اعلام بسیج عمومی در لیبی؛ افشاگری لوفیگارو درباره حمایت ترکیه از داعش لیبی

رئیس پارلمان لیبی و فرمانده کل نیروهای مسلح در کشور “بسیج عمومی” اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری اسکای نیوز عربی به نقل از منابع گزارش داد که عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی و فرمانده کل نیروهای مسلح در کشور بسیج عمومی اعلام کرد و سرلشگر عبدالرازق الناظوری، رئیس ستاد کل را به عنوان حاکم نظامی منطقه‌ای که از شهر درنه در شرق تا بن جواد در غرب کشیده می‌شود، تعیین کرد.

اعلام این امر در میان تشدید تحرکات ارتش در چند روز گذشته علیه مناطق تحت تصرف القاعده و داعش در دو شهر اجدابیا و بنغازی در شرق کشور صورت گرفته است.

در همین حال، عبدالله بلیحق، سخنگوی پارلمان لیبی با بیان این که تعیین سرلشگر عبدالرازق الناظوری به منزله اعلام جنگ در کشور است و این تصمیم به دلیل حمله گروه گسترده‌ نیروهای داعش به نیروهای ارتش لیبی در اجدابیا و سیطره آنها بر یکی از اردوگاه‌ها صورت گرفته است.

آزادسازی منطقه‌ای در اجدابیا از سیطره القاعده

از سوی دیگر، نیروهای “ارتش ملی لیبی” وابسته به خلیفه حفتر توانستند منطقه صنعتی در جنوب شهر اجدابیا را پس از درگیری‌های شدید با شبه نظامیان “تیپ‌های دفاع از بنغازی” وابسته به القاعده آزاد کنند.

نیروی هوایی لیبی حملاتی به پایگاه‌های شبه نظامیان “تیپ‌های دفاع از بنغازی” ترتیب داد.

پیشتر شورای ریاستی دولت توافق ملی از تشکیل اتاق عملیات نظامی در اجدابیا خبر داده بود.

لوفیگارو: کشتی‌های حامل سلاح برای داعش از یک بندر ترکیه‌ای عازم لیبی شده‌اند

رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند که عملیات گسترده‌ای توسط دستگاه‌های امنیتی اروپا در دریای مدیترانه آغاز شده است که هدف از آن شناسایی کشتی‌های حامل سلاح برای تروریست‌های داعش در لیبی است.

روزنامه لوفیگارو به نقل از یک منبع در دستگاه امنیتی در خاورمیانه گزارش داد که عملیات جستجو برای یافتن شش کشتی است که حامل بیش از ۱۰ تن سلاح برای تروریست‌های داعش در لیبی است.

این روزنامه تاکید کرد که سازمان اطلاعات اروپا درصدد است مانع از رسیدن این کشتی‌ها به بندر لیبی شود.

این روزنامه نوشت که غیرممکن است که این کشتی‌ها بتوانند از کانل سوئز یا تنگه جبل طارق عبور کنند به همین دلیل این کشتی‌ها باید در دریای مدیترانه باشند.

در گزارش‌های خبری اعلام شده است که این کشتی‌ها از یک بندر ترکیه‌ای راه افتاده‌اند و دست به اقداماتی زده‌اند تا توسط ماهواره‌ها و کشتی‌های گشت زنی شناسایی نشوند و پیش بینی می‌شود که تعداد این کشتی‌ها بیشتر از شش کشتی باشد.

این در حالی است که سوریه بارها در سازمان ملل اعلام کرده است که ترکیه از تروریست‌های داعش حمایت می‌کند.

حمایت کوبلر از دعوت اتحادیه آفریقا برای تشکیل ارتش یکپارچه

از سوی دیگر، مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل به لیبی اعلام کرد که از دعوت اتحادیه آفریقا از نمایندگان طرف‌های لیبیایی برای برگزاری نشستی پیرامون آشتی ملی حمایت می‌کند.

کوبلر گفت که وی از درخواست اتحادیه آفریقا برای دعوت از شورای ریاستی و پارلمان و نهادهای لیبایی جهت تشکیل ارتش یکپارچه لیبی برای مبارزه با داعش حمایت می‌کند.