاهش قدرت خرید خانوارهای کارگری منجر شده ‌است، دولت رئیسی یورش به امنیت شغلی و معیشت کارگران را تشدید کرده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری

اعتصاب، پروازهای فرودگاه “شارل دوگل” پاریس را زمین‌گیر کرد

کارمندان فرودگاه اصلی رواسی-شارل دوگل پاریس، پایتخت فرانسه با دست زدن به اعتصاب لغو شدن حدود ۱۰ درصد از پروازها را رقم زده و باعث اختلال در روند سفرهای اول تابستان در فرانسه شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, جهان, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, غرب آفریقا, فرانسه, کارگری

تظاهرات خیابانی گسترده اتحادیه‌های کارگری در کره جنوبی

اتحادیه‌های کارگران بخش تجاری و کنفدراسیون کره جنوبی (KCTU)، گروه اصلی چتر کارگری، امروز (شنبه) با حضور ۵۰ هزار عضو به رغم گرمای شدید هوا تظاهرات وسیعی در خیابان‌های پایتخت به راه انداختند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, کره جنوبی

نماینده مجلس؛ به بهانه‌های غیر قانونی جلوی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را گرفته‌اند

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از عملکرد وزیر آموزش و پرورش در عدم اجرای طرح رتبه بندی و تعلل صورت گرفته با وجود تلاش‌های مجلس و تعیین بودجه، انتقاد کرد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری, معلمان