تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

در ادامه تجمعات اعتراضی کارگران معترض جنوب امروز جمعه دهم فرودین کارگران رسمی در شرکت فلات قاره در لاوان بار دیگر تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. اعتراضات همکاران رسمی در نفت سراسری است و از مهر ماه سال گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد. اهم مطالبات همکاران رسمی عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و ... تجمع کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

جنگ زرگری دولت و مجلس بر سر لایحه اصلاح قانون کار

لایحه اصلاح قانون کار حق‌الناس است که به آن حمله برده‌اند؛ چراکه باوری وجود دارد به این معنا که کوچکترین بهبودی در معیشت و امنیت شغلی کارگران را به ضرر منافع اقلیت حاکم در دایره بسته روابط قدرت می‌داند.

 

به گزارش ایلنا؛ سومین جلسه بررسی لایحه اصلاح قانون کار هفته آینده برگزار می‌شود، اما این اصلاح، اصلاحی نیست که بشود از آن معنای «به‌سامان آوردن» و یا «نیکو کردن» را برداشت کرد، چراکه اگر چنین برداشتی ممکن به نظر می‌رسید دیگر آن را «معیوب» و «زیان‌بار» نمی‌دانستند.

 

حرف مخالفان هم به حق است؛ چراکه با یک مرور سرسری به راحتی می‌توان فهمید که تدوین‌کنندگان این لایحه به صورت مستقیم قصد ساقط کردن نظام حمایت‌های اجتماعی را دارند.

 

با همه این تفاسیر این لایحه تاکنون به دولت عودت داده نشده تا در شورایعالی کار با رعایت سه‌جانبه‌گرایی بررسی شود.

 

رئیس کمیسون اجتماعی مجلس هم می‌گوید که دولت می‌تواند با ارسال یک نامه «یک خطی» تقاضای عودت لایحه اصلاح قانون کار را به مجلس ارائه دهد. «سلمان خدادی» همچنین یادآور می‌شود که هیأت دولت در خردادماه سال ۹۵ مصوبه‌ای برای بررسی لایحه اصلاح قانون کار داشت و بر همان اساس نامه‌ای به مجلس ارسال شد که ابراز تمایل دولت به ادامه بررسی را نشان می‌داد.

 

این اظهارات رئیس کمیسون اجتماعی مجلس در حالی است که دولتی‌ها منکر هرگونه ارسال درخواستی برای بررسی لایحه هستند و می‌گویند لایحه را دولت گذشته به مجلس فرستاده و ارتباطی با دولت یازدهم ندارد.

 

به اعتقاد فعالان حوزه کارگری؛ دولت به منظور فرافکنی از انجام وظیف اصلی‌اش که همان سه‌جانبه‌گرایی است چنین بهانه‌گیری‌هایی می‌کند، چراکه دولت تمامی لوایح دولت گذشته را پس گرفته اما اصرار دارد این لایحه در مجلس بماند تا لااقل امید داشته باشد کلیاتش با حمایت نمایندگان حامی آن تصویب شود.

 

البته مخالفان لایحه اصلاح قانون کار مخالف اصلاح قانون کار نیستند اما به صراحت تاکید دارند با این لایحه مخالف هستند چراکه در تدوین لایحه اصلاح قانون کار به مواد ۲۵ و۷۳ قانون اساسی بی‌توجهی شده است.

 

بر این اساس قبل از هرگونه اصلاحی در قانون کار باید سند کار شایسته تدوین شود. ضمن اینکه باید چارچوب مشخصی برای بیمه بیکاری فراگیر فراهم شود، اما قبل از تدوین لایحه اصلاح قانون کار هیچکدام از این موارد پیش‌بینی نشده است.

 

در روزهای گذشته خصوصا پس از تجمع مسالمت‌آمیز جامعه کارگری در روز ۲۵ آبان، زمزمه‌هایی مبنی بر توقف بررسی لایحه به گوش رسید، اما به نظر می‌رسد این زمزمه‌ها به صورت جهت‌دار برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی منتشر شده تا از شدت خشم عمومی نسبت به این لایحه معیوب کاسته شود.

 

در این میان «بی‌ارادگی» دولت و انفعال بیش از اندازه مجلس در مقابل هجمه‌های صورت گرفته فضای ناامیدکننده‌ای را برای کارگران و اقشار فرودست ایجاد کرده؛ به گونه‌ای که می‌توان آن را به این تشبیه کرد، که دولت با سرعت و بی‌محابا می‌راند و مجلسی‌نشین‌های موافق این لایحه نیز چراغ‌ها را برایشان سبز می‌کنند.

