چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

بزرگ‌ترین توافق تجاری تاریخ بدون آمریکا امضا می‌شود!

گروهی از ۱۵ کشور حوزه آسیا – اقیانوسیه توافق کردند که در سال ۲۰۲۰، پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) را امضا کنند.

 

این ابرپروژه با مشارکت ۱۶ کشور آغاز شد، اما هند به دلیل تاثیر احتمالی این توافق روی صنایع داخلی از آن خارج شد. پس از خروج دونالد ترامپ از پیمان تجاری اقیانوس آرام (TPP) اجرایی شدن این توافقنامه ضرورت بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از ناظران پیمان «مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» را استراتژی پکن برای مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه ارزیابی می‌کنند.

 

سرانجام پس از ۶ سال مذاکره، اکنون بیش از ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام به دنبال امضای بزرگ‌ترین توافق تجاری جهان در سال ۲۰۲۰ هستند.

 

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی، این توافق با نام «مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» یا RCEP تمامی ۱۰ کشور انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آ.سه.‌آن) و پنج اقتصاد عمده این بلوک را در بر می‌گیرد: استرالیا، چین، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی.

 

به گزارش رویترز، این ۱۵ کشور در مجموع یک‌سوم جمعیت جهان و تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند. این مقدار از بلوک‌های تجاری مشابه، نظیر اتحادیه اروپا، توافق آمریکا-مکزیک-کانادا (USMCA) نیز بیشتر است.

 

این ابرتوافق با ۱۶ کشور کار خود را آغاز کرد، اما هند با ابراز این نگرانی که توافق اخیر ممکن است تولیدکنندگان داخلی این کشور را به خطر بیندازد، تصمیم به عدم عضویت در آن گرفت.

 

اهمیت پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP)

 

پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای نوامبر ۲۰۱۲ در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج، و به عنوان طرح پیشنهادی آ.سه.‌آن. تصویب شد. هدف این طرح تشویق تجارت میان اعضا و ۶ کشور دیگر بود.

 

در حال حاضر، ۶ کشور فوق، یعنی استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند و کره‌جنوبی، توافقاتی را درباره تجارت آزاد با آ.سه.‌آن. منعقد کرده‌اند. با این حال، تجمیع تمام این فعالیت‌ها زیر عنوان «پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» با کاهش تعرفه‌ها، رویه‌ها و قوانین گمرکی استاندارد و افزایش دسترسی به بازار، خصوصاً بین کشورهایی که توافقات تجاری ندارند، سبب تقویت تجارت خواهد شد.

 

تمام ۱۶ کشور مذاکره درباره پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای را زمانی آغاز کردند- سال ۲۰۱۳- که مذاکرات درباره توافق تجاری بزرگ (پیمان تجاری اقیانوس آرام- TPP) در حال انجام بود. با توجه به غیاب چین در این پیمان که قرار بود بزرگ‌ترین توافق تجاری جهان شود (و رهبری آن بعدها به دست ایالات متحده افتاد)، بسیاری از ناظران پیمان «مشارکت جامع اقتصادی منطقه‌ای» را استراتژی پکن برای مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه ارزیابی می‌کنند.

 

با این حال، در سال ۲۰۱۷، دونالد ترامپ آمریکا را از پیمان TPP خارج و به بهانه رفتارهای غیرمنصفانه، تعرفه‌های سنگینی علیه تعدادی از شرکای تجاری آمریکا وضع کرد.

 

جنگ تجاری چین و آمریکا به دلیل کاهش دادن تقاضا برای کالاهای آسیایی خسارات زیادی را به تجار این منطقه تحمیل کرده و در نتیجه سبب کاهش رشد اقتصادی شده است. پس از آن بود که تشکیل پیمان «مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» ضرورت پیدا کرد.

 

«مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» چه کاری انجام می‌دهد؟

 

متن نهایی و مشروح توافق پیش از امضا و انتشار، به لحاظ حقوقی به طور کامل بررسی خواهد شد.

 

در گزارش تحلیلگران و رسانه‌ها آمده است که پیمان «RCEP» اساساً در حوزه تجارت کالا مفید است، زیرا این پیمان به طرز فزاینده‌ای میزان تعرفه‌ها روی خیلی از کالاها را کاهش خواهد داد. علاوه بر این، بر اساس توافق RCEP، کسب‌وکارها می‌توانند مقدار مشابه کالا را درون بلوک تجاری بفروشند، بدون اینکه برای ارسال محموله به هر کشور مقصد، نیازی به انجام کارهای اداری داشته باشند.

