ایلان ماسک: تغییر رژیم اوکراین در سال ۲۰۱۴ «کودتا» بود

ایلان ماسک مالک توئیتر در توئیتی ضمن تایید نقش آمریکا و غرب در جنگ اوکراین نوشت: شکی نیست که تغییر دولت اوکراین در سال ۲۰۱۴ یک «کودتا» بود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا ، ایلان ماسک میلیاردر و بنیانگذار شرکت تسلا در تازه ترین توئیت خود با «کودتا» خواندن تغییر حکومت اوکراین در سال ۲۰۱۴ در اظهاراتی که ظاهرا به انتخابات سال ۲۰۱۰ و روی کار آمدن ویکتور یانکوویچ رئیس جمهوری پیشین اوکراین اشاره داشت، گفت این انتخابات «مبهم» بود و آنچه متعاقب آن رخ داد در واقع یک کودتا بود.

ماسک، این توئیت را در واکنش به کاربری که مقاله ای از جان مرشایمر استاد دانشگاه شیکاگو را منتشر کرده بود، نوشت. این مقاله تحت عنوان «چرا غرب در جنگ اوکراین مقصر است؟» چنین استدلال می‌کند که گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و دخالت غرب در سیاست های اوکراین به الحاق کریمه به روسیه منجر شد.

این استاد دانشگاه بیان می کند که «برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، سرنگونی غیرقانونی رئیس‌جمهور منتخب و دموکراتیک اوکراین به عنوان سیاستمداری طرفدار مسکو، غیرقابل تحمل بود». این استاد دانشگاه این سرنگونی را کودتا توصیف کرد و به نظر می رسد که ماسک تا حدی با وی موافق است.

تارنمای راشاتودی در این زمینه نوشت: در حالی که انتخابات سال ۲۰۱۰ که یانکوویچ را به عنوان رئیس جمهوری بکار گماشت از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا به عنوان «نمایش تاثیرگذار» دموکراسی قلمداد شد، روابط غرب با این سیاستمدار حزب «مناطق اوکراین» (حزب سیاسی طرفدار روسیه در اوکراین) با تصمیم وی برای خروج از توافق همکاری اقتصادی سال ۲۰۱۳ با اتحادیه اروپا تیره شد.

اعتراضات خشونت آمیزی که متعاقبا در اوکراین رخ داد، یانوکوویچ را مجبور به فرار کرد. دخالت آمریکا در ناآرامی‌های این کشور در تماس تلفنی فاش شده بین ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزیر امور خارجه وقت آمریکا و جفری پیات، سفیر آمریکا در اوکراین تایید شد . به نظر می‌رسید آنها در حال توطئه برای سرنگونی یانوکوویچ و انتصاب آرسنی یاتسنیوک (Arseniy Yatsenyuk) هستند. یاتسنیوک برای مدت کوتاهی بعد از برکناری یانکوویچ پست نخست وزیری را در اختیار داشت.

ایلان ماسک همچنین نظر این کاربر را درخصوص نقش آمریکا در درگیری اوکراین تایید کرده است.

پیشتر، این کارآفرین آمریکایی در توئیتی نوشته بود هیچ کس به جز ویکتوریا نولاند به آتش جنگ اوکراین دامن نمی زند. نولاند حمایت واشنگتن را از حمله اوکراین به تاسیسات نظامی در کریمه اعلام کرده است.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله