گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحقیقات انگلیس درباره جنایات نیروی ویژه این کشور در افغانستان، از نبود نظارت بر عملکرد نیروهای ویژه و خودسری آن‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، تحقیقات دادگاه‌های انگلیس درباره کشتار ۸۰ افغان توسط سرویس هوایی ویژه انگلیس (اس.ای.اس) در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان است. ... گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

ادامه

آسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, غرب اروپا, گزارش

انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

حکومت سرپرست افغانستان امروز چهارشنبه، از انحلال گردان‌های استشهادی این گروه خبر داد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری طلوع‌نیوز، قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش حکومت سرپرست طالبان امروز (چهارشنبه ۱۶ اسفند) اعلام کرد که گردان‌های استشهادی طالبان منحل شده‌اند. وی با بیان اینکه نیروهای بین‌المللی دیگر در سرزمین ما حضور ندارند و دولت گذشته ... انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

ادامه

آسیای مرکزی, آمریکا, افغانستان, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خبر

هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

دبیر شورای امنیت ملی روسیه نسبت به تلاش‌های غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی هشدار داد. به گزارش ایسنا، “نیکولای پاتروشف” دبیر شورای امنیت ملی روسیه، امروز(جمعه) گفت که غرب به دنبال ایجاد یک بستر بزرگ برای بی‌ثباتی در آسیای مرکزی و ثبات‌زدایی از قفقاز جنوبی است. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره ... هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, افغانستان, تاجیکستان, جهان, روسیه, صلح, غرب, قرقیزستان, قره‌باغ, قفقاز, هژمونیسم

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

رییس جمهور چین در دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه – یک راه، هشت گام عملی این کشور برای شتاب دادن به گسترش این طرح را تشریح کرد. این اقدامات شامل افزایش بودجه وام‌ها، توسعه سبز در راستای حفظ محیط زیست، برنامه‌های فرهنگی و علمی و نیز افزایش ارتباط دیجیتال در بخش‌های مختلف پروژه است. به ... هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

ادامه

آسیا, آسیای میانه, آمریکا, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق, شرق آفریقا, گزارش, محیط زیست

اجساد آویزان‌شده در دروازه شهرهای تصرف شده توسط طالبان بیانگر فاجعه در سیاست خارجی آمریکاست

واشنگتن پست می‌نویسد خلیل‌زاد برای توجیه ادامه مذاکرات صلح تاکید می‌‌کند که طالبان تغییر کرده‌ و گفته که طالبان آن گروهی نیست که پیش از حملات ۱۱ سپتامبر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین را فریب داد.

 

به گزارش ایرنا، “مصطفی ناصری” دانشجوی مقطع دکترا در آلمان با انتشار تصویر”خلیل‌زاد” نوشته است که این چهره منفور، در برابر کشتار غیر نظامیان توسط طالبان خاموش بود و اکنون که تعداد زیادی از افراد طالبان در بمباران‌ها کشته شده‌اند، نوشته است که گورهای بیشتر باعث پیشرفت مذاکرات صلح نمی‌شود.

 

«آصف آشنا» سخنگوی سابق دولت وحدت ملی افغانستان و آگاه سیاسی نیز با انتشار عکس “زلمی خلیل‌زاد “نوشته است: این گرگ سال‌هاست که با رمه آشناست.

 

روزنامه های افغانستان نیز به نقل از واشنگتن پست نوشتند تصاویری که این روزها از افغانستان به جهان مخابره می‌‌شود، نشان ‌دهنده‌ تراژدی و بیانگر فاجعه در سیاست خارجی آمریکاست.

 

این روزنامه اضافه کرد در دروازه شهرهای تصرف شده توسط طالبان اجساد آویزان است. در شهر لشکرگاه، مرکز استاند هلمند افراد گروه طالبان در حالی که جسد کودک افغان پشت سر شان روی جاده افتاده، با افتخار مقابل دوربین عکاسی ژست گرفته‌اند.

 

در این نوشته آمده است که در منطقه‌ دیگری از افغانستان پزشکان برای نجات کودکی دیگر که مورد ضرب و شتم طالبان قرار گرفته تقلا می‌کنند. به کدام گناه؟ گناهش این بوده که پدرش را دوست نداشتند.

