بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس

آسانژ دادگاه تجدیدنظر را برد

دیوان عالی لندن امروز (سه شنبه) حکم کرد که موافقت انگلیس در سال ۲۰۲۲ برای استرداد «جولیان آسانژ» بنیانگذار ویکی لیکس مشمول یک جلسه استیناف کامل خواهد بود. به گزارش خبرگزاری ایسنا، وکلای سانژ استدلال می‌کنند که این اقدام، نقض توافق بین انگلیس و آمریکاست که استرداد به دلیل جرایم سیاسی را ممنوع می‌کند. حالا ... آسانژ دادگاه تجدیدنظر را برد

ادامه

آمریکا, اروپا, افغانستان, انگلس, جهان, حقوق بشر, خبر, عراق, ویکی‌لیکس

آخرین فرصت آسانژ برای لغو حکم استرداد به آمریکا

آخرین جلسات استماع رسیدگی به پرونده جنجالی استرداد «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» به آمریکا به جرم افشای اسناد محرمانه پنتاگون در مورد حمله به عراق و افغانستان، امروز (سه‌شنبه) در دادگاه عالی لندن آغاز شد. به گزارش ایرنا، این آخرین فرصت آسانژ ۵۲ ساله برای لغو حکم استرداد وی به ایالات متحده است. ... آخرین فرصت آسانژ برای لغو حکم استرداد به آمریکا

ادامه

آزادی, آمریکا, اروپا, انگلیس, جهان, حقوق بشر, خبر, وکلا, ویکی‌لیکس

همسر آسانژ: اگر موسس ویکی‌لیکس به آمریکا مسترد شود، می‌میرد

همسر موسس ویکی لیکس گفت: وضعیت سلامت همسرم رو به افول است و اگر آسانژ به آمریکا مسترد شود حتما می‌میرد. به گزارش ایسنا، جولیان آسانژ موسس ویکی لیکس که اکنون در زندانی در انگلیس به سر می‌برد منتظر جلسه تجدیدنظر نهایی است که ۲۰ و ۲۱ فوریه سال جاری میلادی در دیوان عالی لندن ... همسر آسانژ: اگر موسس ویکی‌لیکس به آمریکا مسترد شود، می‌میرد

ادامه

آزادی, آمریکا, استرالیا, انگلیس, جهان, حقوق بشر, خبر, سوئیس, ویکی‌لیکس

چین «دزدی سایبری» آمریکا در جهان را محکوم کرد

وزارت خارجه چین با بیان اینکه دولت آمریکا عملیات‌های جاسوسی گسترده‌ای در ژاپن و دیگر کشورها انجام داده، از واشنگتن خواست از اعزام نیروهای سایبری‌اش به سرتاسر جهان دست بردارد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، وزارت خارجه چین اعلام کرد که ارتش و نهادهای اطلاعاتی آمریکا در کشورهای متحد خود تشکیلات هکری ... چین «دزدی سایبری» آمریکا در جهان را محکوم کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, امنیتی, جهان, چین, ژاپن, شرق آسیا, ویکی‌لیکس

اتحادیه‌های بزرگ روزنامه‌نگاران خواستار آزادی آسانژ شدند

رهبران برخی از اتحادیه‌های بزرگ بین‌المللی روزنامه‌نگاری امروز (چهارشنبه) خواستند تا “جولین آسانژ” بنیانگذار ویکی‌لیکس “به نام آزادی مطبوعات” آزاد شود.

 

به گزارش ایرنا به نقل از لو فیگارو، آسانژ در ایالات متحده تحت پیگرد قانونی قرار دارد؛ جایی که وی در سال ۲۰۱۰ به دلیل انتشار حدود ۷۰۰ هزار سند محرمانه مربوط به فعالیت‌های ارتش آمریکا به ویژه در عراق و افغانستان در سایت ویکی‌لیکس، با ۱۷۵ سال زندان مواجه است.

 

به گفته امضاکنندگان این فراخوان که رهبران اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران فرانسوی، بریتانیایی، آلمانی، اسپانیایی و استرالیایی از جمله آنها هستند، تصمیم دولت بریتانیا مبنی بر استرداد آسانژ به آمریکا، “نقض فاحش حقوق بشر” است و “بی‌اعتنایی کامل به آزادی مطبوعات” را نشان می‌دهد.

 

بر اساس این گزارش، استرداد آسانژ عواقب جدی برای روزنامه‌نگاری تحقیقی خواهد داشت؛ زیرا هرگونه استفاده از اسناد طبقه‌بندی شده یا محرمانه می‌تواند تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

 

در اسناد منتشر شده آسانژ بیش از ۲۵۰ هزار سند رسمی و محرمانه از دخالت‌ها و تلاش آمریکا برای منزوی کردن ایران وجود داشت.

 

تصمیم دولت انگلیس درباره آسانژ درحالی گرفته شده که این کشور از سوی سازمان‌های حقوق بشری و افکار عمومی بشدت تحت فشار است که موافقت با استرداد نامبرده به آمریکا ناقض آزادی بیان خواهد بود.

 

کمیسر حقوق بشر اتحادیه اروپا ماه پیش در نامه‌ای به وزیر کشور انگلیس هشدار داد که استرداد بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، تاثیر وحشتناکی بر آزادی رسانه‌ها خواهد داشت و در نهایت می‌تواند مطبوعات را در انجام وظیفه خود به‌عنوان تامین‌کننده اطلاعات و ناظر عمومی در جوامع دموکراتیک مختل کند.

 

روز گذشته نیز سخنگوی وزارت خارجه چین به پرونده استرداد آسانژ به آمریکا اشاره کرد و گفت استانداردهای دوگانه آمریکا در برخورد با آزادی بیان آشکار شده است.

چین: پرونده آسانژ دورویی آمریکا و انگلیس را در قبال آزادی بیان نشان می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت تصمیم مقامات انگلیس برای استرداد جولیان آسانژ، بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس به آمریکا نشان‌دهنده نگرش واقعی و ریاکارانه لندن و واشنگتن در قبال آزادی مطبوعات و آزادی بیان است.

ادامه

افغانستان, اکوادور, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, عراق, ویکی‌لیکس

اسنودن؛ استرداد آسانژ نماد تکان دهنده‌ای از نادیده گرفتن تعهدات انگلیس و آمریکا به حقوق بشر است

ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با انتقاد شدید از تصمیم انگلیس برای استرداد جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس به آمریکا، آن را نماد تکان دهنده از بی‌توجهی به اصول حقوق بشر دانست.

ادامه

اروپا, استرالیا, اسنودن, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, تحلیل, جهان, حقوق بشر, رواندا, روزنامه نگاران, ویکی‌لیکس

دولت انگلیس بالاخره آسانژ را به آمریکا تحویل می‌دهد

دولت انگلیس تایید کرد که بنیانگذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» را برای رسیدگی به اتهامات جاسوسی به آمریکا مسترد خواهد کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, روزنامه نگاران, عراق, قضایی, ویکی‌لیکس

پامپئو برای توضیح درباره توطئه ترور بنیان‌گذار «ویکی‌لیکس» احضار شد

دادگاهی در اسپانیا وزیر خارجه سابق آمریکا و مدیر پیشین سیا را احضار کرده تا شهادت دهد که آیا دولت آمریکا قصد ربودن یا حتی ترور «جولیان آسانژ» را داشته است.

ادامه

اسپانیا, استرالیا, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, روزنامه نگاران, غرب اروپا, ویکی‌لیکس