اختصاص ۴۵ میلیارد دلار کمک به اوکراین در بودجه سالانه آمریکا

در شرایطی که جنگ اوکراین بسیار طولانی شده است، مخالفت با سیاست واشنگتن در قبال این مناقشه و هشدارها در این رابطه در رسانه‌های آمریکایی روز به روز افزایش یافته است. 

به گزارش تسنیم؛ نشریه “آمریکن اسپکتاتور”  (American Spectator) در تحلیلی نوشته است: مقامات ایالات متحده شروع به درک غیر قابل اجتناب بودن شکست اوکراین در درگیری نظامی با روسیه کرده‌اند که در ابتدا توسط واشنگتن تحریک شده و بعد از عدم توجه به هشدارهای مسکو درباره گسترش ناتو به سمت شرق و تاکید بر لزوم ارائه تضمین‌های امنیتی به روسیه آغاز شد. 

در این مقاله آمده است: اساساً، دولت جو بایدن [رئیس‌ جمهوری آمریکا] از اوکراین می‌خواهد تا به درگیری‌ها ادامه دهد، اگرچه معتقد نیست که کی‌یف شانسی برای پیروزی در آن دارد و هدف دیگری را دنبال می‌کند. به نوشته مفسر این مجله، اظهارات مقامات آمریکایی در مورد نیاز به تقویت توان نظامی نیروهای مسلح اوکراین، لفاظی غیرمسئولانه‌ای است که می تواند به عواقب خطرناکی منجر شود.

در عین حال، همانطور که نویسنده مقاله اشاره کرده، حتی حامیان ادامه جنگ از دخالت مستقیم و اعزام نیروهای ناتو به این منطقه اجتناب می ورزند. ضمن اینکه نباید “جنبه  ناخوشایند” منشأ بحران کنونی را فراموش کرد، زیرا این اقدامات غرب بود که باعث تحریک روسیه به آغاز عملیات نظامی شد.

در همین رابطه روز گذشته اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا، نیز در مصاحبه‌ای گفت که سیاست مقامات ایالات متحده در قبال اوکراین “شر محض” است. به عقیده وی، اقدامات کاخ سفید در حال حاضر تنها به  ضرر اوکراین تمام خواهد شد. این نظامی آمریکایی اضافه کرد که مقامات دولت آمریکا قصد ندارند به درگیری پایان دهند و به اجرای استراتژی “جنگ تا آخرین فرد اوکراینی” با هدف آسیب رساندن هرچه بیشتر به روسیه ادامه می دهند.

یک روز قبل نیز روزنامه آمریکایی هیل، در تحلیلی نوشت که اگر اوکراین در درگیری با روسیه شکست بخورد، این وضعیت تأثیر بسیار دردناکی بر غرب خواهد داشت و اوکراین، در کنار افغانستان و ویتنام به خزانه ناکامی‌های غرب اضافه خواهد شد.

در همین رابطه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز اعلام کرده که ایالات متحده و ناتو خواهان پیروزی در «میدان نبرد اوکراین» برای نابودی روسیه به هر قیمت ممکن هستند. به گفته وی، ایالات متحده در تلاش است تا حداکثر سود را از نظر اقتصادی و نظامی-استراتژیک از این درگیری به دست آورد.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه نیز یادآور شد که کشورهای غربی عمداً اوضاع جهان را وخیم کرده و هرج و مرج را چند برابر می‌کنند. به عقیده وی، رهبران غربی از این طریق به دنبال حفظ سلطه خود بر سایر کشورها هستند.

به طور کلی، از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ایالات متحده و متحدانش میلیاردها دلار تجهیزات نظامی در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار داده‌اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در اواسط ماه اکتبر توسط وزارت خارجه ایالات متحده، از ژانویه سال جاری، این کشور به تنهایی حدود ۱۸.۳ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین در “حوزه امنیتی” اختصاص داده است.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله