ارتش چین: تحرکات جدایی‌طلبانه در تایوان را در هم می‌شکنیم

ارتش خلق چین هشدار داد که این کشور هر گونه تحرکات جدایی‌طلبانه درباره «استقلال تایوان» و دخالت خارجی را در هم می‌شکند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای ارتش چین، «تان کفی» سخنگوی وزارت دفاع ملی چین پنجشنبه در کنفرانسی خبری تاکید کرد که تایوان بخشی از چین و یک مساله داخلی است و چین‌ها با صلاحدید خودشان و بدون قبول کردن دخالت خارجی آن را حل خواهند کرد.

مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شده که ارتش چین آماده می‌شود تا در سال ۲۰۲۷ به تایوان حمله خواهد کرد.

دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور هندواقیانوسیه نیز گفته که چین تا سال ۲۰۲۳ به تایوان حمله نمی‌کند. از سوی دیگر، فرمانده نیروی هوایی ارتش ایالات متحده نیز تاکید کرده که «تهاجم» به تایوان اجتناب‌ناپذیر نیست.

سخنگوی ارتش چین در واکنش به این اظهارات گفت: ما شاهد این گونه اظهارات متناقض از سوی طرف آمریکایی بوده‌ایم. آمریکا به هیچ شیوه‌ای نمی‌تواند مانع از اتحاد کامل چین شود.

تان کفی هشدار داد که اگر مقام‌های تایوان سر عقل نیایند و با نیروهای خارجی تبانی کرده و با توهم «استقلال تایوان» دست به اقدامات تحریک‌آمیز بزنند ارتش چین هر گونه اقدام لازم را به منظور در هم شکستن تحرکات جدایی‌طلبانه و دخالت خارجی انجام خواهد داد.

وی افزود که ارتش چین همچنین از منافع بنیادین ملت چین و منافع فوری مردمی که در آن سوی تنگه تایوان زندگی می‌کنند، دفاع خواهد کرد.

تان کفی به انتشار گزارش‌ها درباره گسترش دسترسی آمریکا به چهار پایگاه نظامی در فیلیپین نیز واکنش نشان داد و گفت که چین در این باره نگران است.

در همین حال، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا برای برنامه‌های آموزشی علیه چین، حضور نیروهایش را به طور قابل توجهی در تایوان گسترش می‌دهد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، واشنگتن قصد دارد در ماه‌های آینده بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نیرو در تایوان مستقر کند در حالیکه سال گذشته این تعداد حدود ۳۰ نفر بوده است.

این در حالی است که به مرور تنش‌ها بین پکن و واشنگتن بالا گرفته و اخیرا نیز آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا چین را متهم کرد که در حال بررسی ارائه کمک‌های نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است. مساله‌ای که چین و روسیه هر دو آن را رد کرده‌اند.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله