اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

هفته چهارم اعتراضات کلمبیا با بیش از ۴۰ کشته‌/ مذاکرات متناوب بین دولت و کمیته ملی اعتصاب

موج اعتراضات ضددولتی کلمبیا روز چهارشنبه در حالی وارد چهارمین هفته خود شد که اتحادیه‌ها، گروه‌های دانش‌آموزی و دیگران نیز در راهپیمایی‌ها به منظور درخواست تغییرات اجتماعی در بحبوحه مذاکرات متناوب بین دولت و برگزارکنندگان اعتصاب، حضور یافتند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اعتراضات با خشونت هم از سمت پلیس و هم شهروندان همراه بوده است. دفتر دادستانی کل ۱۵ کشته مربوط به اعتراضات را تأیید کرده، در حالی که یک گروه حقوق بشری تعداد کشته‌های را بیش از ۴۰ تن عنوان کرده است.

 

“ایوان دوکو”، رئیس‌جمهور کلمبیا اوایل هفته دستور داد موانع جاده‌ای اطراف کشور که باعث کمبود غذا و بنزین شده بود، پاکسازی شوند.

 

اعتراضات، که در ابتدا اواخر ماه آوریل علیه یک برنامه مالیاتی که اکنون لغو شده آغاز شد، گسترش یافته و خواسته‌هایی نظیر درآمد پایه، پایان خشونت پلیس و فرصت‌هایی برای جوانان را هم شامل شده است.

 

اصلاحات بهداشتی که مورد مخالفت بسیاری معترضان بود و به باور آن‌ها برای تغییر واقعی در سیستم بهداشتی شکننده کلمبیا ابهام زیادی داشت، روز چهارشنبه توسط یک کمیته مشترک کنگره، کنار گذاشته شد.

 

طبق برآورد دفتر شهردار، حدود ۸ هزار نفر به اعتراضات در بوگوتا، پایتخت کلمبیا ملحق شده‌اند. دفتر شهردار در بیانیه‌ای افزود که تمام تظاهرات‌ها مسالمت‌آمیز بوده اما از مردم خواست از ساعت ۴ بعدازظهر به خانه بروند.

 

کمیته ملی اعتصاب، متشکل از اتحادیه‌های مهم، گروه‌های دانش‌آموزی و درگیران، چندین مرتبه با نمایندگان دولت در مورد خواسته‌های معترضان به گفت‌وگو پرداخته‌اند اما مذاکرات در قالب رسمی برگزار نشده است.

کوبا، تمام‌قد در کنار ملت فلسطین

«برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا همچنین روز شنبه در صفحه توئیتر خود، تخریب مراکز رسانه‌های بین‌المللی در خاک غزه فلسطین را از سوی ارتش جنایت پیشه اسرائیل محکوم کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دخالت نظامی, فلسطین, همبستگی

بر اساس نظرسنجی؛ داسیلوا از بولسونارو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ برزیل پیشی گرفت

بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی های صورت گرفته، لولا دا سیلوا رئیس جمهوری پیشین چپ گرا با کسب ۴۱ درصد آرا در مقابل ژائیر بولسونارو، رئیس دولت کنونی این کشور با ۲۳درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ برزیل پیروز خواهد شد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, برزیل, جهان, خبر

کوبا، آرژانتین و ونزوئلا حملات اسرائیل علیه فلسطین را محکوم کردند

وزارت امور خارجه کوبا حملات بی‌رحمانه اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین را به شدت محکوم کرد. وزیر امور خارجه آرژانتین نیز ضمن ابراز نگرانی از وخیم‌تر شدن درگیری‌ها، توسل به اقدامات زورگویانه علیه غیرنظامیان فلسطینی را مورد انتقاد شدید قرار داد.

ادامه

ارژانتین, اسراییل, امریکای لاتین, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, شیلی, صهیونیسم, فلسطین, کوبا, مکزیک, ونزوئلا

سازمان جوامع کارائیب، تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را محکوم کرد

سازمان جوامع کارائیب موسوم به کاریکوم (Caricom) با صدور بیانیه‌ای تحریم‌های آمریکا علیه کوبا به دلیل آثار مخرب آن بر رفاه مردم و توسعه اقتصادی-اجتماعی این جزیره را محکوم کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, خبر, همبستگی