 

دبورا المز، مدیرعامل شرکت مشورتی «مرکز تجارت آسیایی»، در مصاحبه با رویترز گفت این توافق می‌تواند به تولیدکنندگان آسیایی کمک کند تا محصولات خود را به دیگر نقاط منطقه صادر کنند.

 

به گزارش رویترز، حتی شرکت‌هایی که کالاهای خود را به خارج از بلوک ارسال می‌کنند، مشوق‌هایی برای ساخت زنجیره تامین در بین کشورهای عضو RCEP دارند.

 

گروه‌بندی‌های تجاری میان کشورهای آسیایی

 

به گزارش رویترز، با این حال، پیمان RCEP از کیفیت و افق دید موجود در پیمان تجاری اقیانوس آرام (CPTPP) بی‌بهره است. پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای، به طور خاص، الزام‌آور نیست و از کشورهای عضو نمی‌خواهد تا حقوق کارگران و محیط‌زیست را رعایت کنند.

 

علاوه بر این، پیمان RCEP بخش‌های خدماتی کمتری دارد، به‌ طوری که بعضی از گزارش‌ها این موضوع را علت خروج هند از توافق می‌خوانند.

 

نقش هند

 

هند از ابتدا در مذاکرات پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای مشارکت داشت، اما به دلیل نگرانی‌ها درباره خسارات احتمالی ناشی از توافق روی تولیدکنندگان داخلی، از این پیمان خارج شد. موضع هند در قبال توافق یکی از موانع اصلی در مذاکرات اخیر پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای بوده است.

 

به گفته تحلیلگران سرمایه‌گذاری در «گروه مشورتی اوراسیا»، بعضی از اعضای RCEP، مانند ژاپن مشارکت دهلی‌ نو را «به دلایل اقتصادی و همچنین به دلیل نقش تعدیل‌کننده آن در مقابل چین» بسیار حیاتی می‌دانستند.

 

به گفته «واحد اطلاعاتی اکونومیست» (EIU) هند سومین اقتصاد بزرگ آسیاست و بازار مصرف‌کنندگان آن وسیع است. به رغم غیبت هند، ۱۵ کشور باقی‌مانده همچنان می‌خواهند پیمان RCEP‌ را اجرایی کنند.

 

واحد اطلاعاتی اکونومیست طی گزارشی می‌نویسد: «بدون هند پیمان RCEP اهمیت کمتری پیدا می‌کند، اما راه آن برای اجرایی شدن بسیار هموارتر شده است.»

اعتمادآنلاین

ورشکستگی کشاورزان آمریکایی؛ نتیجه جنگ تجاری واشنگتن و پکن

بیزینس اینساید در گزارشی به موضوع جنگ تجاری آمریکا و چین و تاثیر آن بر کشاورزان آمریکایی پرداخته و نوشته است که آمار ورشکستگی کشاورزان آمریکایی از سال ۲۰۱۱ به بالاترین میزان خود رسیده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, دهقانی, شرق آسیا

ویتنام برنده جنگ تجاری آمریکا و چین

درحالی‌که ویتنام از نظر صادرات کالا به ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ در رتبه دوازدهم قرار داشت، در سال جاری و تحت تاثیر جنگ تجاری به جایگاه هفتم صعود کرده است.   ۱۸ ماه از جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین می‌گذرد و بسیاری از کمپانی‌های آمریکایی برای آنکه مشمول تعرفه‌های مقابله‌جویانه ... ویتنام برنده جنگ تجاری آمریکا و چین

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, ویتنام

پکن: دنبال جنگ با آمریکا نیستیم اما ترسی هم نداریم

رئیس جمهور چین امروز جمعه گفت: پکن از تلاش برای منعقد کردن توافق تجاری با آمریکا حمایت می‌کند اما در عین حال ابایی از جنگیدن متقابل برای محافظت از منافعش را ندارد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

حذف دلار مهمترین دستاورد قدرت‌های نوظهور در برزیل

قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان موسوم به بریکس درتازه‌ترین نشست خود در برازیلیا پایتخت برزیل به توافق رسیدند تا دلار را از مبادلات خود کنار بگذارند.

ادامه

افریقای جنوبی, افغانستان, اقتصادی, امریکا, ایران, برزیل, جهان, چین, خبر, روسیه, سودان, سوریه, هندوستان