چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

برزیل و آرژانتین، پیش‌قراولان ایجاد پول مشترک آمریکای لاتین

روسای جمهوری آرژانتین و برزیل با تاکید بر اینکه «اراده سیاسی موثر برای مقابله با چالش‌های جهانی وجود ندارد» از اهداف و ضرورت ایجاد اتحادیه منطقه‌ای در آمریکای لاتین خبر داده و اعلام کردند در حال کار بر روی ایجاد یک واحد پولی مشترک برای آمریکای جنوبی هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک موندو، به فاصله چند روز تا برگزاری هفتمین اجلاس سران جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (CELAC)، آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری آرژانتین و لولا داسیلوا همتای برزیلی او، متن مشترکی را منتشر کردند که در آن، اهداف و ضرورت ایجاد اتحادیه منطقه‌ای در آمریکای لاتین شرح داده شده است.

علاوه بر این، سران دو کشور از اقدامات جدید در راستای همکاری دوجانبه خبر دادند که به آن‌ها اجازه می‌دهد پس از سال‌ها اختلاف ایدئولوژیک و سیاسی میان آلبرتو فرناندز و ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری سابق برزیل، روابط را به صورت مجدد فعال کنند.

یکی از موضوعاتی که بیش از همه در متن اعلامی از سوی روسای جمهوری آرژانتین و برزیل مورد توجه قرار گرفته، ایجاد واحد پول مشترک آمریکای جنوبی است که زمینه برای تسهیل مبادلات و فرآیندهای تجاری و اقتصادی این منطقه را فراهم می‌کند.

در متن منتشر شده از سوی دو رئیس جمهور آمده است: ما قصد داریم بر موانع مبادلات خود غلبه کنیم، قوانین را ساده و مدرن و استفاده از ارزهای محلی را تشویق کنیم. همچنین تصمیم گرفتیم که بحث‌ها را در مورد ارز مشترک آمریکای جنوبی که می‌تواند برای جریان‌های مالی و تجاری استفاده شود، پیش ببریم و عملیات اجرایی و هزینه‌ها و آسیب‌پذیری خارجی را کاهش دهیم.

نشریه ال اکونومیستا اسپانیا پیشتر نوشته بود که بازگشت لولا داسیلوا به عرصه قدرت غول آمریکای لاتین در کنار ابعاد گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی، نتیجه شگفت‌انگیزی خواهد داشت؛ پیشنهاد و عزمی قاطع برای ایجاد یک «یورو» ی آمریکای لاتین با حمایت دولت‌های چپگرای اصلی منطقه.

در متن مشترک ، سران دو کشور تاکید کردند که در بوئنوس آیرس (پایتخت آرژانتین) دیدار خواهند داشت که این نخستین دیدار بین روسای جمهوری آرژانتین و برزیل در سه سال اخیر است. به گفته فرناندز و داسیلوا، این دیدار، فعال شدن مجدد رابطه‌ای است که هرگز نباید قطع می‌شد و تاریخ برادری آمریکای لاتین از سر گرفته می‌شود.

در ادامه این متن آمده است: روابط بین آرژانتین و برزیل بر پایه تحکیم صلح و دموکراسی بنا می‌شوند. ما خواستار دموکراسی برای همیشه هستیم. دیکتاتوری دیگر هرگز. ما همه اشکال افراط‌گرایی ضد دموکراتیک و خشونت سیاسی را محکوم می‌کنیم.

فرناندز و داسیلوا افزودند: ما قرار است اتحاد راهبردی دوجانبه را با فعال‌سازی مجدد فضاهای مختلف همکاری و گفت‌وگو از سر بگیریم. حوزه‌های متعددی وجود دارند که در آن‌ها دوباره در مورد موضوعات مهم برای کیفیت زندگی مردم با هم کار خواهیم کرد.

پیش به سوی آمریکای جنوبی یکپارچه‌تر

از جمله اقدامات اعلام شده در چارچوب دویستمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک بین آرژانتین و برزیل، پروژه‌های راهبردی مربوط به طرح‌های زیربنایی، دامداری و کشاورزی برای تضمین امنیت غذایی است. سران دو کشور همچنین بر یکپارچگی انرژی تاکید کردند که عمدتاً یک اتحادیه گاز با ظرفیت تبدیل شدن به یکی از پروژه‌های استراتژیک در چارچوب روابط دوجانبه است.

فرناندز و داسیلوا همچنین از تقویت آژانس برزیلی-آرژانتینی حسابداری و کنترل مواد هسته‌ای (Agencia Brasileño-Argentina de Contabilidad y Control de Materiales Nucleares) به منظور تداوم پروژه‌هایی همچون راکتور چند منظوره خبر داده اند.

علاوه بر این، انتظار می‌رود کارگروه مشترک همکاری‌های فضایی دوباره فعال شود که بر اساس آن قرار است ماهواره‌ها برای انجام مطالعات ساحلی و اقیانوس‌شناسی در مدار قرار گیرند.

روسای جمهوری افزودند: ما همراه با شرکای خود قصد داریم مرکوسور (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی) از طریق مذاکره مشترک در مورد توافقنامه‌های تجاری متوازن که به اهداف توسعه استراتژیک منطقه پاسخ می‌دهد، بستری برای همگرایی موثر ما در جهان ایجاد کند.

فرناندز و داسیلوا همچنین بر ضرورت رویارویی با جهانی به طور فزاینده پیچیده و چالش‌برانگیز تاکید کردند که در آن، اراده سیاسی موثر برای مقابله با چالش‌های مربوط به تغییرات آب‌وهوایی، بیماری‌های همه‌گیر، جنگ‌ها، گرسنگی و مهاجرت وجود ندارد. سازمان ملل متحد و گروه ۲۰ باید به پر کردن این شکاف برای دستیابی به تغییر در شرایط جهانی کمک کنند.

طی چند ماه گذشته، پارلمان‌های ملی کشورهای اصلی آمریکای لاتین برای حمایت از ایجاد ارزی واحد به توافق رسیده‌اند؛ هدفی که نیل به آن، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از نوسانات ارزی فرار کنند، از پولی قدرتمند بهره‌مند شده و با دلار رقابت کنند.

هنوز هیچ تصمیم الزام‌آوری در این زمینه وجود ندارد اما پیشتر سندی با عنوان «اعلامیه بوگوتا» از سوی مجالس قانونگذاری اکوادور، بولیوی، کلمبیا، ونزوئلا، آرژانتین و پرو امضا شده و هدف آن، همگرایی کشورهای آمریکای لاتین عنوان شده است. ایده این سند، ایجاد یک پارلمان مشترک آمریکای لاتین برای رسیدگی به مسائلی است که سراسر منطقه را تحت تاثیر قرار داده و ساختار پولی واحدی را ایجاد می‌کند.

کارشناسان معتقدند، تفاوت‌های نهادی و ساختاری و ملاحظات حساس و جداگانه کشورها از منظر حاکمیت ملی از جمله چالش‌هایی است که در مسیر دستیابی به هماهنگی مورد نیاز وجود دارد. با این حال، طرح این مسئله حتی خارج از مرحله طراحی، متخصصان را شگفت‌زده کرده است.

با دستمزدِ «کمتر از ۱۸ میلیون تومان» زندگی ممکن نیست

وقتی کارگران معتقدند که هزینه‌های زندگی کمتر از ۱۷ یا ۱۸ میلیون تومان نیست، برخی نمایندگان مجلس و گروهی در دولت، روی عددهای حول و حوش ۲۰ درصد مانور می‌دهند و می‌خواهند هر طور شده از محاسبه‌ی سبد معیشت طفره بروند. به گزارش خبرنگار ایلنا، شنبه اولین جلسه رسمی دستمزد ۱۴۰۲ است و تا امروز ... با دستمزدِ «کمتر از ۱۸ میلیون تومان» زندگی ممکن نیست

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

ابراز تمایل عربستان سعودی برای تجارت با ارزهای دیگر غیر از دلار

وزیر دارایی عربستان سعودی روز سه‌شنبه گفت تا جایی که سایر ارزها به تجارت بین‌المللی کمک کنند ریاض مشکلی با استفاده از آنها در مبادلات ندارد.   به گزارش فارس، محمد الجدان در مصاحبه‌ای با بلومبرگ خاطرنشان کرد: «بحثی برای رایزنی درباره اینکه ما ساز و کارهای تجاری را چطور حل و فصل می‌کنیم وجود ندارد؛ ... ابراز تمایل عربستان سعودی برای تجارت با ارزهای دیگر غیر از دلار

ادامه

آمریکا, اقتصادی, ایران, بانک جهانی, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا, صندوق بین‌المللی پول, عربستان سعودی

مایکروسافت با اخراج ۱۰ هزار کارمند به پیشباز مقابله با رکود اقتصادی آمریکا رفت

شرکت مایکروسافت اعلام کرد که برای صرفه جویی در هزینه‌ها و آمادگی در مقابله با رکود اقتصادی آمریکا از روز چهارشنبه اخراج ۱۰ هزار نیروی کار خود را آغاز می کند. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “رویترز “، این اقدام شرکت مایکروسافت درمیان اخراج ده‌ها هزار کارمند از سوی سایر شرکت‌های تکنولوژی آمریکا پس ... مایکروسافت با اخراج ۱۰ هزار کارمند به پیشباز مقابله با رکود اقتصادی آمریکا رفت

ادامه

آمریکا, اقتصادی, امریکای شمالی

وزیر خارجه چین؛ نباید بگذاریم ظلم به فلسطینی‌ها تا ابد ادامه یابد

وزیر خارجه چین از اسرائیل خواست اقدامات تحریک آمیز علیه فلسطینی‌ها به ویژه در بیت‌المقدس را برای ممانعت از وخامت اوضاع در منطقه متوقف کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کین گانگ، وزیر خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در قاهره گفت: در دوره اخیر شی ... وزیر خارجه چین؛ نباید بگذاریم ظلم به فلسطینی‌ها تا ابد ادامه یابد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, جهان, چین, خاورمیانه, شرق آسیا, عربستان سعودی, فلسطین, قزاقستان, گزارش, مصر

هشدار گاردین درباره تداوم افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و انرژی تا دو سال آینده

نشریه انگلیسی گاردین می‌گوید بحران انرژی و غذا بزرگ‌ترین خطراتی هستند که اقتصاد جهانی را تا احتمالا دو سال آینده تهدید می‌کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ گزارشی که پیشاپیش برای مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس تهیه شده، هشدار می‌دهد که افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی ممکن است تا دو سال آینده ادامه داشته ... هشدار گاردین درباره تداوم افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و انرژی تا دو سال آینده

ادامه

اقتصادی, اوکراین, جهان, حقوق بشر, سوئیس, گزارش, محیط زیست