خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

بودجه نظامی ۲۰۲۰ آمریکا؛ خواب‌هایی که واشنگتن برای چین دیده است

بودجه نظامیی آمریکا درحالی برای سال ۲۰۲۰ افزایش یافته که تمرکز این کشور بر روی مقابله همه جانبه در برابر رقیبی است به نام چین که به تازگی جنگ تجاری پر سر و صدایی علیه آن به راه انداخته است.

 

سرانجام بودجه ارتش آمریکا برای سال ۲۰۲۰ مشخص شد. کنگره ایالات متحده روز پنجشنبه نسخه نهایی لایحه نظامی ارتش برای سال ۲۰۲۰ را برای دونالد ترامپ ارسال کرد. این لایحه بخشی از بودجه ۱.۴ تریلیون دلاری فدرال برای ۲۰۲۰ و جلوگیری از تعطیلی دولت بود. بدین ترتیب لایحه نظامی ۷۳۸ میلیارد دلار برای ارتش اختصاص خواهد داد که ۲۰ میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است. طبق قانون ملی اختیارات دفاعی، ششمین شاخه ارتش آمریکا با عنوان «نیروی فضایی» تأسیس می‌شود که یکی از اهداف ایجاد آنچیزی است که حفاظت از دارایی‌های آمریکا در فضا در مقابل تهدیدهای روسیه و چین عنوان شده است.

 

به نظر می‌رسد تلاش‌های پکن و مسکو برای توسعه سیستم‌های موشکی با توانایی سرنگونی ماهواره‌های نظامی باعث نگرانی واشنگتن شده است. از این رو بودجه سال مالی ۲۰۲۰ اولویت را بر به روز رسانی ارتش آمریکا قرار داده تا این کشور همچنان توان رقابت با چین را داشته باشد و سطح آمادگی بالای خود برای مقابله با این رقیب سرسخت را همچنان حفظ کند. البته دو عامل هرساله باعث نگرانی مقامات آمریکایی می‌شود، که عبارتند از: کاهش رشد واقعی بودجه در آینده و کاهش میزان حمایت عمومی از این افزایش بودجه. این بودجه به تولید سیستم‌های موجود ادامه می‌دهد و تحقیق و توسعه برای تولید سیستم‌ها در آینده را افزایش می‌دهد.

 

اکثر کارشناسان بر روی این مسئله اتفاق نظر دارند که چین چالش برانگیزترین رقیب آمریکا در بلند مدت به شمار می‌رود و باتوجه به این که سهم این کشور از ثروت جهانی بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۵ سه برابر شده و از ۳.۳ درصد به ۱۱.۸ درصد رسیده، آمریکا به دقت تحرکات این رقیب تازه را زیر نظر دارد.

 

حتی پیش از تایید نهایی از سوی کنگره به این مسئله اشاره شد که برای تصمیم‌گیری به گزارش‌هایی درباره قابلیت‌های نظامی پکن، سرمایه‌گذاری‌های چین در منطقه قطب شمال و تلاش‌های چین برای تاثیرگذاری در انتخابات تایوان نیاز است. حتی جیم اینهوف، سناتور منطقه اوکلاهوما نیز در صحن سنا گفت: این سند (مورد تایید دوحزبی) خلاصه‌ای از چالش‌هایی است که برای رقابت راهبردی با چین و روسیه باید برای آنها آماده باشیم.

 

در لایحه نظامی آمریکا از مدیر بخش اطلاعات ملی این کشور خواسته شده تا ظرف ۴۵ روز گزارشی درباره انتخابات ۱۱ ژانویه تایوان و اقدامات چین برای تاثیرگذاری بر روند این انتخابات منتشر کند.

 

طبق این لایحه از مقامات عالیرتبه دولتی و نظامی خواسته شده تا دیدارهای متقابلی با همتایان تایوانی خود انجام داده، به منظور حمایت از راهبرد دفاعی تایوان اقدام به فروش تسلیحات به آنها کرده و گزارشی درباره فعالیت‌های امنیت سایبری بین تایوان و آمریکا ارائه دهد.

 

پس از تلاش آمریکا برای حمایت از قدرت نظامی تایوان و همچنین طرح موضوع مسلمانان اویغور در سین کیانگ به منظور تحت فشار قرار دادن پکن باعث واکنش چین شد. یو ون زی، سخنگوی کمیته امور خارجی کنگره چین دراین باره گفت: برنامه آمریکا برای مداخله در مسائل داخلی کشورهای دیگر تحت عنوان دموکراسی و حقوق بشر هرگز موفق نخواهد شد. موضوع مربوط به سین کیانگ به هیچ عنوان حقوق بشری، نژادی و یا مذهبی نیست، بلکه صرفا ضدتروریستی است.

 

باتوجه به حمایت آمریکا از اوکراین به منظور اعمال فشار به روسیه، بدیهی است که مقامات این کشور برای تحت فشار قرار دادن پکن از هر حربه‌ای استفاده کنند. تایوان، هنگ‌کنگ و سین کیانگ نیز صرفاً ابزاری برای دستیابی واشنگتن به اهدافش علیه پکن به شمار می‌روند. البته باتوجه به قدرت و نفوذ کنونی آمریکا می‌توان انتظار داشت چین فعلاً موضعی انفعالی به این موضوع داشته باشد اما پس از تثبیت احتمالی موضع چین به عنوان قدرت برتر آیا پکن همچنان از موضع دیپلماسی به دنبال حل مشکلات خود خواهد بود یا راهبرد خصمانه‌تری پیش خواهد گرفت؟

تسنیم

تیر دولت ترامپ برای تحریم «نورد استریم ۲» به سنگ خورد

با وجود تصویب تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان در سنای آمریکا، دولت ترامپ امیدی به اثربخشی این تحریم‌ها نداشته و مقام‌های آلمان نیز تمام قد از طرح خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان معروف به «نورد استریم ۲» حمایت می‌کنند.

ادامه

المان, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جهان, خبر, روسیه, غرب اروپا

هشدار ترامپ درباره مداخله روسیه درانتخابات آمریکا/ لاوروف: بحثی درباره مداخله نکردیم

کاخ سفید در بیانیه‌ای در پایان نشستی که در دفتر بیضی شکل این کاخ بین دونالد ترامپ و سرگئی لاوروف به دور از چشم رسانه‌ها برگزار شد، اعلام کرد، ترامپ نسبت به هرگونه مداخله روسیه در انتخابات آمریکا هشدار داده است. این در حالی است که لاوروف بررسی مداخله در انتخابات را تکذیب کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, ترکیه, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شرق اروپا, فلسطین, لیبی

پنتاگون، رقابت با چین و روسیه را برنامه راهبردی ارتش امریکا خواند

وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه گفت: به رغم افزایش تهدیدات امنیتی در خاورمیانه، اما ارتش آمریکا برنامه‌های خود را بر رقابت با چین و روسیه متمرکز کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال اروپا