عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

آینده متزلزل سیاسی بولسونارو با تداوم اعتراض‌ها در برزیل

اعتراض‌ها در برزیل علیه رئیس‌جمهوری این کشور در حالی همچنان ادامه دارد که محبوبیت ژائیر بولسونارو نیز همچنان رو به کاهش است و این شرایط، آینده سیاسی وی را در مخاطره جدی قرار می‌دهد.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مردم برزیل در حالی روز گذشته در ۱۶ شهر این کشور علیه نحوه مدیریت اوضاع کرونایی کشورشان توسط دولت بولسونارو دست به تظاهرات زدند که در جدیدترین نظرسنجی انجام شده مشخص شد که ۵۷ درصد از برزیلی‌ها خواهان استیضاح رئیس‌جمهوری این کشور هستند.

 

مخالفان بولسونارو دلیل اصلی اعتراض ها را نحوه مدیریت کرونا در برزیل اعلام کرده‌اند.

 

محبوبیت بولسونارو نیز طی بحران کرونا در برزیل که منجر به مرگ بیش از ۴۵۰ هزار نفر شده، به شدت کاهش یافته است. رئیس‌جمهوری تندرو برزیل پیشتر با کوچک شمردن بحران شیوع کرونا، مخالفت با ماسک‌زدن و همچنین تردید در مورد اهمیت واکسن زدن واکنش‌های منفی گسترده داخلی و خارجی را ایجاد کرده بود.

 

اعتراض‌های گسترده روز گذشته احزاب سیاسی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های دانشجویی در چند شهر این کشور نشان داد که مخالفت‌ها علیه بولسونارو همچنان رو به افزایش بوده و این شرایط آینده سیاسی وی را که احتمالا به دنبال نامزدی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز است، در خطر جدی قرار می‌دهد.

 

آینده سیاسی بولسونارو در حالی متزلزل شده که گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال حضور لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری چپ‌گرای سابق این کشور در انتخابات سال آینده مطرح می‌شود.

 

محبوبیت بولسونارو در حالی همچنان رو به کاهش است(در آخرین نظرسنجی فقط ۲۴ درصد از مردم برزیل عملکرد وی را تایید کرده‌اند) که این کشور در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دارد و در این وضعیت، احتمال دارد معادلات سیاسی برزیل دستخوش تغییرات جدیدی شود.

 

سیاست‌های بولسونارو در حالی با انتقادهای گسترده‌ای در داخل روبرو بوده که برزیل دومین کشور از لحاظ آمار مرگ و میر کرونا را در جهان داشته است.

 

همزمان با بحران بهداشتی بی سابقه، اوضاع نابسامان اقتصادی، ابطال پرونده‌های فساد علیه لولا داسیلوا رئیس جمهوری سابق و تا حدی هم سرنوشت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰، سبب شده تا شانس پیروزی ژائیر بولسونارو در انتخابات سال آینده برزیل کمرنگ شود.

 

در نظرسنجی اخیر انجام شده مشخص شد که اگر انتخابات ریاست جمهوری امروز در برزیل برگزار شود، لولا داسیلوا می‌تواند بر بولسونارو غلبه کند.

 

پیش از این نمایندگان ۹ حزب مخالف در برزیل خواستار نشست مجازی فوری به منظور یکپارچه‌سازی درخواست‌ها و طرح آن در مجلس نمایندگان برای استیضاح «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهوری این کشور شدند. در حال حاضر ۱۰۵ درخواست استیضاح علیه بولسونارو در جریان است.

 

برزیل از جمله کشورهایی است که از آغاز شیوع همه‌گیری کووید-۱۹، رکوردهای حیرت‌انگیز موارد ابتلا و جانباختگانش، یکی از تیترهای اصلی اخبار کرونایی رسانه‌های جهان بوده اما وجود نام «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری این کشور در صدر فهرست ناقضان دستورالعمل‌های بهداشتی و انکارکنندگان وخامت این بیماری سبب شده تا تنور انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ برزیل از هم اکنون داغ شود. به بیان دقیق تر باید دید آیا پس از دونالد ترامپ، بولسونارو دومین رئیس‌جمهوری پوپولیست قاره آمریکا خواهد بود که هم‌پای وجود شماری دلایل دیگر، کرونا طومار ریاست جمهوری تک دوره ای آن را در هم می‌پیچد یا خیر.

اعتراضات سراسری در برزیل علیه عملکرد کرونایی بولسونارو

 

 

 

رئیس‌جمهوری کوبا: هاوانا در برابر تحریم‌های آمریکا تسلیم نمی‌شود

«میگل دیاز کانِل» رئیس‌جمهوری کوبا، اصرار واشنگتن برای حفظ نام کشورش در فهرست کشورهای حامی تروریسم را «بدبینی» واشنگتن ارزیابی و تاکید کرد که هاوانا در برابر تحریم های ظالمان آمریکا تسلیم نمی‌شود.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, کوبا

سازمان ملل: فقر شدید در آمریکای لاتین به بالاترین حد خود رسیده است

براساس تازه‌ترین تحقیقات سازمان ملل، شدت فقر در منطقه آمریکای لاتین، با افزایش ۱۲.۵ درصدی به بیشترین حد خود در دو دهه اخیر رسیده که یک شکست تاریخی برای منطقه محسوب می‌شود.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ارژانتین, اکوادور, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فقر, کاستاریکا, کلمبیا, گزارش, مکزیک, هندوراس

تظاهرات اتحادیه، سندیکاها، گروه‌های دانشجویی و اقشار مختلف مردم در کلمبیا در اعتراض به افزایش اختلاف طبقاتی

تداوم اعتراضات در کلمبیا از ساعات اولیه صبح امروز آغاز شد به نحوی که در برخی مناطق معترضان و پلیس با یکدیگر درگیر شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, کلمبیا

هفته چهارم اعتراضات کلمبیا با بیش از ۴۰ کشته‌/ مذاکرات متناوب بین دولت و کمیته ملی اعتصاب

موج اعتراضات ضددولتی کلمبیا روز چهارشنبه در حالی وارد چهارمین هفته خود شد که اتحادیه‌ها، گروه‌های دانش‌آموزی و دیگران نیز در راهپیمایی‌ها به منظور درخواست تغییرات اجتماعی در بحبوحه مذاکرات متناوب بین دولت و برگزارکنندگان اعتصاب، حضور یافتند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کلمبیا