 

واشنگتن پست در ادامه می‌نویسد این حوادث یادآور نامه‌ معروف ۴۶ سال قبل “سیسوات سیریک ماتاک”، شاهزاده کامبوج به سفیر وقت آمریکا هنگام خروج نظامیان آمریکایی از آن کشور است، زمانی که خمرهای سرخ سایه‌اش را بر سراسر این کشور می‌گستراند: «من حتی یک لحظه هم فکر نمی‌کردم که شما مردمی را که آزادی را انتخاب کرده‌اند، روزی تنها بگذارید. شما ما را از حمایت‌تان محروم کردید و از ما هم کاری ساخته نیست. شما ما را ترک می‌کنید و آرزوی ما این است که شما و کشور تان خوش‌بختی را زیر آسمان پیدا کنید. تنها اشتباه ما باور به شما آمریکایی‌ها بود.»

 

این منبع افزوده است که تاریخ تکرار می‌شود. سه سال پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ وقت آمریکا گفت که زلمی خلیل‌زاد برای کمک به تلاش‌های صلح به وزارت خارجه می ‌پیوندد. در فضای مه‌آلود، خلیل‌زاد گزینه‌ مناسبی به نظر می‌رسید. وی در افغانستان بدنیا آمده، مثل بسیاری از طالبان پشتون است، با فرهنگ افغان‌ها آشناست و به هر دو زبان دری و پشتو صحبت می‌کند.

 

براساس نوشته واشنگتن پست، روزنامه آنچه پمپئو یک مزیت می‌شمرد در واقع صداقت بود: افغان‌ها هرگز به خلیل‌زاد اعتماد نکردند. جایی که واشنگتن بی‌طرفی را می‌دید، افغان‌ها یک فرد با تمایلات قومی را مشاهده می‌کرد»

 

اما به نوشته این روزنامه، مشکل تنها گذشته‌ خلیل‌زاد نیست بلکه وضعیت فعلی او هم یک مشکل است.

 

واشنگتن پست می‌نویسد خلیل‌زاد برای توجیه ادامه مذاکرات صلح تاکید می‌‌کند که طالبان تغییر کرده‌ و گفته که طالبان آن گروهی نیست که پیش از حملات ۱۱ سپتامبر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین را فریب داد.

 

به گفته خلیل‌زاد طالبان دیگر آن گروهی که با القاعده متحد بود نیست و حالا بیشتر تمایلات ملی‌گرایانه دارند. اما به نوشته این روزنامه بسیاری افغان‌ها طوری دیگر فکر می‌کردند اما راهی برای ابراز آن نداشتند. خلیل‌زاد به هیچ مخالفی مجال ابراز نظر نداد. وی و سفارت آمریکا در کابل مانع صدور روادید برای آن عده از مقام‌های ارشد افغان شدند که ممکن بود با اعضای کنگره صحبت کنند.

 

واشنگتن پست در ادامه نوشت حالا خلیل‌زاد آنچه را که بسیاری می‌دانستند اذعان می‌کند: “طالبان سهم شیر در قدرت را می‌خواهند. اکنون افغان‌ها با حسرت هزینه‌ انسانی کار خلیل‌زاد را می‌‌بینند.

 

در ادامه این مطلب اضافه شده است “خلیل‌زاد” بدون رضایت دولت افغانستان پای توافقنامه‌ای را با طالبان امضا کرد که باعث شد پنج هزار و ۵۰۰ جنگجوی خطرناک طالبان از زندان آزاد شوند، زندانیانی که امروز نقش مهمی در خشونت‌ها دارند.

تقلای انگلیس برای سرپوش گذاشتن بر نقش خود در تراژدی افغانستان

بن والاس وزیر دفاع انگلیس در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر نقش کشورش در تراژدی افغانستان گفت: انگلیس تلاش کرد ائتلاف نظامی در حمایت از نیروهای افغان بعداز خروج آمریکا تشکیل دهد اما کشورهای متحد ناتو از شرکت در این ائتلاف خودداری کردند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, انگلستان, تحلیل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, ناتو

خبرگزاری فرانسه: قندوز به دست طالبان سقوط کرد، ارتش افغانستان: کماندوها پاکسازی می‌کنند

گزارش‌ها از افغانستان در روز یکشنبه ۸ اوت / ۱۷ مرداد حاکی است دو شهر قندوز و سرپل، دو مرکز دو ولایتی به همین نام، به دست شبه‌نظامیان طالبان افتاده است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جهان, حقوق بشر

اعلام “حکومت نظامی”؛ پیشنهاد مارشال دوستم به اشرف غنی

رئیس جمهوری افغانستان امروز با مارشال عبدالرشید دوستم معاون پیشین ریاست جمهوری، روی وضعیت عمومی امنیتی کشور به ویژه وضعیت امنیتی ولایات شمال، بحث و تبادل نظر کرد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جهان, گزارش