انتخابات منطقه‌ای اکوادور: «شکست مطلق» دولت راستگرا

نتایج انتخابات منطقه‌ای و همه‌پرسی اکوادور را می‌توان عقب‌گردی شدید برای رئیس‌جمهوری و حزب حاکم از جناح راست میانه، رد سیاست‌های نئولیبرالی از سوی مردم و احیای قدرت حامیان «رافائل کوره‌آ» رئیس‌جمهوری سابق چپگرا دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، نخستین نتایج انتخابات منطقه‌ای و محلی اکوادور حاکی از احیای مجدد کورِئیسمو (correísmo/ یک جریان سیاسی در اکوادور که از حامیان رافائل کورره‌آ رئیس‌جمهوری چپگرای سابق این کشور تشکیل شده است) با پیروزی در شهرها و استان‌های اصلی است. در مقابل، حزب حاکم گیِرمو لاسو رئیس‌جمهوری راستگرا در هیچ شهری پیروز نشد و همه‌پرسی دولت در مورد قانون اساسی با دریافت اکثریت رای «نه»، شکست خورد.

به نوشته تارنمای اسپانیایی فرانس‌۲۴، انتخابات منطقه‌ای اکوادور یکشنبه برگزار شد و حامیان رافائل کوره‌آ و جنبش سیاسی جدید او، انقلاب شهروندی (Revolución Ciudadana/ RC۵) پرجمعیت‌ترین شهرها و استان‌های این کشور را از آن خود کردند.

جنبش آر. سی که حروف اول آن با نام و نام خانوادگی رافائل کورره‌آ تطابق دارد، موفق شدند کنترل هفت استان اکوادور را به دست آورند. پیچینچا که شهر اصلی آن، کیتو پایتخت این کشور است از جمله این شهرها است.

پیروزی سوسیالیست‌ها در دو شهر گوآیاس و گوآیاکیل نیز در حالی نشان‌دهنده چرخش سیاسی است که این مناطق به طور سنتی سنگر حزب مذهبی و محافظه‌کار حزب سوسیال کریستیانو (Partido Social Cristiano) بوده است. گوآیاکیل به عنوان قلب اقتصادی اکوادور در طول ۳۱ سال گذشته در اختیار حزب سوسیال کریستیانو بوده است.

نتایج این انتخابات که به منزله نظرسنجی پیش از انتخابات ۲۰۲۵ است، نشان می‌دهد که کورِئیسمو کنترل یک سوم از ۲۴ شهر این کشور آند را به دست آورده است؛ یک سومی که از نظر تراکم جمعیت، مهم‌ترین مناطق اکوادور است.

هنری آلان تحلیلگر و جامعه‌شناس اهل اکوادور به اسپوتنیک گفت پیروزی «نه» در همه‌پرسی و بازگشت کورئیسمو در شهرهای اصلی اکوادور نشان دهنده «شکست مطلق دولت» گیرمو لاسو است.

این کارشناس تصریح کرد: برنده انتخابات مردم اکوادور هستند که می توانند بگویند سیاست‌های نئولیبرالی را متوقف کنید.

رئیس‌جمهوری اکوادور در نخستین واکنش به نتایج همه‌پرسی پنجم فوریه (۱۶ بهمن) که اکثریت مردم به پیشنهادات اصلاح قانون اساسی در حوزه‌های امنیتی، دموکراسی، آموزشی و بهداشتی رای منفی دادند، گفت: هدف از همه‌پرسی گوش دادن به صدای شهروندان بوده و وظیفه حاکمان است که نتایج را بپذیرند.

جنگ گیرمو لاسو علیه قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته به طرز متناقضی به افزایش خشونت در اکوادور منجر شده است.

عمر منندز (Omar Menéndez) نامزد شهرداری پورتو لوپز در سواحل اکوادور، در آستانه انتخابات ترور شد. او دومین نامزد این انتخابات است که ترور شد.

در میان این همه مشکلات و موج خشونت سیاسی که گریبانگیر اکوادور است و ملت این سرزمین آند از سر می‌گذرانند، باید دید که طبقه سیاسی اکوادور پس از ااین انتخابات، چگونه خود را برای مقابله با وضعیت این کشور آماده می‌کنند.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

«دانیل اورتگا»: شکست در افغانستان پیام روشنی برای آمریکا داشت

«دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه با بیان اینکه شکست در افغانستان پیام روشنی برای واشنگتن داشت، خطاب به آمریکا گفت: امیدوار است این کشور از تحولات افغانستان که با شکستی مشابه جنگ ۱۹۷۵ ویتنام، از آن خارج شد درس بگیرد و راه تفاهم با سایر کشورهای جهان را دنبال کند.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, تروریسم, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

کوبا آمریکا را به دلیل سیاسی کردن منشأ کرونا محکوم کرد

وزیر امور خارجه دولت کوبا تلاش های آمریکا برای مقصر جلوه دادن چین درباره منشأ ویروس کرونا را «غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» خواند و گفت: این عادت واشنگتن است که برای پیشبرد مقاصد خود متوسل به دروغ شود.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, کوبا