 

اصلاح در جهت حذف کف حمایت‌ها پیش می‌رود

 

حسین حبیبی، دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران نیز با تایید این نکته، می‌گوید جنگ دولت و مجلس بر سر لایحه اصلاح قانون کار؛ زرگری است.

 

حبیبی البته این رفتارهای دوگانه را ناشی از شکل گرفتن نوعی ائتلاف بین مجلس و دولت در خصوص این لایحه می‌داند و تاکید می‌کند؛ لایحه اصلاح قانون کار حرکتی در جهت حذف «کف حمایت‌ها حداقلی» است.

 

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با اشاره به تجمع ۲۵ آبان جامعه کارگری مقابل مجلس، افزود: در همین تجمع نیز به صراحت متذکر شدیم این لایحه باید به دولت بازگردد چراکه هیچ عقل سلیمی در مقابل هجمه‌های بی‌امان و ناجوانمردانه به خود اجازه سکوت نمی‌دهد.

 

این فعال کارگری با اشاره به افزایش تعداد کارگرانی که از شمول قوانین حمایتی خارج شده‌اند، تصریح کرد: این لایحه ابتدایی‌ترین شکل آزادی‌های انسانی را هدف قرار داده و هیچ رویکرد اصلاحی ندارد چراکه اصلاح باید در جهت تقویت حمایت‌ها باشد نه اینکه کف حمایت‌ها را نیز از میان بردارد.

 

حبیبی با تاکید بر اینکه حقوق کارگران تنها در شمول قراردادهای اجتماعی نمی‌گنجد، گفت: این حق‌الناس است که به آن حمله برده‌اند؛ چراکه باوری وجود دارد به این معنا که کوچکترین بهبودی در معیشت و امنیت شغلی کارگران را به ضرر منافع اقلیت حاکم در دایره بسته روابط قدرت می‌داند.

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری: به محاصرۀ کوبا خاتمه دهید!

بیانیه فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری در رابطه با محاصره اقتصادی دولت امریکا علیه کوبا   فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری با ۹۲ میلیون کارگر عضو از سراسر جهان خواستار حذف محاصره‌ٔ امپریالیستی کوبا است. فدراسیون همیشه در کنار مردم کوبا و همه مردم جهان که علیه تجاوزات امپریالیستی و سیاست‌های آن قیام نموده‌اند، بوده و خواهد ... فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری: به محاصرۀ کوبا خاتمه دهید!

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بیانیه, کارگری, کوبا

عملکرد خانۀ کارگر در خدمت هدف‌های نظام است!

ارسال لایحه قانون کار از سوی دولت روحانی به مجلس شورای اسلامی، در فضای سیاسی و رسانه‌ای و نیز در میان جنبش کارگری و سندیکایی موجود میهن ما بازتاب گسترده یافت. این لایحه با عتراضات و نارضایتی کارگران روبرو شده و به این دلیل رژیم با عوامفریبی و به منظور جلوگیری از رشد اعتراضات و ... عملکرد خانۀ کارگر در خدمت هدف‌های نظام است!

ادامه

ایران, کارگری, مقاله

اعتراض به ضرب و شتم همکاران

تعدادی از رانندگان شرکت واحد در اعتراض به ضرب و شتم همکارانشان توسط پلیس چراغ های اتوبوس خود را در روز ۱۵ آذر روشن کردند!   در اعتراض به برخورد خشن پلیس با رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که برای احقاق حقوق حقه مسکن قصد برپایی تجمع اعتراضی در مقابل شهرداری ... اعتراض به ضرب و شتم همکاران

ادامه

ایران, خبر, کارگری

بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به مناسبت ۱۶ آذر : خواسته های مردم را حاکم کنید!

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شانزده آذر، گرامیداشت روز دانشجو را به فرزندان دانشجو خود تبریک گفته و نه تنها خواستار به رسمیت شناختن بیان آزادانه خواسته ها و برپایی اعتراضات دانشجویان در این روز می باشد. بلکه برپایی اعتراض، تجمع، تحصن و اعتصاب وتشکل های مستقل حق قانونی برای اقشار مختلف ... بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به مناسبت ۱۶ آذر : خواسته های مردم را حاکم کنید!

ادامه

ایران, بیانیه, دانشجویی, کارگری