حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

افزایش شمار بازداشت‌شدگان به ۱۹ تن در چهاردهمین روز اعتراض کارگران هفت‌تپه

شمار معترضان بازداشت شده روز یکشنبه در جریان تجمع کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه تاکنون به نوزده تن رسیده است. در این روز جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه برای چهاردهمین روز مقابل فرمانداری شوش در تجمعی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

 

روز یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۷، حداثل ۱۵ تن از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه به همراه چند فعال کارگری و یک فعال مدنی در محل پلیس امنیت شوش بازداشت هستند و تعدادی از شاغلین و مدیران شرکت که جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت حاضر شده بودند نیز بازداشت شده‌اند.

 

هویت ۱۵ بازداشت‌شده امروز “سعید منصوری” (نماینده تحقیقات)، “جلیل احمدی” (نماینده کشاورزی)، “عظیم سرخه” (نماینده خدمات پشتیبانی)، “مهدی داوودی” (خدمات پشتیبانی)، “سعید الکثیر” (حراست)، “آقای علیزاده” (حراست) “امید آزادی” (کارخانه شکر)، “سید حسن فاضلی” (نماینده تجهیزات)، “صمیر احمدی” (تجهیزات)، “آقای سلامت نیا” (مدیر تجهیزات مکانیکی)، “عماد کثیر” (نماینده زیربنایی)، “محمود سعدی” (تجهیزات)، “خالد تمیمی” (مدیر ترابری)، “ایمان اخضری” و “پویا بشمه” (خوراک دام) احراز شده است.

 

با احتساب این ۱۵ نفر تعداد معترضین بازداشت شده در تجمع اعتراضی روز یکشنبه به ۱۹ تن رسید.

 

هرانا پیشتر در گزارشی از بازداشت چهار تن دیگر به نام‌های “اسماعیل بخشی”، “مسلم آرمند”، “محمد خنیفر” و “سپیده قلیان” خبر داده بود.

 

این بازداشت‌ها در حالی صورت گرفته است که پیش از این استاندار خوزستان تجمعات کارگران هفت تپه را مسالمت آمیز خوانده و از طرف دیگر مورد حمایت مردم و اصناف شهرستان شوش نیز بوده است.

 

در پی تجمع اعتراضی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، که به دلیل سوء مدیریت، تعویق دستمزدها، ابهام در قراردادهای کار با کارگران پیمانی، قراردادی و روزمزدی و نیز مخالفت با واگذاری این شرکت به بخش خصوصی صورت گرفته است، شمار قابل توجهی از معلمین، دانشجویان و مردان و زنان شوش نیز در حمایت از آنها، در خیابان های شوش گرد هم آمدند و با در دست گرفتن پلاکاردهایی با مضامینی چون: «ما صدقه نمی خواهیم، حق خودمان را می خواهیم»، «کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد»، «وعدۀ دروغ نمی خواهیم، ما حق خودمان را می خواهیم»، سعی کردند مطالبات خود را بیان کنند.

 

این در حالیست که تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، حضور نیروهای مسلح یگان ویژه را برای سرکوب اعتراضات کارگران، در برابر شرکت نیشکر هفت تپه نشان می دهد که کارگران معترض با شعار «نه تهدید، نه زندان دیگر اثر ندارد»، از میان نیروهای ضد شورش عبور می کنند.

 

خبرگزاری ایلنا نیز در روز ١۴ آبان، گزارش داده بود که نام برخی از سهامداران و اعضای هیأت مدیره که کارفرمای خصوصی نیشکر هفت تپه هستند، در لیست متخلفان ارزی که بانک مرکزی منتشر کرده آمده است و اکنون شایعۀ متواری شدن برخی مسئولان این شرکت مطرح شده است.

 

“اسماعیل بخشی” از نمایندگان کارگران هفت تپه، گفته بود که واگذاری شرکت به مالکان جدید، مبهم است و آنها از نام شرکت سوء استفاده کرده و به دریافت تسهیلات ارزی برای خود مبادرت ورزیده اند.

 

وی با حضور در میان معترضان، خطاب به نیروهای یگان ویژه، نسبت به هرگونه برخورد به منظور جلوگیری از سوار شدن کارگران نیشکر هفت تپه به اتوبوس ها برای رفتن به شهر شوش و برگزاری تظاهرات، هشدار داده و گفته بود: «اعتصاب ما مسالمت آمیز است؛ کارگران هفت تپه، حرفی به جز پرداخت حقوق و مطالبات خود ندارند؛ چرا یگان ویژه آورده اند که با ما برخورد کنند؟»

 

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش‌های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

 

شرکت کشت و صنعت هفت تپه، با حدود پنج هزار نیروی کار در ١۵ کیلومتری شهر شوش و در ١٠ کیلومتری معبد چغازنبیل در زمینی به وسعت ٢۴ هزار هکتار واقع شده و در سال ١٣٣٨ شروع به کار کرد. این شرکت اواخر سال ١٣٩۴، از چرخۀ دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

ریخته‌شدن مواد زائد آمونیاک بر روی دو کارگر پتروشیمی ارومیه منجر به مرگ آن‌ها شد

رئیس روابط عمومی پتروشیمی ارومیه درباره جزئیات حادثه که منجر به فوت ۲ نفر از کارگران شد اظهار داشت: ساعت ۱۳:۳۵ دو نفر از کارگران داخل واحد ۱۰۰ مشغول تمیز کردن HOTGAS FILTER مواد زائد آمونیاک بودند که این مواد از بالا روی آنها آوار می‌شود.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

در آتش‌سوزی شب گذشته در تهران دو کارگر ساختمانی و یک آتش‌نشان مصدوم یافتند

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفتگو با ایلنا، درباره جزییات حادثه آتش‌سوزی در شب گذشته گفت: در ساعت ۲۳:۲۵ شب گذشته یک مورد آتش‌سوزی در یک ساختمان نیمه‌کاره در خیابان ولیعصر، خیابان فیاضی به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده می‌شود.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری