حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

به‌دنبال اتوبوس دانشجویان، اینبار مینی‌بوس حامل زنان کارگرِ بدون هیچ‌گونه پشتوانه حمایتی، واژگون و ۱۵ مصدوم برجای گذاشت

این حادثه شامگاه چهارشنبه در جاده گلوگاه – نوکنده رخ داد و ۱۴ سرنشین آن که تمامی زنان کارگر روزمزد بودند به همراه راننده روانه بیمارستان شدند.

 

سخنگوی اورژانس مازندران در این باره به ایرنا گفت: حادثه حوالی ساعت ۱۸ به مرکز پیام شرق مازندران گزارش شد و سپس بلافاصله آمبولانس های مختلف از پایگاههای اورژانس گلوگاه، نوکنده، تیرتاش و هلال احمر پاسند، نوکنده و کردکوی به محله حادثه اعزام شدند.

 

ذکریا اشکپور افزود: در این حادثه ۱۴ کارگر زن که همگی بین ۲۰ تا ۴۸ سال سن داشتند به همراه مردی که راننده مینی بوس بود زخمی شدند.

 

وی گفت که مصدومان پس از انجام اقدامات اولیه درمانی و پیش بیمارستانی به بیمارستان های ثامن الائمه گلوگاه و شهدای بندرگز منتقل شدند.

 

منابع محلی هم به خبرنگار ایرنا گفتند که زنان سرنشین مینی بوس همگی از کارگران باغ مرکبات بودند که هنگام بازگشت از کار پرتقال چینی دچار این حادثه شدند.

 

این دومین حادثه واژگونی مینی بوس حامل زنان کارگر روزمزد در مازندران طی کمتر از دو ماه گذشته است.

 

بیست و هشتم آبان ماه امسال هم واژگونی یک دستگاه مینی بوس به داخل کانال آب در حاشیه جاده اسلام آباد شهرستان میاندرود سبب زخمی شدن ۲۴ تن از سرنشینان آن شد که تمامی آنها به جز راننده زن بودند.

 

مصدومان آن حادثه هم تمامی زنانی بودند که از کار نارنگی چینی در باغ های منطقه به خانه هایشان باز می‌گشتند.

 

هم اکنون فصل برداشت مرکبات بویژه پرتقال از باغ های مازندران است و بیشتر کارگران این بخش هم را هم زنانی تشکیل می‌دهند که همه روزه از روستاها با مینی بوس یا نیسان آبی به محل کار برده شده و با غروب آفتاب بازگردانده می‌شوند.

 

در سال‌های اخیر به خاطر افزایش دستمزد مردان در بخش کشاورزی و باغداری، به کارگیری زنان که تا یک سوم مردان دستمزد طلب می کنند با استقبال کارفرمایان مواجه شده است.

 

کار این زنان به صورت روزمزد است و هیچگونه مزایایی هم به آنان تعلق نمی‌گیرد و هنگام وقوع حوادث در محل کار یا تصادف هنگام آمد و شد هیچ‌گونه پشتوانه حمایتی ندارند.

دولت هیچ زمان به اصل گردش آزاد اطلاعات وفادار نبوده/ جریان‌های پرقدرت و پنهانِ رانتی به‌نفعشان است که وضعیت آشفته بماند

کامبیز نوروزی می‌گوید: دولت «نمی‌تواند» و نباید با شستا به مثابه مال دولت برخورد کند. دولت در این زمینه هیچ اختیاری ندارد؛ منتها مشکل اصلی همان پنهانکاری‌های گسترده است؛

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, فساد, کارگری, مصاحبه و گفتگو

تجمع اعتراضی کارگران بلبرینگ‌سازی تبریز که به‌دلیل معوقات ناشی از خصوصی‌سازی آغاز شده بود ادامه دارد

اعتراض جمعی از کارگران بلبرینگ‌سازی تبریز که از روز گذشته در واکنش به بی‌توجهی کارفرما به وضعیت پرداخت نشدن مطالبات مزدی آغاز شده بود، امروز نیز ادامه یافت.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

اسماعیل بخشی، کارگر اخراجی نیشکر هفت‌تپه، به کار خود بازگشت

اسماعیل بخشی، کارگر اخراجی نیشکر هفت‌تپه که پس از اعتراضات کارگران این شرکت مدتی را در زندان سپری کرده بود، به کار خود بازگشت. او با انتشار نامه‌ای از حمایت افراد و قشرهای مختلف از خود، به‌ویژه دانشجویان، قدردانی کرد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری