خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

هزاران اسرائیلی بار دیگر در چندین شهر اسرائیل علیه دولت نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و توافق با حماس بر سر گروگان‌های اسرائیلی شدند. تظاهرات در تل‌آویو به درگیری کشیده شد. به گزارش دویچه وله؛ هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه ۳۰ مارس (۱۱ فرودین) در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم (بیت‌المقدس) و ... هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

ادامه اعتراضات “جلیقه زردها” در فرانسه

به نقل از خبرگزاری رویترز، گزارش شد که درگیری‌های پراکنده‌ای نیز بین معترضان با نیروهای پلیس در چندین شهر فرانسه از جمله شهرهای بوردو و نانت اتفاق افتاد و نیروهای پلیس علیه معترضان گاز اشک آور و نارنجک‌های گیج کننده شلیک کردند. با این حال در مجموع تعداد معترضان در سراسر فرانسه در هفتمین هفته متوالی تظاهرات جلیقه زردها کاهش یافته بود.

 

با وجود آنکه برآوردهای رسمی نسبت به آن اعلام نشده اما یک کانال تلویزیونی فرانسوی به نام کانال ال سی آی به نقل از منابع ناشناس گزارش کرد که بالغ بر ۱۲ هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند که پایین‌تر از برآورد حدود ۴۰ هزار نفری برای هفته‌ پیش بود.

 

در شهر پاریس نیروهای پلیس اعلام کردند که عصر شنبه ۵۷ تن را در پی به خیابان آمدن حدود ۸۰۰ معترض دستگیر کردند در حالی که تعداد دستگیری‌ها در هفته گذشته دست کم ۱۰۹ نفر بود. حال آنکه تعداد معترضان به خیابان آمده مشابه هم بوده است.

 

عده‌ای از مردم که جلیقه‌های کاملا آشکار پوشیده بودند به میان توریست‌ها و مشتری‌های فروشگاه‌ها رفته و شعار می‌دادند « ماکرون استعفا» و حضور آنها در خیابان شانزلیزه کاملا محسوس بود.

 

تعدادی از فروشگاه‌های بزرگ این خیابان که در اعتراضات هفته‌های گذشته به دلیل بالا گرفتن خشونت‌ها در آنجا بسته شده بودند، سرانجام گشوده شدند. تعداد دیگری از تظاهر کنندگان در غرب پایتخت فرانسه، در نزدیکی ساختمان شبکه تلویزیونی بی اف ام حضور به هم رساندند و درگیری‌هایی نیز در آنجا رخ داد و در عین حال در نزدیکی دفاتر روزنامه پاریزین چندین خودرو به آتش کشیده شدند.

 

با این حال مشخص نشد که این آتش زدن کار چه کسی بوده و اینکه آیا ارتباطی با معترضان داشته یا خیر؟

 

در شهر تولوز مثل بوردو جمعیت معترضان از ۲۰۰۰ نفر فراتر رفت و گروه‌های معترض به آتش زدن سطل آشغال و برخی نیز پرتاب رنگ زرد به سمت پلیس پرداختند.

 

بر اساس اعلام یک سازمان مسؤول در فرانسه، چندین اتوبان و خیابان در اثر اعتراضات در این کشور بند آمد و ترافیک در جاده‌های منتهی به اسپانیا شدیدا سنگین شد. معترضان وعده دادند که در سال نو میلادی نیز به اعتراضاتشان ادامه دهند. یک معترض در نانت به نام ویرجینی گفت: ما تا زمانی که موفق شویم و تا زمانی که ماکرون عقب بنشیند و آنچه لیاقتش را داریم به ما بدهد ادامه خواهیم داد. ما لیاقت قدرت خرید بیشتر، مالیات کمتر، زندگی سالم‌تر و مجبور نبودن به اینکه در آخر هر ماه کمربندمان را سفت‌تر و سفت‌تر کنیم، داریم.

 

معترضان جلیقه زرد مقرهای رسانه‌های شناخته شده فرانسوی را هدف تظاهرات قرار دادند و در همین راستا صدها تظاهرکننده در نزدیکی ساختمان تلویزیون بی اف ام و فرانس تلویزیون تجمع کرده و شعار می‌دادند «شما خبرنگاران شراکت طلب هستید».

 

معترضان جلیقه زرد، رسانه‌های فرانسوی را به طرفداری از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و شرکت‌های بزرگ و کم‌اهمیت نشان دادن اعتراضات متهم کردند.

 

ده‌ها معترض دو بار تلاش کردند در خیابان مملو از توریست شانزلیزه که در هفته‌های اخیر صحنه درگیری‌های مکرر بود، راهپیمایی کنند و در حالی که چراغ‌های چشمک زدن آبی خودروهای پلیس در طول این خیابان به چشم می‌خوردند.

 

گروه کوچکی از معترضان در نزدیکی برج ایفل تظاهرات کردند و در آنجا پلیس چند نفر را دستگیر کرد.

 

کریستوف شلانسون سخنگوی جنبش جلیقه زردها گفت: این جنبش در فرانسه تبدیل به یک قدرت متقابل در برابر مقام‌های کشور شده و معترضان جلیقه زرد نمایندگانی در سراسر کشور دارند و به شکل گیری یک سازمان سیاسی مستقل کمک می‌کنند.

 

او خاطر نشان کرد:‌ جنبش جلیقه زرد در حال ایجاد سازمان سیاسی خودش بوده و نمایندگانش در هر جایی در فرانسه دور یک میز حضور به هم می‌رسانند بنابراین ما در حال تشکیل یک وزنه متقابل هستیم و این اتفاقی واقعی است.

 

این نماینده افزود: چیزی که امانوئل ماکرون مدعی انجامش است ایجاد سیاست‌های مخالف با نمایندگانی برآمده از مردم است.

 

او ادامه داد: ما این روند را ادامه می‌دهیم و این یک نیروی اپوزیسیون واقعی خواهد بود و ماکرون و دولتش در پرتگاه سقوط سیاسی هستند.

ایسنا

اعتراضات گسترده مردمی در پی خودسوزی یک خبرنگار در تونس

سندیکای ملی روزنامه‌نگاران تونس در بیانیه‌ای در سایت الکترونیکی خود اعلام کرد، عبدالرزاق الزرقی، عکاس خبری به دنبال خودسوزی در اعتراض به شرایط اجتماعی نابسامان و ناامیدی موجود در کشور درگذشت.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, شمال افریقا

جلیقه زردها در تل‌آویو علیه برنامه‌های اقتصادی دولت راست‌گرای نتانیاهو به خیابان آمدند

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری آناتولی ترکیه، صدها اسرائیلی‌ در اعتراض به گرانی و افزایش هزینه های زندگی، شامگاه شنبه به خیابان های تل آویو ریختند و علیه برنامه‌های معیشتی نتانیاهو شعار دادند.

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خبر

آغاز تظاهرات امروز شنبه جلیقه زردهای فرانسه برای ششمین هفته متوالی

در آستانه سال نوی میلادی معترضان فرانسوی موسوم به جلیقه زردها باردیگر با تجمع در خیابان‌های پاریس اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های دولت ماکرون اعلام کردند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه