خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

اعتصاب، پروازهای فرودگاه “شارل دوگل” پاریس را زمین‌گیر کرد

کارمندان فرودگاه اصلی رواسی-شارل دوگل پاریس، پایتخت فرانسه با دست زدن به اعتصاب لغو شدن حدود ۱۰ درصد از پروازها را رقم زده و باعث اختلال در روند سفرهای اول تابستان در فرانسه شدند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز جمعه تعداد زیادی از کارکنان این فرودگاه در برابر یکی از ترمینال‌های آن اعتراضاتشان را به ویژه در پی قدرتمندتر شدن اهرمشان به سبب بالا گرفتن تقاضا برای سفرهای هوایی و کمبود نیرویی که بخشی از علتش همه‌گیری کووید -۱۹ بوده، برپا کردند تا افزایش حقوقشان را به منظور کاستن از فشار ناشی از تورم بالا مطالبه کنند.

 

اپراتور ADP متعلق به این فرودگاه به رویترز گفت که برآورد شد که ۱۰۰ پرواز، شامل ۵۰ پرواز ورودی و ۵۰ پرواز خروجی در اثر این اعتراضات لغو شود.

 

این وضعیت برخی مسافران را به تلاش برای پیدا کردن گزینه‌های جایگزین و تعدادی دیگر را هم به شتاب برای آمدن به فرودگاه با هدف اجتناب از اختلال‌ها واداشت و متعاقب آن صف‌هایی در داخل پایانه‌ها ایجاد شد.

 

فیلیپین تورنیه، مسافری که پروازی را برای کانکون مکزیک رزرو کرده بود، به رویترز گفت: “ما از ساعت ۳ صبح امروز اینجا هستیم و هنوز منتظریم. وضعیت به هیچ وجه خوب پیش نمی‌رود.”

 

افزایش هزینه‌های زندگی به خانواده‌ها در سراسر اروپا آسیب رسانده است. تورم در انگلیس در ماه گذشته میلادی به ۹.۱ درصد رسید که بالاترین میزان در چهار دهه اخیر است. این وضعیت به اعتصابات یا تهدیدات کارمندان و کارگران بخش‌های حمل و نقل، مدارس، خدمات پستی و بیمارستان‌ها به دست زدن به اعتصاب دامن زده است.

 

شرکت هواپیمایی اسکاندیناویایی SAS.ST و خلبانان آن روز جمعه تلاش داشتند تا مذاکراتی دقیقه نودی را برای جلوگیری از اعتصابی از نیمه شب که باعث فلج شدن بسیاری از عملیات‌ها می‌شد به نتیجه برسانند.

 

پس از اینکه بحران کووید به صنعت حمل و نقل مسافرتی ضربه زد، اپراتور ADP و اتحادیه‌های آن سال گذشته قراردادی را امضا کردند که مستلزم کاهش دستمزدها بود. اما کارگران می‌گویند دورنمای اقتصادی تغییر کرده است.

 

اتحادیه‌ها خواهان افزایش خالص ۳۰۰ یورویی دستمزدها در ماه هستند، در حالی که شرکت‌ها این مبلغ را رد کردند. اعتصابات امروز (شنبه) ادامه یافته و برآورد شد از هر پنج پرواز، یک پرواز بین ساعت ۰۵۰۰ تا ۱۲۰۰ به وقت گرینویچ لغو شده است.

 

دانیل برتونه که یکی از نماینده‌های اتحادیه‌ای شرکت‌کننده در مذاکرات با مقامات فرانسه است، گفت: در اولین گام به سوی توافق و به طور بالقوه تعیین شرایط سایر مذاکرات بر سر دستمزد در این بخش، اپراتور ADP در این هفته افزایش چهار درصدی دستمزد را پیشنهاد کرده بود.

چرا به مطالبهٔ کارگران بخش دولتی پاسخ داده نمی‌شود؟

هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها و رشد تورم افسارگسیخته که به‌کاهش قدرت خرید خانوارهای کارگری منجر شده ‌است، دولت رئیسی یورش به امنیت شغلی و معیشت کارگران را تشدید کرده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری

تظاهرات خیابانی گسترده اتحادیه‌های کارگری در کره جنوبی

اتحادیه‌های کارگران بخش تجاری و کنفدراسیون کره جنوبی (KCTU)، گروه اصلی چتر کارگری، امروز (شنبه) با حضور ۵۰ هزار عضو به رغم گرمای شدید هوا تظاهرات وسیعی در خیابان‌های پایتخت به راه انداختند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, کره جنوبی

نماینده مجلس؛ به بهانه‌های غیر قانونی جلوی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را گرفته‌اند

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از عملکرد وزیر آموزش و پرورش در عدم اجرای طرح رتبه بندی و تعلل صورت گرفته با وجود تلاش‌های مجلس و تعیین بودجه، انتقاد کرد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری, معلمان

آتش‌سوزی کارخانه مواد شوینده در قم ۴ کارگر کشته و۷ مصدوم برجا گذاشت + فیلم

منابع کارگری در استان قم با اشاره به انفجار در کارخانه «مواد شیمیایی»، ساختار ضعیف نظارت بر ایمنی کارگاه‌ها را یکی از دلایل وقوع چنین حوادثی عنوان کردند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, حوادث, خبر, فیلم, کارگری