«آکوس» به دنبال گسترش اعضای جدید با هدف بازدارندگی چین

فایننشال تایمز گزارش داد آمریکا، انگلیس و استرالیا روز دوشنبه درباره ورود اعضای جدید به پیمان امنیتی آکوس مذاکراتی را انجام خواهند داد زیرا واشنگتن خواهان حضور ژاپن به عنوان یک عامل بازدارنده علیه چین در این اتحاد است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، این روزنامه به نقل از افراد آگاه گزارش داد: اعلام وضعیت وزرای دفاع آکوس مربوط به «ستون دو» این پیمان است که اعضا را متعهد می کند به طور مشترک محاسبات کوانتومی، زیر دریا، مافوق صوت، هوش مصنوعی و فناوری سایبری را توسعه دهند.

فایننشال تایمز گفت: اعضای آکوس به توسعه ستون اول که برای تحویل زیردریایی های تهاجمی با موتور هسته‌ای به استرالیا طراحی شده است، فکر نمی‌کنند.

آکوس که توسط آمریکا، انگلیس و استرالیا در سال ۲۰۲۳ رونمایی شد، بخشی از تلاش های آنها برای بازدارندگی در برابر قدرت رو به رشد چین در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام است. چین این پیمان را خطرناک خوانده و هشدار داده است که آکوس می تواند به یک مسابقه تسلیحاتی منطقه ای دامن بزند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در بحبوحه افزایش تاریخی قدرت نظامی و قدرت فزاینده ارضی چین، به دنبال افزایش مشارکت با متحدان خود در آسیا از جمله ژاپن و فیلیپین است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز چهارشنبه به رویترز گفت: می‌توان انتظار داشت در هفته آینده نوعی اطلاعیه درباره پیوستن ژاپن به این اتحاد در منطقه ارائه شود، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

یک منبع آگاه گفت: بایدن و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، احتمالاً در مورد گسترش آکوس به منظور پیوستن ژاپن در دیدار روز چهارشنبه در واشنگتن، گفتگو خواهند کرد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: با این حال استرالیا درباره آغاز پروژه‌های جدید تا زمانی که پیشرفت بیشتری در تامین زیردریایی های هسته ای کانبرا حاصل نشود، احتیاط خواهد کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، سخنگوی وزیر دفاع استرالیا و همچنین وزارت خارجه چین به درخواست‌ها برای اظهار نظر درباره گزارش فایننشیال تایمز پاسخ ندادند و سخنگوی وزارت خارجه ژاپن گفت: این وزارتخانه نمی‌تواند اظهار نظر کند.

در حالی که آمریکا مشتاق حضور ژاپن در ستون دو است، مقامات و کارشناسان می گویند که با توجه به نیاز ژاپن به ارائه دفاع سایبری بهتر و قوانین سختگیرانه‌تر برای محافظت از اسرار، موانع زیادی همچنان وجود دارد.

کورت کمپبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و طراح سیاست‌های واشنگتن درباره هند و اقیانوسیه، روز چهارشنبه گفت: آمریکا، ژاپن را تشویق می‌کند برای حفاظت از مالکیت معنوی و پاسخگویی مقامات در قبال اسرار، اقدامات بیشتری انجام دهد.

او گفت: منصفانه است که بگوییم ژاپن برخی از این اقدامات را انجام داده است اما همه را نپذیرفته است.

ایالات متحده برای سال‌ها گفته است انتظار می‌رود سایر کشورهای اروپایی و آسیایی به ستون دوم آکوس بپیوندند.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: هر تصمیمی در مورد اینکه چه کسی در ستون دو دخیل خواهد بود، توسط سه عضو آکوس گرفته می‌شود، وزرای دفاع آنها ماه‌ها در حال بررسی این موضوع بودند و بر اساس آنچه کشورها می‌توانند به پروژه بیاورند، به این پیمان اضافه خواهند شد.

کمپبل گفت که کشورهای دیگر برای شرکت در آکوس ابراز علاقه کرده اند.

کمپبل همچنین روز چهارشنبه گفت که پروژه زیردریایی آکوس می‌تواند به جلوگیری از هرگونه اقدام چین علیه تایوان، جزیره‌ای که دارای حکومت دموکراتیک است و پکن ادعا می‌کند بخشی از چین است، کمک کند.

بایدن، کیشیدا و فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهور فیلیپین، روز پنجشنبه یک نشست سه جانبه برگزار کنند.

به گزارش ایرنا، پیمان آکوس در سال ۲۰۲۱ میان واشنگتن، کانبرا و لندن، تا حدی برای تسهیل انتقال فناوری نظامی بین این سه متحد ایجاد شد و ارتش آمریکا متعهد شده به استرالیا در دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای کمک کند.

روسیه: ژاپن در طرح‌های ضدامنیتی آمریکا علیه مسکو مشارکت دارد

دبیر شورای امنیت روسیه با تأکید بر اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در مرزهای این کشور و چین اعلام کرد ژاپن هم در طرح‌های ضدامنیتی علیه مسکو مشارکت دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه در نشست امنیتی درباره آسیای شرقی اعلام کرد آمریکا برای حفظ سلطه خود در ... روسیه: ژاپن در طرح‌های ضدامنیتی آمریکا علیه مسکو مشارکت دارد

ادامه

آسیا, آسیا پاسیفیک, آکوس, آمریکا, استرالیا, امنیتی, اندونزی, ایدئولوژی, برونئی, بنگلادش, تایلند, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, سریلانکا, سنگاپور, شرق آسیا, فیلیپین, کامبوج, لائوس, مالزی, میانمار, ناتو, نپال, نیوزلند, هندوستان, ویتنام

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی