دولت ترینیداد و توباگو کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

وزارت خارجه فلسطین از تصمیم ترینیداد و توباگو برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کرد. وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای ضمن استقبال از تصمیم ترینیداد و توباگو برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اعلام کرد که این اقدام با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد و به تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل کمک ... دولت ترینیداد و توباگو کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

اتحادیه اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, ترینیداد و توباگو, جهان, خبر, صلح, فلسطین

جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند

گزارش‌ها حاکی از انتقال هواپیما‌های نظامی آمریکا از امارات به قطر است. وال استریت ژورنال گزارش داد که ایالات متحده هواپیما‌های نظامی از جمله جت‌های جنگنده و هواپیما‌های بدون سرنشین خود را از امارات متحده عربی به قطر منتقل می‌کند. به گفته مقامات آمریکایی ناشناس، این اقدام نتیجه تصمیم امارات متحده عربی است که به ... جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند

ادامه

آمریکا, امارات, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق, قطر, یمن

عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اولین گام برای حل مناقشه در خاورمیانه است

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست مجمع عمومی روز چهارشنبه (به وقت محلی) این سازمان گفت: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به عنوان یک کشور مستقل از شروط اساسی و اولین گام برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه در خاورمیانه است. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری آی ... عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اولین گام برای حل مناقشه در خاورمیانه است

ادامه

آمریکا, الجزایر, انگلیس, جامائیکا, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئیس, فلسطین, گزارش

خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

تداوم دخالت‌های سفیر آمریکا در بغداد، عراقی‌ها را به ستوه آورده است. به نقل از المعلومه، ادامه دخالت‌های «النا رومانوسکی» سفیر آمریکا در امور امنیتی و مسائل اجتماعی عراق، واکنش محافل عراقی را به همراه داشته است. در این راستا «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از کشورش به خاطر ... خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

ادامه

آمریکا, اروپا, جهان, خاورمیانه, عراق, غرب, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

اعتراضات مجدد لبنانی‌ها: فقدان رهبری، جنبش مردم را از نفس انداخته است

نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی لبنان بار دیگر اعتراضات و تظاهراتی را دامن زده است. شماری از جاده‌های کشور مسدود شده اما درگیری شدیدی میان معترضان و نیروهای امنیتی رخ نداده است. در مقایسه با جنبش بزرگ سال ۲٠۱٩، صدای اعتراض لبنانی‌ها بسیار ضعیف‌تر شده است.

 

به گزارش رادیو فرانسه؛ روز سه‌شنبه ٩ مارس/۱٩ اسفند، گروهی از تظاهرکنندگان لبنانی جاده‌های بین‌شهری را با لاستیک آتشین و سطل زباله بستند. روز قبل، این نوع حرکات با شدت بیشتری جریان داشت.

 

بعد از موج عظیم اعتراضات که در اواخر سال ۲٠۱٩ رخ داد، بسیج لبنانی‌ها اینک کاهش یافته. ویروس کرونا و مشکلات بزرگ اقتصادی، مردم را به خانه‌ها و دغدغه‌های روزمره بازگردانده است.

 

اما از هفتۀ گذشته، سقوط مجدد ارزش پول ملی فضای جامعه را متشنج کرد. ارزش یک دلار آمریکا ناگهان به ۱۱هزار لیره رسید، در حالی که نرخ رسمی دلار همچنان ۱۵٠٠ لیره است. رئیس‌جمهور میشل عون خواستار تحقیق بانک مرکزی در این باره شد، اما مشکلات ادامه یافت و ناآرامی‌ و تنش را در پی داشت.

 

ارتش جاده‌هایی را که شب گذشته مسدود شده بود باز کرد. به ویژه بزرگ‌راه مهمجل الدیب که در شمال پایتخت قرار دارد، دوباره باز شد. در نقاط دیگر کشور، از جمله در حوالی طرابلس و در منطقۀ بقاع هنوز برخی جاده‌ها بسته است. بستن محورهای مهم ارتباطی کشور باعث راه‌بندان می‌شود و به سرعت بخش بزرگی از فعالیت‌های روزمره را متوقف می‌کند.این راه‌بندان‌ها و فلج‌های متناوب که از هفتۀ گذشته شروع شد، دوشنبه به اوج رسید، به طوری که تقریباً تمام ورودی‌های شهر بیروت بسته شد.

 

با اینحال، رویدادهای روزهای اخیر با اعتراضات سال ۲٠۱٩ قابل مقایسه نیست. کریم بیطار، تحلیل‌گر لبنانی معتقد است که خستگی مردم و همچنین فقدان رهبری و نگرش روشن، باعث شده که جنبش لبنانی‌ها از نفس بیفتد. در این میان اپیدمی کووید ۱٩ نیز به کسالت و بی‌انگیزگی جامعه افزوده است. کریم بیطار می‌گوید: “مشکلات زندگی روزمره گلوی مردم را گرفته. در این وضعیت مسئلۀ تغییرات سیاسی به موضوعی ثانوی تبدیل شده است”.

 

با وجود همۀ این بحران‌ها، به نظر نمی‌رسد که طبقۀ حاکم لبنان خود را در خطر احساس کند. از هفت ماه قبل تاکنون (بعد از انفجار عظیم بندر بیروت)، هنوز کابینۀ جدید تشکیل نشده است. سعد حریری که بعد از استعفای حسان دیاب دوباره نخست‌وزیر شد همچنان در چانه‌زنی با گروه‌ها و احزاب مختلف درمانده است. این در حالی است که اکثر نهادهای بین‌المللی، لبنان را کشوری در آستانۀ ورشکستگی می‌دانند.

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

آمریکا : بدون بازگشت ایران به برجام تحریم‌ها لغو نمی‌شوند، پول‌های ایران هم مسدود می‌ماند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، گفت که بدون دستیابی به یک مصالحه با تهران، ایالات متحد آمریکا هیچیک از تحریم‌های خود را علیه جمهوری اسلامی ایران لغو نخواهد کرد و هیچ عجله‌ای برای رسیدن به یک توافق نااستوار با تهران از خود نشان نخواهد داد.  

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, تروئیکای اروپا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, عراق, کره جنوبی, مذاکرات اتمی

تغییر موضع عربستان درباره سوریه/ ریاض در رکاب روسیه

تحلیل‌گر سیاسی سعودی نوشت: عربستان ملت سوریه و حقوق آن را تایید می‌کند و متعهد به حمایت سیاسی و انسانی در این کشور است و به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت به عنوان اساس حل بحران سوریه پایبند است.

ادامه

تحلیل, جهان, خاورمیانه, روسیه, سازمان ملل, سوریه, عربستان سعودی, یمن

پرنسا لاتینا؛ بایدن سیاست‌ ترامپ‌ را درعرصه سیاست خارجی ادامه خواهد‌ داد

براساس ارزیابی تحلیلگران، ‌موضوع کاهش تنش آمریکا با کوبا و ایران با سنگ‌اندازی‌های جدی از سوی کنگره و افرادی همچون «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی این نهاد آمریکایی روبروست.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, انگلستان, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, فرانسه, کوبا, مقاله, ونزوئلا