اصرار انگلیس بر استعمارگری؛ «جزایر فالکلند متعلق به ماست»

وزیر خارجه انگلیس با انتشار یک پیام در صفحه مجازی خود، موضع استعمارگرایانه لندن در قبال جزایر «مالویناس» آرژانتین را تکرار کرد و آن را متعلق به انگلیسی‌ها خواند.

به گزارش خبرگزاری فارس، به رغم ادامه تلاش‌های آرژانتین برای بازپس گیری حاکمیت جزایر مالویناس، وزیر خارجه انگلیس موضع استعمارگرایانه لندن در قبال این جزایر را تکرار کرد.

جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس در صفحه شخصی خود در شبکه «ایکس» (توئیتر سابق) به مناسبت «روز فالکلند» پیامی درباره جزایر اختلافی این کشور با آرژانتین منتشر کرد.

در شرایطی که تلاش‌های آرژانتین برای بازپس گیری حاکمیت خود بر جزایر مالویناس ادامه دارد، انگلیس بر موضع استعمارگرایانه خود بر این جزایر که نام آن را فالکلند می‌نامد، اصرار دارد.

جیمز کلوریلی در این پیام نوشت: «فالکلند متعلق به بریتانیا است. بریتانیا همیشه از حق جزیره‌نشینان برای تصمیم گیری درباره آینده خود دفاع خواهد کرد. روز فالکلند مبارک».

وزیر خارجه انگلیس سال گذشته بعد از دیدار با وزیر خارجه آرژانتین در حاشیه نشست گروه ۲۰ در هند، موضع لندن در قبال این جزایر را تکرار کرده و گفته بود: «جزایر فالکلند متعلق به بریتانیا هستند».

انگلیس و آرژانتین در سال ۱۹۸۲ بر سر مالکیت این جزایر واقع در جنوب اقیانوس اطلس وارد جنگ شدند. در این جنگ که در زمان نخست‌وزیری «مارگارت تاچر» رخ داد در نهایت پس از کشته شدن صدها تن از نیروهای دو طرف، این جزایر از آرژانتین پس گرفته شدند.

انگلیس طی دهه‌ها گذشته بارها مدعی شده‌ که به خواسته ساکنان این جزایر که خواستار حاکمیت انگلیس بر آن هستند، در این منطقه حضور دارد اما آرژانتین بر این باور است که نمی‌توان روی رای ساکنان این جزیره حساب کرد چرا که این افراد از انگلیس آمده‌اند و ساکنان اصلی آرژانتینی این جزایر از آن اخراج شده‌ و شهرک‌نشینان انگلیسی جایگزین آن‌ها شده‌اند.

جزایر مالویناس از لحاظ موقعیت مکانی در ۴۶۴ کیلومتری سواحل آرژانتین قرار دارند؛ این در حالی است که فاصله این جزایر تا انگلستان به ۱۲ هزار و ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد.

«آگوستین کلومبو سیرا» کارشناس آرژانتینی در این راستا معتقد است که در حقیقت استدلال محکمی در تأیید حقوق تاریخی و جغرافیایی انگلستان در جزایر مالویناس وجود ندارد. «کارلوس رایموندی» نماینده و عضو کمیسیون روابط خارجی کنگره آرژانتین نیز در این رابطه تصریح کرد: «ادعای مالکیت انگلستان بر سرزمینی که در ۱۳ هزار کیلومتری این کشور قرار دارد، یک ادعای استعمارگرانه است».

لبنانِ بحران‌زده: کشوری ضعیف شده درزیرنظامی فرقه‌گرا

* اختلاف بین سعد حریری، نخست‌وزیر، و میشل عون، رئیس‌جمهور، که  ریشه در نارسایی و ماهیت فرقه‌گرایانهٔ قانون اساسی لبنان دارد، در نُه ماه گذشته آن کشوررا به سوی بن‌بستی خطرناک سوق داده و نظام اقتصادی کشور را کاملاً زمین‌گیر کرده است. این در حالی است که زندگی روزمرهٔ لبنانی‌ها در حال فروپاشی است.

ادامه

استعمار, امریکا, جهان, خاورمیانه, عربستان سعودی, فرانسه, فقر, لبنان, مقاله

حقیقت و الگوی کوبا پیروز خواهد شد!

حقوق بشر، آزادی، دموکراسی، فرهنگ و عزت بشری، مفاهیمی هستند که ما آن‌ها را از آنِ خود می‌دانیم.   هر اندازه که مردم کوبا مخالفتشان با عقب‌نشینی در برابر دشمنی و تنگ‌تر محاصره را قاطعانه‌تر نشان می‌دهند، حمله‌‌های دشمنان‌مان خشن‌تر و بی‌شرمانه‌تر می‌شوند. آن‌ها به‌طرزی باورنکردنی با شعار دفاع از محروم‌ترین افراد جامعه، به‌ویژه سیاه ... حقیقت و الگوی کوبا پیروز خواهد شد!

ادامه

اپارتایت, استعمار, افریقا, امپریالیسم, امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سوسیالیسم, فرهنگ, کارگری, کوبا, نئولیبرالیسم

واکسن‌ها باید بدون داشتن حق ثبت انحصاری و به‌رایگان در اختیار همه گذاشته شود!

در تاریخ ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱/ ۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۹، رئیس سازمان جهانی بهداشت، دکتر تدروس ادهانوم قبریسوس، آشکارا اعلام کرد که فقط ۲۵ دوز-آری ۲۵ دوز- واکسن کرونا در سراسر فقیرترین کشورها تزریق شده است، در حالی که در کشورهای ثروتمند ۳۹ میلیون دوز تزریق شده است.

ادامه

استعمار, اسکاتلند, افریقای جنوبی, امارات, انگلستان, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سازمان بهداشت جهانی, مقاله

آمریکای لاتین و پیکار علیه سیاست‌های نواستعماری و امپریالیسم

رفیق سکورو گومز، رئیس “شورای جهانی صلح” و از رهبران سیاسی چپ برزیل، در گفت‌وگویی ریشه‌های سیاست‌های امپریالیسم در آمریکای لاتین و مبارزات برنامه‌ریزی شدهٔ جنبش صلح و نیروهای چپ و ترقی‌خواه به‌منظور خاتمه دادن به نظام مداخله‌جویی و غارتگری بر پایهٔ نواستعمار (نئوکلونیالیسم) در قاره را توضیح می‌دهد.

ادامه

استعمار, امپریالیسم, امریکا, امریکای لاتین, برزیل, بولیوی, دیدگاه, صلح, مقاله, نئولیبرالیسم, ونزوئلا

خلیفه حفتر: تن به استعمار ترکیه نمی‌دهیم

رهبر نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” در سخنانی گفت که “استعمارگری” ترکیه در لیبی را نخواهد پذیرفت. در همین حال منابع خبری از گفت‌وگوی وزرای خارجه مراکش و ایتالیا درباره بحران لیبی خبر دادند.

ادامه

استعمار, ایتالیا, ترکیه, تونس, جهان, حقوق کودک, خبر, دخالت نظامی, سوریه, شمال افریقا, لیبی, مراکش