خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

اخراج پانصد کارگر از سایت سه پتروشیمی بوشهر به جرم اعتراض صنفی

تا زمانی که در کشور ما حقوق کارگران به معنای واقعی کلمه مورد حمایت قرار نگیرد و کارگران از ابتدایی ترین شرایط امنیت شغلی نیز بی بهره باشند، کارفرما حق خواهد داشت هرطور که می خواهد با کارگر برخورد کند و شرایط سختی را برای او و خانواده ش رقم بزند. مثل کارفرمای کارگران سایت ۳ پتروشیمی بوشهر که به دلیل یک تجمع آرام در اعتراض به چندین ماه حقوق معوقه، کارگرانش را اخراج کرد.

 

 

به گزارش «تابناک» اگر سمت و سوی اعتراض و گلایه های بیشتر واحدهای شغلی کشور، از جمله کارمندهای رسمی متوجه افزایش مزایای دریافتی در نظر بگیریم از آن سو یکی از بزرگ ترین مشکلات جامعه کارگری این است که آنان باید برای دریافت حداقل حقوق دریافتی خود آن هم پس از ماه ها تأخیر به خواهش کردن از کار فرما روی بیاورند. چرا که اگر جز این حالت در صدد احقاق حقوق خود باشند به راحتی هر چه تمام تر همان شغل متزلزل خود را هم از دست خواهند داد.

 

در سال های گذشته اخبار متعددی از اعتصاب و اعتراض کارگران بخش های خصوصی و دولتی برای دریافت حقوق های پرداخت نشده و یا اعمال نکردن مزایای ویژه منتشر شده است که بررسی و مرور آن ها برای ذهن هر انسان دلسوزی خوشایند نیست و باور کردن چنین شرایطی آن هم در جامعه ای که ادعای پیروی از فرامین آخرین پیامبر خدا را دارد، دشوار است؛ پیامبری که یکی از دستورات روشن ایشان به پیروانش، پرداخت دستمزد کارگر قبل از خشک شدن عرق او است.

 

برای مثال در این رابطه چند ماه پیش «ایلنا» نوشت: جمعی از کارگران کارخانه ایران ترانسفو زنجان در اعتراض به آنچه «تصمیم کارفرما بر کوچک سازی این واحد تولیدی عنوان کردند »، در مقابل ساختمان اداری این کارخانه در زنجان تجمع کردند. در این تجمع کارگران مدعی بودند سیاست های اخیز کارخانه مذکور امنیت شغلی هزاران کارگر این کارخانه را با تهدید مواجه جدی رو به رو کرده است.

 

بهمن ماه سال گذشته نیز «تسنیم» نوشت: صدها تن از کارگران شرکت کنتور سازی قزوین در اعتراض به آنچه عدم پرداخت بیش از ۵ ماه دستمزد و مزایای خود عنوان کردند، دست به اعتراض گسترده زدند که کارگران در آن اعتراض گفتند، وزارت نیرو بدهی خود را به شرکت کنتور سازی پرداخت نمی کند و آنها نیز ۵ ماه است، دستمزد ما را پرداخت نکردند.

 

موارد مشابه به این تجمع های اعتراضی که در راستای تهدید امنیت شغلی کارگران و نیز پرداخت نشدن حقوق آنها صورت می گیرد فراوان است و مثال های بالا نیز تنها برای نمونه آمد، اما شاید یکی از تأمل بر انگیزترین مورد مشابه نحوه جذب نیرو در شرکت های خصوصی پارس جنوبی است که از همان ابتدای عقد قرارداد اجازه هرگونه اعتراض در برابر هر بلایی که کارفرما بر سرکارگر خواهد آورد را از او می گیرد؛ قراردادهایی که بر اساس در صورت اعتصاب کارگران، پیمانکار می‌توانست بدون پرداخت دستمزد با آنها تسویه حساب کند.

 

اگرچه در برابر این قرار داد که در سال گذشته رسانه ای شد موجی از اعتراض شکل گرفت و بسیاری از حقوق دانان این رویه را خلاف قانون اساسی کشور اعلام کردند، اما اخبار جدید به دست آمده از سایت ۳ پتروشیمی بوشهر نشان می دهد هنوز اینچنین قراردادها و برخوردهای تحقیر آمیزی با کارگران وجود دارد.

 

توضیح اینکه از روز سه شنبه جمعی از کارگران سایت ۳ پتروشیمی بوشهر که هنوز به بهره برداری کامل نرسیده و در حال گذارندن مراحل اولیه ساخت است، در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماهه دستمزد و حق بیمه شان، دست به تجمع اعتراضی زدند. اما آنچه در این بین جالب توجه بود اینکه کارفرمایان این شرکت به جای رسیدگی به مشکل کارگران و پرداخت دستمزدشان، به آنها برگ تسویه حساب دادند و به کارگزینی شرکت معرفی کردند.

 

در این رابطه یکی از کارگران شرکت که نامش نزد «تابناک» محرمانه باقی خواهد ماند، گفت: ما داخل سایت ۳ پتروشیمی بوشهر در حال کار هستیم و بدترین شرایط اقامتی، رفاهی و حقوقی را داریم. پیمانکار این پتروشیمی (شرکت ساختمانی نصب تجهیزات پتروشیمی) از ماه مرداد تا الان هیچگونه حقوقی به حساب کارگران و کارکنان دفتری خود واریز نکرده و حق بیمه تأمین اجتماعی را به صورت یک ماه یک بار وایرز کرده است.

 

این فعال کارگری ادامه داد: کارگران حتی برای درخواست مساعده نیز روزها زیادی باید انتظار بکشند تا بعد از مدت ها انتظار مبلغی نزدیک به دویست هزار به حساب آنها واریز شود. تعداد ۵۰۰ نفر از کارگران این شرکت به خاطر این مشکلات از روز دوشنبه دست به اعتصاب زدند.

 

وی در مورد نحوه برخورد کارفرمایان با این اعتراض منطقی گفت: کارفرما ابتدا وعده داد بخشی از حقوق معوقه را پرداخت کند ولی چون کارگران خواستار پرداخت همه معوقات و حق بیمه بودند، از روز چهارشنبه به شرکت دستور داد تا همه اعتصاب کنندگان را از کار اخراج کنند و به همه کارگران معترض به همین خاطر برگ تسویه حساب داده شد.

 

در واقع آنها در پاسخ این سئوال ما ۵۰۰ نفر که در اعتراضی آرام، پرسیدیم چرا ۳ ماه دستمزد و مزایای ما را پرداخت نمی کنید، بدترین پاسخ ممکن یعنی اخراج را مطرح کردند و اضافه کردند اگر تا روز یک شنبه فرایند تسویه حساب خود را انجام ندهید، با شما برخورد امنیتی خواهیم کرد.
کلمه

تجمع کارگران کشت و صنعت مهاباد در اعتراض به عدم دریافت مطالبات

کارگران مجتمع صنعتی کشت و صنعت مهاباد از روز جمعه هفته گذشته تاکنون در اعتراض به عدم دریافت کامل مزد و مزایای مزدی و سنوات مقابل این مجتمع صنعتی تجمع صنفی مسالمت آمیز برگزار کرده‌اند.     کارگران در مقابل این مجتمع صنعتی چادر‌هایی برپا کرده‌اند که البته هم اکنون به دلیل سردی هوا به ... تجمع کارگران کشت و صنعت مهاباد در اعتراض به عدم دریافت مطالبات

ادامه

ایران, خبر, کارگری

پس از یک دوره مذاکرات و اعتصاب جمعی؛ کارگران فلزکار ایتالیا موفق شدند رای خود را به کرسی بنشانند

پس از یک دوره طولانی مذاکرات و برگزاری یک اعتصاب، کارگران فلزکار ایتالیا توانستند به یک توافق جمعی با کارفرما دست پیدا کنند.     به گزارش ایلنا، سه اتحادیه سراسری کارگران فلزکار ایتالیا در ۱۶ ماه گذشته، یک سلسله مذاکرات طولانی با کارفرمای اصلی این صنعت در این کشور برگزار کردند.   این کارگران همچنین ... پس از یک دوره مذاکرات و اعتصاب جمعی؛ کارگران فلزکار ایتالیا موفق شدند رای خود را به کرسی بنشانند

ادامه

ایتالیا, جهان, غرب اروپا, کارگری

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در ‌هفته سوم آذر ماه؛

لایحه اصلاح قانون کار در جهت تضمین امنیت سرمایه هجدهم آذرماه -معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام داشت ؛ اصلاح مواد ۷، ۲۷ و ۱۶۵با هدف کمک به توسعه امنیت ..و سرمایه گذاری است.این مواد مهمترین مواد قانون کار هستند و تشکل‌های کارفرمایی خواستار تعیین تکلیف آنها هستند.     دفاع ... خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در ‌هفته سوم آذر ماه؛

ادامه

ایران, خبر, کارگری

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری: به محاصرۀ کوبا خاتمه دهید!

بیانیه فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری در رابطه با محاصره اقتصادی دولت امریکا علیه کوبا   فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری با ۹۲ میلیون کارگر عضو از سراسر جهان خواستار حذف محاصره‌ٔ امپریالیستی کوبا است. فدراسیون همیشه در کنار مردم کوبا و همه مردم جهان که علیه تجاوزات امپریالیستی و سیاست‌های آن قیام نموده‌اند، بوده و خواهد ... فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری: به محاصرۀ کوبا خاتمه دهید!

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بیانیه, کارگری, کوبا