حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

انتقاد جدی سازمان جهانی کار از وضعیت مسکن کارگران جنوب آسیا

بر اساس گزارش سازمان جهانی کار؛ علیرغم برخی پیشرفت‌های جزئی انجام شده در حوزه کشورهای پیمان (آ. سه. آن) در پاسخ به مقابله با همه‌گیری کرونا، استانداردهای اسکان کارگران مهاجر در این منطقه پر کارگر جهان پایین بوده و نیاز به رسیدگی فوری و اضطراری دارد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری سازمان جهانی کار، گزارش جدید سازمان جهانی کار به‌صورت انتقادی به استانداردهای زندگی کارگران مهاجر در چند کشور آسیای جنوب شرقی از جمله سنگاپور، تایلند و مالزی و اقدامات مورد نیاز برای اطمینان از بهره‌مندی از مسکن مناسب، اشاره می‌کند.

 

بر اساس گزارش جدیدی که توسط پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جهانی کار (ILO) منتشر شده است، علیرغم برخی پیشرفت‌های جزئی انجام شده در حوزه کشورهای پیمان (آ. سه. آن) در پاسخ به مقابله با همه‌گیری کرونا، استانداردهای اسکان کارگران مهاجر در این منطقه پر کارگر جهان پایین بوده و نیاز به رسیدگی فوری و اضطراری دارد.

 

بنابر این گزارش، یک نمای داخلی و عمیق از وضعیت زندگی کارگران مهاجر به شهرها در این چند کشور، حکایت از بغرنج وضعیت دسترسی این کارگران به محل اسکان را می‌دهد.

 

از جمله یافته‌های اصلی گزارش این است که فضای تخصیص یافته به هر کارگر در محل اقامتی که توسط کارفرمایان مانند خوابگاه‌ها ارائه می‌شود، بسیار کوچک است.

 

در مالزی و تایلند برای کارگران مهاجر در انواع خاص اقامتگاه فقط سه متر مربع فضا در نظر گرفته می‌شود. البته در کشور سنگاپور در سپتامبر سال ۲۰۲۱ (مهرماه سال ۱۴۰۰) استانداردها و ضوابط جدید اسکان کارگران ابلاغ و اصلاح شد تا هر کارگر حداقل ۴.۲ مترمربع فضای زندگی در خوابگاه‌های جدید فراهم کند! با این حال این میزان هنوز از سطوحی که برای کارگران فصلی در نیوزلند یا کارگرانی که زیرساخت‌های جام جهانی قطر را می‌سازند، کمتر است.

 

طبق گزارش سازمان جهانی کار، نیاز کارگران مهاجر به فراهم کردن محل زندگی کافی و مناسب، از این جنبه که مسکن نباید محلی برای انتقال بیماری کرونا شود، اهمیتی چندجانبه یافته است. فاصله‌گذاری اجتماعی در فضاهای جمعی مانند محل‌های اسکان و اقدامات بهداشتی لازم برای کاهش خطر و گسترش عفونت اغلب در برخی از مسکن‌های کارگری موجود غیرممکن بوده است. علاوه بر تهدید انتقال بیماری کرونا، مسکن نامناسب و ازدحام بیش از حد نیز می‌تواند منجر به درگیری یا تنش بین ساکنان، خشونت خانگی، تجاوز، سرقت و سایر جرایم شده و آرامش روانی و حریم خصوصی افراد را خدشه دار کند.

 

همه‌گیری کرونا توجه را به استانداردهای پایین مسکن برای بسیاری از کارگران مهاجر در مالزی، سنگاپور و تایلند جلب کرده است. چیهوکو آسادا میاکاوا (دستیار مدیر کل ILO) در این زمینه گفته است: هنوز راه درازی در پیش است تا اطمینان حاصل شود که همه کارگران مهاجر از اقامتگاه مناسب و مناسبی که حق دارند برخوردار شوند.

 

مسکن کارگران مهاجر در مالزی، سنگاپور و تایلند شامل انواع و اقسام محل اسکان است و براساس بخش کار، موقعیت شهری، روستایی، وضعیت مهاجرت از روستا به شهر و انواع اسناد تفاوت زیادی دارد. عوامل دیگری مانند جنسیت و همراهی اعضای خانواده نیز بر گزینه‌های مسکن تأثیر می‌گذارد.

 

طبق تحقیقات سازمان جهانی کار، بازرسی‌ها یک ابزار کلیدی برای تحقق استانداردهای حداقلی مسکن کارگری هستند، اما این گزارش نشان می‌دهد که به ندرت بازرسی‌های دولتی و حکومتی به مسکن کارگران این کشورها که اغلب مهاجر هستند، تسری می‌یابد. این امر در مالزی و سنگاپور در طول همه‌گیری کرونا تغییر کرده است، اما اجرای مداوم یک چالش باقی مانده است. این گزارش همچنین بر لزوم جدا بودن بازرسی مسکن از بازرسی اجرای قوانین مهاجرت تاکید می‌کند.

 

سازمان ILO در پایان گزارش خود خواستار اجرای استانداردهای شفاف و الزام‌آور مبتنی بر حقوق در تمام محل اقامت کارگران مهاجر مطابق با استانداردهای بین المللی حقوق بشر و کار به‌عنوان حداقل نیاز برای مسکن ارائه شده است. این سازمان وابسته به سازمان ملل متحدد همچنین خواهان رفع هرنوع تبعیض و ایجاد استاندارد دوگانه برای رسیدگی به همه کارگران مهاجر بوده، و خواسته تا بدون توجه به وضعیت قومی، نژادی و منطقه‌ای آن‌ها، اقدامات لازم صورت گیرد. این گزارش همچنین خواستار پایان دادن به الزام اجباری در برخی کشورها برای زندگی کارگران خانگی مهاجر با کارفرمایان خود شده است! علاوه بر این، بحث محدودیت تعداد کارگرانی که در یک اتاق یا خوابگاه مشترک هستند، به دقت مطرح شده است. این گزارش به‌صورت جزئی به برخی موارد ورود کرده و بیان کرده است: توقف استفاده از تخت‌های دوطبقه و همچنین پایان دادن به پدیده «تخت‌خواب داغ» -که در آن کارگران در شیفت‌های مختلف کاری و زمان‌های مختلف یک تخت مشترک دارند- باید مورد توجه قرار بگیرد.

۶۳ کارگر روزمزد که درمخالفت با عقد قرارداد با پیمانکار کنار گذاشته شده‌اند خواستار تعیین وضعیت شدند

۶۳ نفر از کارگران فضای سبز شرکت نفت آقاجری واقع در شهرستان امیدیه استان خوزستان از آذر ماه در مخالفت با کارفرما(شرکت نفت آقاجری) برای عقد قرارداد با پیمانکار اجازه‌ی ورود به شرکت را ندارند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

کارزار «یک بنگلادش بهتر»؛ سالانه ۳۵هزار کارگر بنگلادشی در محل کار جان خود را از دست می‌دهند

کمپین مجازی کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری شعار خود را چنین عبارتی قرار داده است: «نمی‌توانیم اجازه دهیم آنچه را که اخیراً در بنگلادش دیدید، ادامه پیدا کند. کار در بنگلادش برای بسیاری حکم اعدام دارد!»

ادامه

اختلاف طبقاتی, بنگلادش, جنوب شرق آسیا, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش