رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده، به شکست از مقاومت فلسطین در عملیات «طوفان‌الاقصی» اعتراف کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی درباره «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نوشت که صهیونیست‌ها، هالیوی را به خاطر تحمیل بزرگترین شکست نظامی تاریخ به این رژیم و به عنوان کسی ... رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه آینده پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل را به رأی می‌گذارد به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه آینده (۲۱ اردیبهشت‌ماه) بررسی پیش‌نویس قطعنامه جدیدی مبنی‌بر درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل و هم‌ردیف و همانند ... مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

ادامه

آمریکا, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تاکید کرد اگر رژیم اشغالگر خواسته‌های عادلانه مقاومت را نپذیرد هیچ‌گونه پیشرفتی در مذاکرات حاصل نمی‌شود. به گزارش ایسنا، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بر وضوح خواسته‌های مقاومت که شامل توقف کامل جنگ، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از غزه، یک معامله تبادل جدی و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان است، تاکید کرد. ... جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تجاوز نظامی, تحلیل, جهان, خاورمیانه, فلسطین

تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

دانشجویان دانشگاه هاوانای کوبا تجمعی اعتراضی را علیه جنایت‌های اسرائیل برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دانشگاه‌های جهان یکی پس از دیگری شاهد خیزش دانشجویان بیدار علیه جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینیان به ویژه در نوار غزه است. منابع خبری گزارش دادند که این بار دانشگاه هاوانا شاهد تجمع اعتراضی ضدصهیونیستی ... تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, دانشجویی, صهیونیسم, فرانسه, فلسطین, کانادا, کوبا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: حمله به کاروان کمک‌های اردن نفرت‌انگیر است

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اسرائیل باید شرایط ارسال ایمن کمک‌های بشردوستانه به غزه را فراهم کند، افزود: این نفرت‌انگیز است که افرادی که چیزی کم ندارند، مانع رسیدن غذا به نیازمندان شوند. به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از آناتولی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حملات غیرقانونی شهرک‌نشینان ... مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: حمله به کاروان کمک‌های اردن نفرت‌انگیر است

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, اشغالگری, بیانیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, گرسنگی

برنامه‌ریزی ۶ حزب مخالف دولت ترکیه برای برچیدن نظام ریاست‌جمهوری اردوغان

در روزهای اخیر، شش تن از رهبران احزاب مخالف دولت ترکیه در نشستی به ارائه مسیری برای پایان دادن به نظام اجرایی ریاست جمهوری در این کشور که به گفته آنها باعث تمرکز بیش از حد قدرت در دستان رجب طیب اردوغان و تضعیف پارلمان، دادگاه‌ها و دیگر نهادهای دموکراتیک شده، پرداختند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه المانیتور، اپوزیسیون ترکیه استدلال می‌کند نظام ریاست جمهوری در این کشور – که با رفراندوم سال ۲۰۱۷ به راه افتاده و به طور رسمی با پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات سال بعدش به اجرا درآمد –  مقصر حداقل بخشی از مشکلات فراوان فعلی ترکیه است.

 

در نشست مذکور، روسای چهار حزب تشکیل‌دهنده ائتلافی موسوم به “ائتلاف ملت” شامل احزاب مردم جمهوری‌خواه (CHP)، حزب خوب، حزب سعادت و حزب دموکرات – به همراه موسسان دو حزبی که از حزب عدالت و توسعه (AKP)  اردوغان جدا شده بودند، حضور داشتند.

 

حزب دموکراتیک خلق (HDP)، سومین حزب بزرگ در پارلمان ترکیه، در آن گردهمایی حضور نداشت. گرچه این حزب ریشه گرفته از جنبش کردها با ائتلاف اپوزیسیون ترکیه همکاری کرده است – واضح‌ترین موردش مربوط به انتخابات محلی سال ۲۰۱۹ این کشور است – وارد ائتلاف رسمی با احزاب دیگر نشده است.

 

پس از این نشست که در شهر آنکارا برگزار شد، طرف‌های شرکت‌کننده اعلام کردند، مصمم به ایجاد یک سیستم دموکراتیک قوی، شفاف و بی‌طرف هستند.

 

آنها در بیانیه‌ای که صادر کردند، با توصیف وضعیت کنونی در ترکیه به عنوان یکی از “عمیق‌ترین بحران‌های سیاسی و اقتصادی” این کشور نوشتند: “بی‌شک مهم‌ترین دلیل این بحران، مدیریت خودسرانه و غیرمتعهد” تحت نظام فعلی است.

 

در فرآیند اعمال نظام ریاست جمهوری در ترکیه در سال ۲۰۱۸، این کشور نظام پارلمانی ۹۵ ساله خود را به نفع نظامی که به اردوغان اجازه می‌دهد با صدور فرمان ریاست جمهوری حکومت کند، کنار گذاشت. پیش از آن پست ریاست جمهوری ترکیه نقشی عمدتا تشریفاتی داشت و پست نخست‌وزیری عمده قدرت اجرایی را در اختیار داشت.

 

منتقدان می‌گویند که این حکومت تک نفره تا حد زیادی پارلمان را بی‌اثر کرده است، استقلال قوه قضاییه را از بین برده و نهادهای نظارتی را به مهره‌های قوه مجریه ترکیه تبدیل کرده است.

 

رهبران احزاب مخالف دولت ترکیه گفتند، جزئیات برنامه‌های خود را در ۲۸ فوریه فاش خواهند کرد. آنها افزودند: “امروز، ما گام مهمی برای ساختن ترکیه فردا به نمایندگی از ملت خود برداشته‌ایم.”

 

تاریخ در نظر گرفته شده برای اعلامیه عمومی آنها مناسبتی مهم در تاریخ اخیر ترکیه و مصادف با مناسبت “کودتای پست مدرن” سال ۱۹۹۷ است، اتفاقی که در جریان آن یک یادداشت ژنرال‌های ارتش ترکیه منجر به فروپاشی دولت تحت رهبری نجم‌الدین اربکان شد؛ چهره اسلام‌گرایی که حزبش قبل از احزاب عدالت و توسعه اردوغان و حزب مخالف سعادت وجود داشت.

 

ارتش ترکیه همچنین مجموعه‌ای از قوانین سخت سکولاریستی مانند ممنوعیت حجاب در نهادهای عمومی را اعمال کرد که باعث انزجاری عمیق شدند.

 

بنابراین، انتخاب این تاریخ می‌تواند نشان‌دهنده تلاش‌هایی برای ارتباط برقرار کردن با پایگاه رای‌دهندگان محافظه‌کار مذهبی که بخش عمده پایگاه حامیان حزب عدالت و توسعه را تشکیل می‌دهند، باشد.

 

برک اسن، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه سابانچی استانبول اظهار کرد، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه، “تمام توان خود را به کار گرفته تا به رای‌دهندگان محافظه‌کار بگوید که دوران رخدادهای ۲۸ فوریه برای همیشه به پایان رسیده است و اگر مخالفان دولت فعلی در ترکیه به قدرت برسند، این سیاست‌ها دیگر باز نمی‌گردند. ”

 

همچنین گمان برده می‌شود این رهبران علاوه بر ترسیم مسیر بازگشت به نظارت پارلمانی در ترکیه، به روی دورنمای اولین گام‌هایشان در صورت سرنگون شدن اردوغان درانتخابات در نظر گرفته شده برای ژوئن ۲۰۲۳ کار کرده‌اند. این گام‌ها شامل برنامه‌هایی برای بازیابی اقتصادی، ریشه‌کن کردن فساد، احیای حاکمیت قانون و بازیابی حقوق اساسی است.

 

این نشست همچنین حاکی از آن است که دو حزب منشعب از حزب عدالت و توسعه – شامل حزب گلچک و حزب دموکراسی و پیشرفت – می‌توانند برای رقابت انتخابات به ائتلاف چهار حزبی ملت بپیوندند.

 

یکی از مسائل حیاتی که این ائتلاف هنوز باید به آن رسیدگی کند این است که چه کسی در مقابل اردوغان بایستد. در حال حاضر، در نظرسنجی‌ها دو شهردار وابسته به حزب مردم جمهوری‌خواه – اکرم امام‌اوغلو در استانبول و منصور یاواس در آنکارا محبوب هستند. گفته می‌شود که نام قلیچداراوغلو، که حزبش دومین حزب بزرگ ترکیه است، نیز برای این منظور محل مناقشه است.

 

بسیاری کاندیداتوری قلیچداراوغلو را یک گام اشتباه بالقوه از سوی مخالفان دولت ترکیه می‌دانند، زیرا او نتوانست اردوغان را در هیچ انتخابات سراسری در طی ۱۲ سال ریاستش بر حزب مردم جمهوری‌خواه شکست دهد.

تظاهرات ضد آمریکایی سوری‌ها در الحسکه

شمار زیادی از دانشجویان، فعالان، اساتید دانشگاه و اعضای کادر آموزش و پرورش استان الحسکه سوریه با برگزاری تظاهراتی جنایات اشغالگران آمریکایی علیه بخش آموزش این شهر را محکوم کردند.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, تجاوز نظامی, تروریسم, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سوریه, صهیونیسم